VD » Blog » Marketing - Pozycjonowanie / SEO » Stworzenie nazwy firmy lub marki – Pomysły i inspiracje


Stworzenie nazwy firmy lub marki – Pomysły i inspiracje

Publikacja: 27 stycznia, 2021| Aktualizacja: 18 lutego 2021


Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Oryginalna nazwa firmy pomaga w zauważeniu naszego biznesu. W czasach nadmiaru informacji bardzo trudno jest dotrzeć w internecie do szerszego grona odbiorców. Przyciągające i pomysłowe logo lub nazwa firmy ułatwiają użytkownikom zapamiętanie naszej marki.

Wybierając nazwę firmy warto uwzględnić poniższe zasady:

Czytelność – nazwa powinna być prosta i zrozumiała. Nie ma sensu zawierać w nazwie imion i nazwisk osób, które założyły firmę, miejscowości lub kraju i do tego jeszcze opisu działalności firmy. Klient szybko zapomni, jak się nazywamy.

Rozmiar – dobra nazwa nie powinna być za długa, bo niestety nie zostanie zapamiętana.

Zapis – nazwa powinna być prosta w wymowie i piśmie. Trudne do wymówienia nazwiska czy obcojęzyczne wyrazy mogą stanowić duży problem również w zapisie. Może się okazać, że istnieje wiele wariantów na zapisanie takiej nazwy i potencjalny klient nie trafi na naszą stronę.

Wymowa – jest niebywale ważna, gdy przykładowo zamierzamy otworzyć filię za granicą. Nasi potencjalni kontrahenci nie będę potrafili wymówić naszych typowo polskich słów. Przykładem takich nazw na rynku polskim są m.in. Auchan i Leroy Merlin. Warto też zwrócić uwagę, żeby nazwa była przyjemna dla ucha i przywodziła na myśl miłe skojarzenia.

Tematyka – warto, żeby nazwa firmy była związana z branżą do jakiej się odnosi. Trudno żeby fryzjer nazywał się np. Budotex.

Ponadczasowość – wybierając nazwę firmy nie ma sensu wykorzystywać usług czy produktów sezonowych albo takich które zaraz nie będą w naszej ofercie. Konieczna byłaby ciągła zmiana naszej nazwy, szaty graficznej czy stworzenie nowego logo.

Tworząc nowe nazwy najczęściej wykorzystuje się poniższe zabiegi:

Imię i nazwisko – to częsta i szybka praktyka np. wśród kancelarii prawnych czy projektantów ubrań.

Skrótowce – wyrazy będące skrótem stworzonym z pierwszych liter, rzadziej pierwszych zgłosek, kilku innych wyrazów. To często nazwy własne instytucji lub organizacji, np. BMW (Bayerische Motoren Werke), DKNY (Donna Karan New York), MTV (Music Television), NBP (Narodowy Bank Polski).

Wymyślone – utworzone z nieistniejących wyrazów, np. Onet, Interia.

Połączenia – występują w różnych postaciach od prostych połączeń 2 wyrazów do skomplikowanych konstrukcji np. Facebook.

Nazwa z określeniem – czyli taka gdzie w członie wyrazu znajduje się np. – met, -pol, – eko, -bio, -trans.

Obcojęzyczne – czyli takie, które wykorzystują inny język niż ojczysty. Dzięki temu marka wydaje się być bardziej luksusowa lub chce otwierać filie w innych krajach. Przykładem są Gino Rossi, Cropp czy House.

Wybranie oryginalnej nazwy nie jest łatwe. Można wynająć w tym celu agencję reklamową lub postarać się zrobić to samodzielnie. Możemy wykorzystać w tym celu słowniki, które są świetnym źródłem inspiracji. Warto też przeprowadzić tzw. Burzę mózgów, czyli zapisujemy wszystkie pomysły nawet te z pozoru nietrafione, bo może któryś z nich przypadnie nam do gustu po głębszej analizie. Innym sposobem jest zabawa w skojarzenia, zaczynamy od ogólnego słowa i wymyślamy wyrazy, które się z nim łączą. Efekty mogą nas zaskoczyć.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *