Link building, czyli linkowanie, to jedna z najpopularniejszych i zarazem najefektywniejszych strategii pozycjonowania stron. Na czym polega i dlaczego jest tak ważna z punktu widzenia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania? Tego dowiesz się z lektury artykułu.
Spis treści:
Czym jest link building
Jak można się domyślać na podstawie nazwy, link building (linkowanie) to proces polegający na pozyskiwaniu linków do Twojej witryny. Stanowi on fundament, na którym od lat opiera się pozycjonowanie stron. I choć często można słyszeć głosy, że linkowanie staje się coraz mniej istotne, to ignorowanie i traktowanie go po macoszemu jest dużym błędem. Budowanie bazy linków wciąż ma bowiem bardzo istotne znaczenie, przy czym obecnie liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość pozyskiwanych odnośników.
Wyszukiwarki internetowe traktują linki prowadzące do innych stron jako swego rodzaju głosy, które oddaje się na daną witrynę. Układając ranking wyników wyszukiwania, algorytm sprawdza, z ilu i jakich stron pochodzą odnośniki prowadzące do poszczególnych witryn – strony z największą liczbą linków wysokiej jakości są lepiej oceniane i lądują na wyższych pozycjach. O ile kwestia ilości odnośników wydaje się oczywista i nie trzeba jej omawiać, o tyle ocena ich jakości nie jest już tak oczywista.
Jak linkować skutecznie i bezpiecznie
Jakość linków zależy przede wszystkim od strony, na której zostały umieszczone. Najlepiej oceniane są odnośniki pochodzące z popularnych witryn o dużej rozpoznawalności i wysokiej wiarygodności. Znaczenie ma także dopasowanie tematyczne – strony, na których wstawiasz linki, powinny w mniejszym lub większym stopniu odpowiadać zawartości Twojej witryny. Dlatego w swojej strategii link buildingowej warto wykorzystywać narzędzia, które pozwalają na pozyskanie linków z popularnych witryn działających w Twojej branży.
Pozycjonowanie stron w oparciu linkowanie często wykorzystuje narzędzie, jakim jest własne zaplecze. Zaplecze pozycjonerskie to zbiór witryn służących do umieszczania na nich linków prowadzących do pozycjonowanej strony w celu poprawienia jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Linkowanie na zapleczu powinno być przemyślane i odpowiedzialne, tak aby nie wzbudzić podejrzeń o stosowanie sztucznych metod pozycjonowania. Zresztą to samo dotyczy linkowania na zewnętrznych stronach.
Ile linków i w jakich odstępach czasowych pozyskiwać, żeby uzyskać pożądany efekt w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania? Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od konkurencyjności w Twojej branży – im ona większa, tym więcej dobrej jakości linków przychodzących potrzeba do przebicia się na wysokie pozycje. Pamiętaj jednak o dywersyfikacji źródeł linków – nie powinny one pochodzić wyłącznie z zaplecza. Zmieniaj także anchory odnośników, tak aby ich profil był różnorodny i obejmował rozmaite słowa kluczowe.
Pamiętaj:
- im trudniejsze słowo kluczowe, tym więcej linków potrzeba, żeby się przebić na wysokie pozycje,
- zmieniaj anchory i miejsca publikacji odnośników, tak aby profil linków prowadzących do pozycjonowanej strony wyglądał naturalnie,
- staraj się umieszczać linki na popularnych stronach o wysokiej rozpoznawalności.
Dodaj komentarz