W związku z tym, że działania promocyjne w internecie cały czas się rozwijają, powstaje wiele agencji reklamowych. Każda z nich ma opracowany własny sposób rozliczania, warto sprawdzić, jakie są dostępne modele rozliczeń, zanim wybierzesz firmę odpowiednią dla ciebie do prowadzenia kampanii.
Spis treści:
Model zakupu reklamy
Modele zakupu reklamy w sieci są systemami, które określają, jakie są wytyczne odnośnie naliczenia opłat od reklamodawcy na ukazanie się reklamy. Przeważnie rodzaj modelu cenowego jest zawarty w samej nazwie. Wraz ze wzrostem YouTube, Google i social mediów zwiększyła się ilość modeli rozliczeniowych, dzięki temu duże marki, a także niewielkie przedsiębiorstwa z niskim budżetem na reklamę znajdą satysfakcjonujący model finansowy. Poniżej rozszyfrujemy najpopularniejsze skróty, żeby wszystko było jasne.
- Cost per click (CPC) to jak sama nazwa mówi koszt za kliknięcie. To jeden z najważniejszych modeli rozliczeniowych w kampanii Google Ads. Reklamodawca ponosi koszty tylko, gdy użytkownik kliknie w baner reklamowy znajdujący się w wynikach wyszukiwania. Płacimy niezależnie, czy dojdzie do konwersji czy też nie.
- Odmianą CPC jest rozliczenie Unique cost per click (uCPC), czyli takie który bierze pod uwagę wyłącznie unikalne kliknięcie w baner reklamowy. Chodzi o to, że Google tylko raz pobierze opłatę za wejście z danego źródła.
- Cost per mille (CPM) to koszt za 1000 wyświetleń bez względu, czy internauci kliknęli w reklamę. Ta forma rozliczania wybierana jest przez firmy, którym zależy na budowaniu świadomości marki oraz w przypadku reklam wideo i kampanii wizerunkowych. Najczęściej wykorzystuje się ją w kampaniach w performance marketingu, na YouTube i w Google Ads.
- Viewable cost per mile (vCPM) to rozliczeniu, w którym klient płaci wyłącznie wtedy, gdy reklama pojawiała się w min. 50% przez jedną sekundę.
- Cost per view (CPV) to koszt za obejrzenie reklamy wideo na YouTube, który jest bardzo popularnym serwisem z ogromnymi zasięgami. W tym modelu opłaty są pobierane za wyświetlenie wideo, za obejrzenie przez internautę lub za wykonanie jakiejś czynności np. wejście na stronę.
- Cost per action (CPA) koszty są ponoszone tylko w sytuacji, gdy reklama skłoni użytkownika do określonego działania, np. wejścia na stronę, pobrania e-booka, wypełnienia ankiety, dodania artykuły do koszyka itd.
- Cost per lead (CPL) tutaj płacimy wyłącznie wtedy, gdy uzyskamy dane osobowe internauty. Chodzi o to, by komunikat w reklamie skłonił go do pozostawienia swoich danych np. zapisania się do newslettera, uzupełnienia formularza itd.
- Cost per sale (CPS) to dobry sposób rozliczania dla e-sklepów, ale jest dosyć drogi. Opłaty są naliczane za zrobienie zakupów pod wpływem reklamy.
- Cost per order (CPO) to wariant, w którym płacimy tylko za złożone zamówienie. Niestety koszty ponosimy nawet wtedy, gdy klient zrezygnuje i za nie nie zapłaci.
- Cost per install (CPI) wykorzystywane przede wszystkim dla urządzeń mobilnych. Opłaty są pobierane, gdy użytkownik pobierze i zainstaluje aplikację np. na telefonie.
Dodaj komentarz