Podstawy skutecznego pozycjonowania – wybór domeny

Wybieranie nazwy swojej domeny to wbrew pozorom spore wyzwanie, przede wszystkim dla osób, które nie posiadają wiedzy na temat pozycjonowania i nie do końca wiedzą przez to w jaki sposób do tego podejść. Poniższy artykuł zawiera podstawowe informacje i porady związane z tym, na zakup jakiej nazwy domeny się zdecydować. Wybór domeny to inwestycja długoterminowa. W ten sposób będą Cię rozpoznawać i szukać w Internecie Twoi Klienci. Najbezpieczniejszym i często najtańszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na nazwę firmy w adresie strony internetowej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że sama kwestia pozycjonowania, używanych słów kluczowych i linków zewnętrznych zaczyna się mieszać z założeniami dotyczącymi tego, aby adres był przyjazny użytkownikowi, to znaczy, żeby mógł go w prosty sposób zapamiętać i wpisać w przeglądarce. Oba elementy są równie ważne i należy o nich pamiętać. Wybierając domenę musimy zatem zadbać jednocześnie o to, żeby odpowiednio utkwiła ona w pamięci naszych Klientów, jak również żeby pozwalała się w łatwy sposób pozycjonować.
pozycjonowanie google



Oczywiście, chcemy aby klienci wiedzieli jaka treść na stronie się znajduje – w związku z tym wiele firm decyduje się na umieszczenie frazy kluczowej w domenie, aby łatwiej ją było wypozycjonować. Nie jest to jednak rozwiązanie dla wszystkich. Zyskują na tym tylko mali przedsiębiorcy, którzy nie mają potrzeby budowania rozpoznawalności ich marki, tylko skupiają się na sprzedaży swoich produktów oraz usług. Jako przykłady można tutaj podać domeny zawierające specjalizację i miasto (szewc-wrocław) lub produkt i rodzaj usługi (suknieslubne-wynajem). Dla nieco większych firm jednak, dużo lepszym rozwiązaniem będzie zdecydowanie się na użycie swojej marki (lub jej części, skrótu etc.) i równoległe działania związane zarówno z budowaniem rozpoznawalności, jak i z pozycjonowaniem.

Nazwa domeny nie tylko ma spełniać standardy wyszukiwarki Google. Przede wszystkim ma być zapamiętywana i kojarzona przez użytkowników.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup domeny na rynku wtórnym, musimy koniecznie w pierwszej kolejności sprawdzić, jakie ma ona za sobą zaplecze. Istnieje szereg narzędzi takich jak np. Majestic, które pozwolą nam zbadać linki zewnętrzne prowadzące do naszej nowej strony. Jeśli ich nie ma, z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że adres nie był wcześniej używany i praca nad jego wypozycjonowaniem będzie pracą u podstaw – od zera. Jeśli jednak takie linki się pojawią, należy je koniecznie sprawdzić, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że są one niskiej jakości lub skierowane na inne słowa kluczowe, niż te, związane z naszą działalnością. Może to wywołać utrudnienia w samym procesie pozycjonowania, ponieważ w pierwszej kolejności działania podejmowane w zakresie SEO będą miały charakter „redukcji szkód”, a dopiero później skupią się na wspinaniu po drabinie wyszukiwarki Google na najwyższe miejsca w przypadku wybranych słów kluczowych. W takim przypadku warto się zastanowić nad wyborem innej, podobnej domeny, która nie bedzie miała takiego niechcianego bagażu.

Na rynku wtórym można również znaleźć domeny, których linki zewnętrzne i słowa kluczowe są dobrej jakości oraz są powiązane z naszym biznesem. W takich sytuacjach warto skontaktować się z właścicielem w celu odkupienia adresu, który już na starcie posiada przewagę.

Nazwa domeny – rozszerzenie

To jest kolejne pytanie, które zadaje sobie każda osoba, która chce stworzyć własny adres internetowy. Powyżej odpowiedzieliśmy sobie na pytanie dotyczące głównej części nazwy, natomiast wybór rozszerzenia może być równie istotny. Na początku należy zdefiniować jaki charakter ma nasza firma – lokalny, regionalny, czy też globalny. W przypadku pierwszych dwóch najlepszym rozwiązaniem jest rozszerzenie

.pl

Oczywiście jest to tylko jedno z dostępnych rozszerzeń charakterystycznych dla Polski, jednak najpopularniejsze i w przypadku dostępnej domeny zdecydowanie warto na nie postawić, zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i rozpoznawalności wśród użytkowników.

Niemal każde państwo ma swoje własne rozszerzenie. Wybierając .pl musimy mieć świadomość, że będzie ono skuteczne tylko wtedy, gdy nasze produkty lub usługi kierujemy do grupy docelowej znajdującej się na terenie naszego kraju.

.com

Najpopularniejsze rozszerzenie na całym świecie. Decydując się na nie firmy najczęściej stawiają na zasięg globalny. Rozszerzenie to jest charakterystyczne dla biznesów międzynarodowych takich jak na przykład korporacje czy firmy tworzące Saas (ang. Software as a Service).

Wzrasta nieustannie popularność rozszerzenia .eu – najczęściej używanego w przypadku stron, których zasięg obejmuje terytorium Unii Europejskiej.



Porady końcowe

Warto unikać liczb w adresie domeny. Słysząc jej nazwę odbiorca nie będzie pewien czy ma wpisać domena1.pl, czy też domenajeden.pl. Brak liczb eliminuje ten kłopot.

Nie wolno używać zbyt długich nazw. Przyjmuje się, że maksymalna długość adresu powinna wynosić 15 znaków. Często w tym przypadku działa zasada less is more, dlatego też warto czasem posłużyć się skrótem lub tylko częścią całej nazwy firmy.

Przed wyborem domeny trzeba określić cele strategiczne dotyczące zasięgu, który chcemy osiągnąć. Pomoże nam to odpowiednio dobrać rozszerzenie i uniknąć dzięki temu problemów z przenoszeniem strony na nowy adres.

Jeśli działamy lokalnie zawsze istnieje możliwość skorzystania z domen krajowych drugiego poziomu takich jak wroc.pl lub bielsko.pl. Będzie to słuszna decyzja jeśli nasza działalność koncentruje się na jednym obszarze – jednocześnie z pewnością będziemy mieć większą możliwość wyboru domeny wybierając takie rozszerzenia.

Komentarze

Your email address will not be published.