Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie - Narzędzia dla firm / Robot Google – jak widzi stronę internetową?


Robot Google – jak widzi stronę internetową?



10 kwietnia 2019 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Barwne grafiki, różne czcionki, określony układ i podział informacji – to kilka elementów, które widzimy, przeglądając stronę internetową. W taki sposób witryny widzą ludzie – a jak jest z robotami wyszukiwarek internetowych? Jak one „przeglądają” strony WWW i dlaczego ta wiedza jest ważna, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron? Przeczytaj tekst i znajdź odpowiedzi na te pytania.

Jak działają roboty Google

Roboty Google to programy odpowiedzialnie za indeksowanie stron internetowych. Indeksowanie polega na „odwiedzaniu” witryn, skanowaniu ich treści i wysyłaniu do indeksu stanowiącego bazę, z której zasobów algorytm korzysta przy układaniu wyników w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Tak więc aby pozyskać ruch z wyszukiwarki, najpierw strona powinna być zaindeksowana przez robota Google. Chcąc łatwiej zobrazować działania tego rodzaju programów, warto sobie uświadomić, w jaki sposób „widzą” one strony internetowe.

Przeczytaj również  Crawl Rate Limit (CRL) - co to jest i jaki ma wpływ na SEO?

W praktyce roboty Google uwzględniają następujące elementy witryny:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • znaczniki meta – na pozycjonowanie stron wpływa przede wszystkim znacznik title, który powinien być szczególnie starannie dobrany,
  • opisy alt w grafikach – roboty Google nie widzą obrazów, lecz opisujące je znaczniki alt, o których uzupełnieniu warto pamiętać,
  • treść – w oparciu o tekst umieszczony na stronie robot rozpoznaje jej tematykę i odpowiednio ją kategoryzuje.

Roboty Google widzą więc strony internetowe w sposób „surowy”, bez oprawy graficznej i różnicowania wielkości oraz rodzaju czcionek. Indeksują wyłącznie treść witryny, co podpowiada, że to właśnie na niej należy się w głównej mierze skupić, projektując stronę. Wartościowa treść, której poszukują użytkownicy i która odpowiada na ich potrzeby oraz pytania, to element niezbędny do skutecznego pozycjonowania stron i pozyskania odbiorców.

Sprawdź, jak robot Google widzi Twoją stronę

Obecnie nie trzeba sobie wyobrażać, jak roboty wyszukiwarek internetowych widzą stronę WWW, bo da się to sprawdzić samemu. Jest to możliwe przy użyciu darmowej usługi Google Search Console, w której należy dodać i zweryfikować witrynę. Odpowiednia funkcja jest dostępna w menu – w sekcji Skanowanie i zakładce Pobierz jako Google, gdzie należy wpisać adres witryny i wcisnąć przycisk Pobierz i zrenderuj. Warto korzystać z tego narzędzia, żeby upewnić się, czy Google prawidłowo widzi Twoją stroną i indeksuje ją we właściwy sposób.

Przeczytaj również  5 funkcji narzędzia Majestic SEO – wsparcie dla SEO specjalisty

Aby ułatwić robotom Google indeksowanie witryny, pamiętaj o stworzeniu mapy strony, czyli dokumentu, który przedstawia jej schemat, a następnie dodaj ją w usłudze Google Search Console. Zrobisz to w zakładce Indeksowanie w sekcji Mapa witryny. Dzięki niej witryna stanie się czytelniejsza dla robotów i szybciej będą mogły ją przeskanować. Pomocne jest także linkowanie wewnętrzne, czyli wstawianie odnośników do innych podstron w ramach serwisu, co przyspiesza proces indeksowania. O linkowanie wewnętrzne należy zadbać szczególnie w przypadku rozbudowanych witryn z wieloma podstronami.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Robot Google - jak widzi stronę internetową? - VD"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.