Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy?

Podstawy Pozycjonowania - Pozycjonowanie / SEO
jak pozycjonować sklep internetowy

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, zapewne wiesz jak ważne jest sprowadzanie do niego wartościowego ruchu. Samo postawienie sklepu, choćby z bardzo bogatym asortymentem, to niestety za mało i bez źródła wartościowego ruchu nie przyniesie wymiernych korzyści w postaci sprzedaży. Właściciele e-commerce powinni łączyć ze sobą różne kanały marketingowe, takie jak działania w Social Mediach (Facebook, Instagram, Twitter), reklamy PPC (FB Ads, Kampanie AdWords) oraz pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, na którym skupimy się w dzisiejszym artykule. Jest to jeden z najbardziej efektywnych kanałów, wymaga sporych nakładów pracy włożonej w optymalizację serwisu oraz pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących, jednak gra jest warta świeczki – blisko 95% użytkowników Internetu w Polsce korzysta z Google w poszukiwaniu produktów i usług. Mimo wzrostu udziału Social Mediów, wyszukiwarki dostarczają dziś ok. 65% ruchu w Internecie i warto zawalczyć o kawałek tego tortu, by przyciągnąć potencjalnych Klientów, którzy w danym momencie są zainteresowani produktem, który posiadamy w ofercie sklepu.

 

Wybór słów kluczowych dla sklepu internetowego

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania innych witryn, także pozycjonowanie sklepu internetowego powinniśmy zacząć od doboru skutecznych słów kluczowych. Skutecznych, znaczy takich, które przyniosą na stronę nie tylko ruch, ale przede wszystkim potencjalnych Klientów, szukających naszych produktów w sieci. Do sprawdzania potencjału słów kluczowych warto wykorzystać narzędzie Google KeyWord Planner, które wskazuje ilość  miesięcznych wyszukań, natomiast skuteczność, jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania, warto sprawdzić korzystając z płatnej reklamy AdWords, dzięki której zmierzymy współczynnik klikalności (CTR) oraz konwersję (stosunek sprzedaży do wejść na stronę).

W przypadku e-commerce, warto przyjąć strategię pozycjonowania long tail, czyli wykorzystania dużej ilości rozbudowanych słów kluczowych. Pozycjonowanie rozbudowanego sklepu, który posiada wiele produktów i kategorii tylko na kilka ogólnych fraz kluczowych, to w naszej opinii marnowanie jego potencjału, a osiągnięcie wysokich pozycji na ogólne frazy (np. sklep odzieżowy) jest czasochłonne i kosztowne, a nawet może nigdy nie przynieść oczekiwanych efektów ze względu na ogromną konkurencję. Współpracując ze sklepami internetowymi w Virtual Development, zalecamy wykorzystanie większej ilości słów kluczowych, które lepiej precyzują potrzeby użytkowników (np. koszulki z nadrukiem, buty do biegania, Nike Air Max). Taka strategia pozwala nam na osiągnąć efekty znacznie szybciej i wypozycjonować wiele fraz, które sumarycznie przynoszą ruch większy od jednej czy dwóch fraz ogólnych, a dzięki precyzyjnym zapytaniom użytkowników udaje się osiągnąć wysoki współczynnik konwersji i wzrost sprzedaży (zobacz: jak zwiększamy sprzedaż o 150% rocznie dzięki pozycjonowaniu sklepu internetowego strategią long tail).

 

Struktura sklepu internetowego

Struktura sklepu internetowego, szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów z dużą ilością produktów, to niezwykle istotny element wpływający na dalsze pozycjonowanie w wyszukiwarce. Sklep powinien składać się ze strony głównej, która jest przedsionkiem i wizytówką sklepu (użytkownik powinien natychmiast po wejściu zorientować się, jakie produkty znajdzie w sklepie) oraz kategorii i podkategorii, w których znajdą się produkty. Należy zwrócić szczególną uwagę na tzw. kanibalizację słów kluczowych, która nie może mieć miejsca w sklepie internetowym. Jest to sytuacja, w której dwie (lub więcej) różne podstrony są nakierowane na to samo słowo kluczowe i walczą ze sobą o pozycję w wyszukiwarce. Dla uniknięcia takiej sytuacji struktura sklepu na przykładzie sklepu odzieżowego powinna wyglądać następująco:

  • Strona Główna – przedsionek i wizytówka sklepu, która powinna być nakierowana na ogólną frazę jak np. sklep odzieżowy online lub butik internetowy (struktura: adres-sklepu.pl)
  • Kategoria – szeroka kategoria, która zostanie podzielona na podkategorie np. moda męska (struktura: adres-sklepu.pl/moda-meska/)
  • Podkategoria – wyszczególnienie produktów z kategorii np. obuwie lub kurtki (struktura: adres-sklepu.pl/moda-meska/obuwie/ lub adres-sklepu.pl/moda-meska/kurtki/)
  • Produkt – konkretny produkt znajdujący się w kategorii oraz podkategorii np. Nike Air Max (struktura: adres-sklepu.pl/moda-meska/obuwie/nike-air-max/)

Dzięki zastosowaniu takiej struktury, podstrony wewnątrz serwisu nie będą ze sobą wzajemnie walczyć o pozycję – strona główna będzie pozycjonowana na ogólną frazę związaną z działalnością (sklep odzieżowy), strona kategorii na szeroki zakres produktów (moda męska, odzież męska), podkategorie na bardziej sprecyzowaną grupę produktów (buty męskie, kurtki męskie), a podstrony produktów na konkretny produkt (Nike Air Max).

 

Meta dane i struktura treści w sklepie internetowym

Meta dane to informacje o stronie widoczne w wynikach wyszukiwania Google – tytuł oraz opis, przypisany do każdej podstrony. Meta tytuł, który jest brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki podczas ustalania pozycji, powinien zawierać główne słowo kluczowe dla danej podstrony i jednocześnie przyciągać uwagę użytkowników. Meta description (opis), nie bierze już udziału w pozycjonowaniu, jednak często na jego podstawie użytkownicy decydują o wejściu na stronę, powinien zachęcać do odwiedzenia witryny i informować o tym, co się na niej znajduje.  Każda podstrona powinna zawierać dokładnie jeden nagłówek H1, który będzie zawierał słowo kluczowe, jednak musi się on różnić od meta tytułu. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ile treści powinno znaleźć się na stronach kategorii i produktów, pewne jest jednak to, że musi się tam znaleźć. Dla produktów możemy przyjąć minimum jako 500 znaków ze spacją, natomiast opis kategorii/podkategorii to przynajmniej 1000 zzs, jednak wiele zależy od branży w której działamy i konkurencji. W samej treści powinny się znaleźć słowa kluczowe oraz jego odmiany i synonimy, które warto jest oznaczać znacznikiem strong, który informuje Google o tym, że dana treść jest istotna.

 

Content is a king!

To stwierdzenie, które coraz częściej słyszy się w środowisku SEO – content marketing stał się dziś nieodzownym elementem działań marketingowych. Tworzenie wartościowych treści, na przykład w postaci bloga, pozwala nie tylko pozycjonować się na kolejne frazy z długiego ogona, ale także zdobyć zaufanie i sympatię użytkowników, którzy w przyszłości mogą zamienić się w Klientów. Obok każdego sklepu internetowego warto jest prowadzić tematycznego bloga, poruszającego tematy, którymi mogą być zainteresowane osoby z naszej grupy docelowej (zobacz: Jak tworzyć treści SEO).

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *