Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Poprawianie średniego czasu trwania sesji na stronie


Poprawianie średniego czasu trwania sesji na stronie



22 czerwca 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Zastanawiałeś się kiedyś, ile trwa średni czas przebywania w witrynie twoich klientów, a ile wynosi z kolei średni czas trwania sesji w czasie oceny efektywności swojej domeny? Zbieranie informacji na temat średniego czasu trwania sesji, to jedna z głównych funkcji Google Analytics. Narzędzie GA gromadzi tego typu dane, jednakże nie są one zbyt wiarygodne, bo to proces dość skomplikowany i łatwo się w tym wszystkim pogubić. Sprawdźmy zatem do czego mogą się nam przydać tego typu informacje?

Dlaczego użytkownicy długo przeglądają stronę?

Może się nam zdawać, że im więcej czasu użytkownik przebywa na stronie, tym większą odniesiemy korzyść. Niestety nie zawsze tak jest, bo 15 minut przeglądania strony może wynikać np. z problemu z nawigacją sklepu i niemożności znalezienia odpowiedniej podstrony lub konkretnego artykułu w sklepie, a nie z zapoznawaniem się z wartościowymi treściami na naszym firmowym blogu.

Wyliczenia nie są zgodne ze stanem faktycznym

Może także dojść do sytuacji, gdy otrzymamy nieprawdziwe dane. Google Analytics gromadzi dane za każdym razem, gdy dochodzi do jakiegoś działania w witrynie np. wyświetlenia podstrony, zdarzenia, dodania produktu do koszyka, zakupów itd., a następnie przesyła je do programu. Każda czynność ma odpowiednio mierzony czas, a mianowicie podana jest data wraz z godziną, minutą i sekundą. Można powiedzieć, że Google Analytics nadaje licznik czasu każdej czynności.

Przeczytaj również  Co to jest Visual Search?

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Wyobraźmy sobie taką sesję użytkownika:

A: 10:00:00 – był 30 sekund w witrynie

B: 10:00:30 – był 30 sekund w witrynie

C: 11:01:00 – program pokaże 0 sekund

Koniec: 11:01:30

Program GA działa na takiej zasadzie, że narzędzie odejmuje od siebie wartości czasu dotyczącego kolejnej czynności w witrynie, czyli od wartości B odejmujemy A i zostaje nam 30 sekund, dla wartości B wynik jest tożsamy. Problem zaczyna się, gdy klient wyjdzie z naszej strony, bo dla narzędzia GA nie ma właściwej wartości, której można by użyć w równaniu. W związku z tym program podaje nam 0, choć w rzeczywistości nie jest to zgodne z prawdą.

Kolejna ciekawą kwestią jest sytuacja, gdy sesja dotyczy witryny składającej się z jednej strony. W sytuacji, gdy nie dojdzie do żadnego zdarzenia, to sesja zostanie uznana za odrzucenie, a wskaźnik czasu przebywania w witrynie będzie pokazywać zero, bo Google Analitics nie umie wyliczyć, jak było naprawdę. Niestety te przykłady pokazują, że nie wszystkie dane zawarte w narzędziu są zgodne ze stanem faktycznym. Trzeba pamiętać także, że o godz. 00.00 wszystkie sesje są kończone i czas zliczany jest od początku. Jeśli współczynnik odrzuceń z wejść na stronę jest niski, to nie mamy się czym martwić, w przeciwnym razie trzeba kontrolować, czy wszystko jest ok.

Przeczytaj również  Narzędzia dla Webmasterów Google - wpływ na pozycjonowanie

Średni czas sesji

Średni czas sesji musi być liczony identycznie, jak czas spędzony w witrynie. Chcąc go otrzymać, trzeba zsumować czas przebywania na wszystkich podstronach serwisu lub od ostatniej liczby odjąć pierwszą.

A: 10:00:00 – był 30 sekund w witrynie

B: 10:00:30 – był 30 sekund w witrynie

C: 11:01:00 – program pokaże 0 sekund

Koniec: 11:01:30

00:30 plus 00:30 plus 00:00 – wiemy już, że tutaj znakuje się zero, ponieważ narzędzie nie umie wyliczyć ostatniej wartości. Z programu GA wynika, że sesja miała tylko minutę, co nie musi być zgodne z prawdą. Nie wiemy, jak długo klient przebywał na ostatniej podstronie.

Czy dane dotyczące sesji i czasu spędzonego w witrynie są przydatne?

W mojej ocenie tego typu informacje nie są dla nas zbytnio przydatne. Nie dowiemy się za wiele odnośnie zaangażowania klientów na naszej stronie, dlatego lepiej analizować metryki dotyczące zaangażowania. Umieśćmy na stronie śledzenie mikro-konwersji lub clickmap. Dowiemy się, co dokładnie robili na naszej stronie użytkownicy.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak poprawić średni czas trwania sesji na stronie?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *