VD » Blog » Narzędzia Webmasterów Google - Optymalizacja Witryny » Analityka internetowa i narzędzia do analizy ecommerce

Analityka internetowa i narzędzia do analizy ecommerce

24 maja 2021 (aktualizacja: 25 maja 2021) 6-8 min. czytania
Jak prowadzić analitykę w biznesie e-commerce ?
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Chcąc rozwijać swój biznes w internecie warto przyjrzeć się analityce naszej strony. To niezbędny element przynoszącego zyski e-commerce. Zastanówmy się, jakie korzyści da nam badanie zachowań użytkowników i w jaki sposób możemy to efektywnie robić? Zapraszam do naszego poradnika.

Co daje analityka w e-commerce?

Gromadzenie i weryfikowanie zebranych informacji umożliwia efektywniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów, strategii marketingowych i ma istotny wpływ na postęp przedsiębiorstwa. Ważne, żeby przed podjęciem kluczowych działań nie opierać się tylko na naszych doświadczenia, odczuciach i sugestiach. Musimy podejmować decyzje na podstawie rzetelnych informacji i zebranych wcześniej danych, żeby nasza strategia przyniosła oczekiwany efekt.

Zalety analityki

Poprawnie zebrane dane umożliwiają podjąć właściwe działania. Jeżeli poznamy potrzeby i wymagania naszych klientów, będziemy mogli na nie zareagować. Każda grupa docelowa może mieć inne wymagania. Nie możemy bazować tylko na naszych przypuszczeniach, bo wiąże się to z ryzykiem zwiększenia kosztów. Właściwa komunikacja z użytkownikami to gwarancja na zaprezentowanie odpowiednich produktów, pokazanie że są one im potrzebne i doprowadzenie do konwersji, czyli zwiększenia zysków. Tego typu działania wpływają na lepszą wydajność operacyjną, na podążanie za trendami i szybką reakcję na zmiany. Wiemy, jaką formę reklamy wybrać dla odpowiedniej grupy docelowej. Ile środków na nią przeznaczyć i w jaki sposób ją przeprowadzić?

W jaki sposób gromadzić dane?

Prowadząc działalność w sieci musimy mieć świadomość, że nasze zyski nie zależą wyłącznie od ceny i dostępności asortymentu, ważne są też inne elementy np. szybkość ładowania się strony, dobrze przypisane kategorie produktów i możliwość skorzystania z ciekawych rozwiązań technologicznych przykładowo płatność BLIKIEM. Warto zaproponować klientowi produkty pokrewne lub takie, które kupiły inne osoby wybierające dany artykuł. Świetną formą dotarcia do klienta jest remarketing, czyli nasz baner reklamowy pokaże się tym osobom, które odwiedziły sklep, ale nic nie kupiły. Tego rodzaju praktyki zwiększają szansę na ponowne odwiedzenie naszej strony i dokonanie zakupu.Dane, które zbieramy o użytkownikach i kontrolowanie ich zawdzięczamy przede wszystkim cookies. Ciasteczka gromadzą informacje o konsumentach, ich zachowania, przyzwyczajenia, dostarczają informacje o komputerach itd. Tego typu wiadomości pomagają nam w gromadzeniu bazy danych i przygotowywaniu odpowiednich statystyk. Innym przykładem gromadzenia danych jest Google Analytics, które ma ogromny wpływ na e-commerce. Mamy szansę uzyskać bardziej szczegółowe informacje typu płeć, miejsce zamieszkania, wiek, język, zainteresowania, przeglądarki internetowej, urządzenia z którego korzysta użytkownik itd. Dane możemy zbierać poprzez wykorzystanie innych narzędzi np. HotJar, Semstorm, Senuto, Optimize Google i Crazy Egg. Analizując dostępne nam informacje dowiemy się skąd przyszedł użytkownik (np. bezpośrednio z wyszukiwarki, z Facebooku lub reklamy na blogu), ile czasu był na naszej witrynie i co na niej robił (np. czytał bloga, oglądał produkty, przeglądał opinie itd.), które artykuły są obecnie popularne, ile razy klient odwiedza naszą stronę przed dokonaniem zakupu i na którym etapie kupna użytkownicy porzucają koszyk.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *