Czy warto pozycjonować długi ogon słów kluczowych?

Blogowanie - Content Marketing - Podstawy Pozycjonowania - Pozycjonowanie / SEO
pozycjonowanie długi ogon słów kluczowych

Długi ogon słów kluczowych (long tail) to strategia pozycjonowania stron, w której zamiast skupiać się na bardzo trudnych i konkurencyjnych słowach kluczowych, koncentrujemy swoje działania na bardziej precyzyjnych i dłuższych frazach. Użytkownicy Internetu coraz częściej wpisują w wyszukiwarkę zapytania, które dokładnie odwzorowują obszar ich zainteresowania, np. „czerwone sukienki dla dziewczynek”, zamiast „sklepu odzieżowego”. Jest to związane między innymi z panującym w dzisiejszych czasach „lenistwem”, które jest w Internecie nagminne, a osoby zajmujące się marketingiem powinny zawsze brać to uwagę w swoich działaniach. Użytkownik szukający konkretnego produktu chce go dostać na tacy, bez przeszukiwania całej witryny, a jeśli go nie dostanie, wróci do wyników wyszukiwania i dokona zakupu na stronie konkurencji…

 

Długi ogon słów kluczowych – dla kogo?


  • Duże serwisy / sklepy internetowe – pozycjonowanie fraz long tail sprawdza się obszernych w treści portalach i dużych sklepach online. Wiele podstron, produktów czy kategorii to idealne środowisko dla tej strategii – każda z nich może być pozycjonowana na inną frazę z długiego ogona.
  • Blogi internetowe – analogicznie do dużych serwisów i sklepów, blogi które zawierają dużą ilość treści są doskonałą podstawą do pozycjonowania long tail.
  • Nowe witryny bez historii – co prawda w tym wypadku ilość treści jest raczej nikła, jednak może to być dobra strategia, jeśli nie posiadamy ogromnego budżetu i zaplecza do pozycjonowania. Dłuższe frazy kluczowe są mniej konkurencyjne, dlatego łatwiej jest znaleźć się na szczytach dla fraz z długiego ogona, niż trudnych, ogólnych słów kluczowych. Należy też brać pod uwagę efekt skali – kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt fraz z długiego ogona w TOP3 może przynieść więcej ruchu, niż jedna czy dwie konkurencyjne frazy poza TOP10.

 

Jak wybrać frazy long tail?

Podobnie jak w przypadku wyboru słów kluczowych w każdej innej strategii, także tutaj niezbędna będzie dogłębna analiza branży, działań konkurencji oraz potencjału (ilości wyszukań) konkretnych fraz. Nie należy jednak kopiować działań konkurencji, powinny one być jedynie inspiracją do dalszych poszukiwań i analizy. Narzędzia przydatne do analizy konkurencji to np. Senuto lub Semstorm. Pomocne w wyborze słów kluczowych będą np. narzędzia AnswearThePublic, keywordtool.io czy Google KeyWord Planner – ten ostatni pozwoli też sprawdzić śrędnią ilość wyszukań oraz konkurencję, czyli potencjał wybranych fraz.

 

Korzyści z pozycjonowania long tail

  • Na stronę trafiają osoby, które szukają dokładnie takiej informacji lub produktu, jaka znajduje się na stronie. Oznacza to bardzo dużą szansę na konwersję i wzrost sprzedaży.
  • Dużo tańsze i prostsze pozycjonowanie, niż w przypadku ogólnych i konkurencyjnych fraz. Co prawda ilość wyszukań słów kluczowych z długiego ogona jest mniejsza, natomiast możemy wypozycjonować się szybciej (i taniej) na wiele fraz w long tail, niż na jedną czy dwie ogólne.
  • Pozycjonowanie long tail, które najczęściej idzie w połączeniu z content marketingiem (marketingiem treści) jest uznawane za bardzo bezpieczną strategię pozycjonowania, które nie tylko przynosi stosunkowo szybkie efekty, ale także pozycja pozostaje stabilna i utrzymuje się na wysokich miejscach przez długi czas.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *