Cały czas powstają nowe strony i sklepy internetowe, każda firma posiada swoja witrynę, konkurencja więc jest bardzo duża. Każdy chce sprzedać swoje usługi i produkty lub przekazać klientom jakieś informacje. Bardzo często wykorzystywanymi sposobami promocji jest SEO i SEM. Sprawdźmy, jak skutecznie można je zastosować w promocji swojej witryny w internecie?
Spis treści:
Co to jest SEO i SEM?
Jeśli chcemy zrozumieć, czym są te zagadnienia musimy znać wzór SEM=SEO+PPC. SEM jest więc definicją szerszą aniżeli SEO. SEM to wszystkie działania marketingowe, jakie wykonujemy, jego zadaniem jest osiągniecie jak największej ilości wejść na promowaną witrynę, dzięki pozycjonowaniu w wynikach organicznych i płatnej reklamie Google Ads.
SEO – inaczej zwane pozycjonowaniem strony (Search Engine Optimization), to tylko jedna z możliwości promocji strony stosowana w marketingu internetowym. To działania, na które potrzebujemy więcej czasu. Żeby strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania konieczny jest odpowiednie dobór słów kluczowych, zoptymalizowanie struktury strony, poprawne linkowanie i zadbanie o wartościowy i unikalny content. W SEO możemy wyróżnić działania dozwolone (white hat) i niedozwolone (black hat).
PPC – czyli płatność za kliknięcie (Pay Per Click)
SEM to działania reklamowe w wyszukiwarce, inaczej mówiąc internetowy marketing. Ich zadaniem jest poprawienie pozycji określonych słów kluczowych, które są wyszukiwane przez internautów w wynikach bezpłatnych (organicznych) i płatnych (Google Ads). Marketing reklamowy korzysta z kampanii Google Ads, optymalizacji witryny i pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania. SEM jest niezwykle ważny, bo skupia się na osobach, które szukając informacji na dany temat, wpisują zapytania w wyszukiwarce Google. Jeśli użytkownik wejdzie na naszą stronę znajdującą się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania lub znajdzie się w witrynie poprzez kliknięcie baner kampanii Google Ads, to zwiększa się szansa na konwersję. Oznacza to, że SEM jest skuteczniejsze niż samo SEO.
Zalety SEM
Przede wszystkim największą zaletą SEM jest skuteczności i szybkość naszych działań. Analizując wydatki, zyski i standardowe formy reklamy, SEM jest o wiele efektywniejsze. Poza tym możemy wybrać odpowiednie frazy, które chcemy promować. Właściwe targetowanie gwarantuje nam, że dotrzemy do użytkowników, którzy wyszukiwali powiązane zapytania z naszymi usługami i asortymentem. Zaletą tego rozwiązania jest to, że reklama pokazuje się osobom, które faktycznie są zainteresowane tematem. Nie narzuca się każdemu, dzięki czemu jest dobrze odbierana przez internautów.
Zaplanowanie działań SEO i SEM
Jeśli chcemy, żeby nasze działania przyniosły oczekiwane rezultat, a nie stratę trzeba je najpierw dogłębnie przemyśleć. Po pierwsze musimy rozpisać nasze cele biznesowe i wiedzieć co chcemy osiągnąć np. wzrost rozpoznawalności marki, zwiększenie sprzedaży itd. Przed rozpoczęciem prac trzeba się przyjrzeć naszej stronie internetowej, może można coś na niej poprawić, dodać nowe funkcje? Dobrze jest wyznaczyć konkretną osobę w firmie, która się wszystkim zajmie lub poszukać profesjonalnej agencji marketingowej. Musimy przeprowadzić odpowiednie prace optymalizacyjne, które możemy wykonać sami lub powierzyć je zewnętrznej firmie. To wszystko wiąże się z wydatkami, więc musimy je wziąć pod uwagę. Gdy już reklama ruszy warto sprawdzać ruch w witrynie i go analizować. Na tej podstawie możemy wprowadzać zmiany lub zdecydować się na jeszcze inne formy reklamy.
Różnice między SEO a SEM
Mimo że SEO i SEM są często używane zamiennie, to jednak mają istotne różnice. SEO skupia się głównie na działaniach mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach organicznych wyszukiwarek, natomiast SEM obejmuje całość działań marketingowych, w tym także płatne kampanie reklamowe. W przypadku SEO efekty widoczne są zazwyczaj po dłuższym czasie, natomiast SEM może przynieść szybsze i bardziej widoczne rezultaty. Warto więc rozważyć zastosowanie obu strategii jednocześnie, aby maksymalnie wykorzystać potencjał promocyjny.
Wybór odpowiedniej strategii marketingowej
Przed podjęciem decyzji o wyborze między SEO a SEM warto przeprowadzić analizę rynku, konkurencji oraz grupy docelowej. W zależności od celów, budżetu i oczekiwań, można dostosować strategię promocyjną do indywidualnych potrzeb. Warto także śledzić trendy i nowości w dziedzinie marketingu internetowego, aby być na bieżąco z możliwościami, jakie oferują narzędzia SEO i SEM.
Monitorowanie i optymalizacja działań
Po wdrożeniu działań SEO i SEM bardzo istotne jest regularne monitorowanie ich skuteczności oraz dokonywanie optymalizacji. Analiza statystyk, śledzenie ruchu na stronie oraz reakcje użytkowników pozwolą na dostosowanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych. Dzięki ciągłemu doskonaleniu działań można osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty i zwiększyć efektywność promocji online.
Podsumowanie
SEO i SEM to niezwykle ważne narzędzia w promocji stron internetowych i sklepów online. Odpowiednio dobrana strategia marketingowa, uwzględniająca zarówno działania SEO, jak i SEM, może przynieść znaczący wzrost ruchu na stronie oraz zwiększenie konwersji. Warto więc inwestować czas i środki w rozwój obu tych obszarów, aby skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej i zwiększyć widoczność w internecie.
Dodaj komentarz