Prawdy i mity o Adwords, czyli co warto wiedzieć o reklamie w Google

Google Adwords to temat, który od lat wzbudza skrajne emocje – po jednej stronie stoją osoby, które uważają, że taka reklama nie przynosi żadnych efektów, po drugiej zagorzali obrońcy płatnych reklam w Google. Ci pierwsi twierdzą, że nikt nie klika sponsorowanych linków w wynikach wyszukiwania, podobno na przekór reklamodawcom, twierdząc że naturalne wyniki są bardziej dopasowane do ich wyszukania. Zwolennicy natomiast twierdzą, że AdWords działa doskonale – ludzie klikają, a sprzedaż rośnie. Kto ma rację w tej dyskusji? Dziś przyglądamy się popularnym mitom dotyczącym AdWords, by sprawdzić czy kampanie reklamowe w Google mają sens oraz, przede wszystkim, czy się opłacają?

adwords prawdy i mity



Czy potencjalni klienci klikają reklamy AdWords?

Zaczniemy od odpowiedzi na pytanie postawione w pierwszym akapicie, czyli kto się myli? Osoby, które twierdzą, że nikt nie wchodzi w reklamy sponsorowane czy też zwolennicy kampanii Google? Może się okazać, że racja jest po obu stronach… Rzecz w tym, że osoby, które na przekór reklamodawcom nie klikają linków sponsorowanych, wyszukują w Internecie przede wszystkim informacji na jakiś temat czy multimediów, natomiast rzadko kupują coś online. Firmy, które reklamują się w AdWords prowadzą zazwyczaj działalność typu e-commerce, czyli sprzedają produkty lub usługi za pośrednictwem Internetu. Może to oznaczać, że grupa, która niechętnie klika w sponsorowane wyniki wyszukiwania, nie jest odbiorcą, w którego celują reklamy Google. Jak pokazały badania przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Trusted Shops, prawie co drugi Polak robi zakupy online, a średnia kwota na transakcję wynosi pomiędzy 100 a 249 złotych. Osoby te chętniej klikają w reklamy Google, kiedy wyszukają produktu, którym są zainteresowane.

 

Czy kampanie Google generują sprzedaż?

adwords konjwersjaSkoro wiemy już, że potencjalni klienci klikają w reklamę, pora zastanowić się czy takie wejścia kończą się konwersją?  Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto przyjrzeć się metodom kierowania reklam w AdWords. Podstawowym rozwiązaniem jest kierowanie reklam według słów kluczowych, dla przykładu jeśli prowadzimy sklep online ze sprzętem AGD i chcemy zacząć reklamować pralki, powinniśmy stworzyć grupę reklam ze słowami kluczowymi typu „pralki sklep online” czy „pralki na raty online” itd. Odpowiednia optymalizacja słów kluczowych pozwala dotrzeć do osób realnie zainteresowanych naszym produktem lub usługą.

Poza słowami kluczowymi Google udostępnia dodatkowe metody kierowania, takie jak język i lokalizacja, typ urządzenia z którego korzystają odbiorcy czy kierowanie na grupę odbiorczą. Dwie pierwsze metody są dość oczywiste, natomiast trzecia metoda pozwala na kierowanie reklam do osób, które odwiedziły wcześniej naszą stronę (tzw. remarketing). Odpowiednie dostosowanie grupy odbiorczej i przygotowanie reklam pasujących idealnie do ich oczekiwań może sprawić, że reklama usługi/produktu, który sprzedajemy trafi do potencjalnego klienta właśnie wtedy, kiedy go poszukuje. Wnioski nasuwają się same – odpowiednia konfiguracja kampanii Google może przynieść wysoką konwersję, a co za tym idzie zysk z inwestycji w AdWords.



Czy reklamy w Google się opłacają?

Wiemy już, że Google może przynosić konwersję, ale czy taka inwestycja rzeczywiście jest opłacalna? Najpopularniejszym sposobem rozliczenia za reklamy w AdWords jest CPC (cost per click) czyli płatność za kliknięcie reklamy. Płacimy więc jedynie wtedy, kiedy ktoś rzeczywiście wejdzie na naszą stronę. Zarabiamy wtedy, kiedy pojawi się konwersja, natomiast stosunek konwersji do kliknięć nazywany jest współczynnikiem konwersji. Zysk z konwersji (ze sprzedanego produktu, usługi) musi być wyższy od kosztu kliknięć potrzebnych do konwersji. Odpowiednio zoptymalizowana kampania, która trafia do klienta szukającego naszej firmy potrafi przynieść bardzo duże zwroty z inwestycji.

Komentarze

Your email address will not be published.