VD » Blog » Narzędzia Webmasterów Google - Pozycjonowanie / SEO » Jak działa wyszukiwarka Google?


Jak działa wyszukiwarka Google?

Publikacja: 21 maja, 2021| Aktualizacja: 18 czerwca 2021

Aktualizacje i działanie algorytmów Google
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Firm, które pozycjonują swoją stronę są tysiące, a miejsce pierwsze zaś tylko jedno. Przyjrzyjmy się zatem, co sprawia, że dana strona ma szansę znaleźć się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania? Wszystkim znane są ogólnodostępne wskazówki dla webmasterów, znamy niektóre czynniki mające wpływ na ranking strony w Google, ale istnieje wiele wytycznych, które nie są nikomu znane. To one mają znaczący wpływ na pierwszą dziesiątkę wyników w wyszukiwania. Przyjrzyjmy się zatem aktualizacji algorytmów Google, które mają miejsce kilkanaście razy w ciągu roku.

Algorytmy Google

Wprowadzone dotychczas ważniejsze algorytmy, które Google ujawniło to: Pingwin, Panda i Koliber, Gołąb, RankBrain, i Mobilegeddon. Celem wszystkich zmian, które wprowadza Google jest osiągnięcie konkretnych celów. Osoba korzystająca z wyszukiwarki ma otrzymać wartościowe wyniki i zaspokoić swoje potrzeby. Poza tym obecnie wysokiej jakości treści na stronie są bardzo dobrze nagradzane. Dużą rolę odgrywają teraz urządzenia mobilne i wyszukiwania lokalne na tych nośnikach.

Przykłady algorytmów:

1. Pingwin

To aktualizacja algorytmu wdrożona w 2012 r., której zadaniem było zminimalizowanie wpływu złej jakości linków na ranking domeny w związku z wykorzystywaniem tzw. farm linków i masowego dodawania do katalogów w celu lepszego wypozycjonowania strony. Chodziło o linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wszystkie linki powinny być użyteczne i naturalne. Według nowych wytycznych ważne jest usunięcie wszystkich nienaturalnych linków. Warto sprawdzić, czy do strony nie kierują odsyłacze z portali w ogóle nie związane z nasza tematyką, bo Google prawdopodobnie uzna tego typu linki za sztuczne. Nie powinno się wykorzystywać programów do umieszczania linków na innych stronach, bo algorytmy googlowskie coraz lepiej wyłapują tego typu praktyki. Nie powinno się również masowo umieszczać na stronie słów kluczowych tzw. keyword stuffing. Takie praktyki przynoszą obecnie więcej szkody niż pożytku.

2. Panda

Ten algorytm powstał w 2011 r. i miał 2 główne cele. Po pierwsze chodziło o zwiększenie przewagi dla wyników o dobrej jakości, przy jednoczesnym zmniejszeniu znaczenia tych treści, które nie były aż tak wartościowe. Po drugie wyniki wyszukiwania miały być jak najbardziej precyzje i zgodnie z tym czego potrzebował użytkownik. Po wprowadzeniu Pandy wiele portali o niskiej jakości treści spadło w rankingu wyszukiwania. Od tego czasu content na stronie jest przygotowywany przede wszystkim pod internautów, a nie Googleboty. Nie wolno kopiować treści z innych portali, content musi być oryginalny i przydatny. Ważne jest również zmniejszanie współczynnika odrzuceń, czyli Bounce rate. Chodzi o to, żeby jak najmniej osób wchodziło na naszą stronę i od razu ją zamykało, bo nie znalazły dla siebie wartościowych informacji w witrynie.

4. Koliber

Wprowadzenie Kolibra miało miejcie 2013 r. i wiązało się z innym sposobem indeksowania stron www. Google, tak jak to działo się już wcześniej, jako najistotniejszy cel jest właściwe zrozumienie intencji internautów. Wpisując coś w wyszukiwarkę chcemy otrzymać odpowiedź, np. jaki jest wynik meczu, poznać wynik działania matematycznego itd. Znając intencję użytkowników łatwiej jest dopasować do nich wyniki wyszukiwania. Tutaj dobrze sprawdza się pozycjonowanie w długim ogonie tzw. long tail. Tworząc treści na stronę warto też wykorzystać styl grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *