Google Adwords (Ads) czy pozycjonowanie strony (SEO)?

AdWords - Pozycjonowanie / SEO
google adwords czy pozycjonowanie stron google ads

Pozycjonowanie stron czy kampania linków sponsorowanych Google Ads (dawne AdWords) – co jest lepsze dla mnie? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy chcą zdobyć klientów przez Internet. Jest ono jak najbardziej zasadne, dlatego postaramy się na nie odpowiedzieć.

Google Ads (AdWords) – linki sponsorowane

Google Ads (dawniej AdWords) to usługa, która polega na opłacaniu miejsca w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Ogólnie rzecz biorąc, płacisz za to, że Twoja strona wyświetla się w rankingu po wpisaniu przez użytkownika wskazanych przez Ciebie fraz. Oczywiście Twój wynik jest odpowiednio oznaczony jako reklama i nie wygląda identycznie jak naturalne rezultaty wyszukiwania, co nie zmienia faktu, że jak najbardziej może skutecznie spełniać swoją rolę, generując ruch na Twojej stronie WWW.

Niewątpliwą zaletą Google Ads są natychmiastowe rezultaty. Nie trzeba czekać miesiącami na efekty, co jest konieczne w przypadku pozycjonowania stron. Z drugiej strony reklamy w wynikach wyszukiwania wyświetlane w ramach Google Ads nie gwarantują tak dobrej konwersji jak pierwsze pozycje w naturalnym rankingu osiągnięte poprzez pozycjonowanie. Z tej usługi warto korzystać również ze względu na jej elastyczność i szerokie możliwości konfiguracyjne.

Zalety:

  • błyskawiczne rezultaty,
  • elastyczność i szerokie możliwości konfiguracyjne.

Minusy:

  • gorsza konwersja i mniejsze zaufanie użytkowników niż w przypadku naturalnych wyników wyszukiwania.
  • wyższy koszt od pozycjonowania

Pozycjonowanie

Podstawową różnicą pomiędzy pozycjonowaniem a kampanią linków sponsorowanych Google Ads jest to, że na efekty pozycjonowania stron trzeba czekać miesiącami. Są one jednak znacznie trwalsze niż reklamy Google, które znikają w momencie wyczerpania środków na koncie. Z dobrze wypozycjonowaną witryną tak nie jest, bo nawet przy ograniczeniu, a często nawet całkowitym zaniechaniu działań SEO może się ona utrzymywać przez długi czas na wysokich pozycjach.

Nie bez przyczyny – odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie pozwala wprowadzić stronę na wysokie pozycje w rankingu na długi czas, w odróżnieniu od Adwords, które usuwa Twoją witrynę z wyników wyszukiwania, gdy tylko przestajesz płacić. Dobre SEO gwarantuje znacznie trwalsze efekty, które pozwalają stronie utrzymać się wysoko nawet na długi czas po wstrzymaniu działań pozycjonujących.

Zaletą pozycjonowania jest większe zaufanie ze strony internautów aniżeli do linków sponsorowanych – wyniki organiczne są po prostu częściej klikane. Zdobywanie linków z zewnętrznych pośrednio korzystnie wpływa również na wizerunek firmy w Internecie, która staje się widoczna nie tylko w wyszukiwarce, ale też w innych miejscach w Sieci. Wady pozycjonowania? Największą wydaje się długi czas oczekiwania na efekty. Chcąc wdrapać się na sam szczyt, potrzeba co najmniej kilu miesięcy, a przy mocno konkurencyjnych frazach – nawet kilku lat. Wielu przedsiębiorców nie ma tyle cierpliwości.

Inna wada to nieprzewidywalność efektów. O ile bowiem Adwords daje pewność, że po opłaceniu usługi i konfiguracji reklam zostaną one od razu wyświetlone, o tyle w przypadku pozycjonowania nic nie jest pewne. Częste zmiany algorytmu i różne „kaprysy” Google mogą powodować, że działania, które wczoraj były skuteczne, jutro nie będą przynosić żadnych rezultatów. Dlatego nawet jeżeli firma pozycjonerska daje Ci gwarancję efektów, to po prostu wprowadza Cię w błąd, bo nikt nie wie, jaka polityka względem SEO będzie prowadzona w przyszłości przez Google.

Plusy:

  •  długotrwały efekt, wyższa konwersja
  • obecność w innych miejscach w Internecie aniżeli tylko wyniki wyszukiwania

Minusy:

  • długi czas oczekiwania na rezultaty
  • nieprzewidywalność efektów

Podsumowanie

Jak widzisz, zarówno usługa linków sponsorowanych, jak i pozycjonowania mają swoje zalety i wady. Co w takim razie wybrać? Zasadniczo odpowiedź na to pytanie zależy od charakteru Twojego biznesu, jednak wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest po prostu połączenie tych dwóch usług. Warto zatem zainwestować w Google Adwords i jednocześnie podjąć działania z zakresu pozycjonowania. Kiedy pozycjonowanie przyniesie efekty, można ograniczyć linki sponsorowane tylko do tych fraz, na które strona się nie wypozycjonowała. Rezultaty i tak zależą przede wszystkim od skuteczności działań Twoich lub firm, z którymi współpracujesz w ramach tych usług.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *