Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Błąd 400 (Bad Request) Error 400 – co oznacza i jak go naprawić?


Błąd 400 (Bad Request) Error 400 – co oznacza i jak go naprawić?



10 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

W Internecie dostępnych jest mnóstwo błędów, które mają swoją określoną przyczynę. Dla klasycznego użytkownika nie są one jednak wszystkie jasne i zrozumiałe, a jeśli prowadzisz własną stronę i nie masz specjalistycznej wiedzy w tym zakresie, to sam możesz mieć problemy z naprawieniem określonego błędu. Czasami zdarza się tak, że szukając informacji i wchodząc na daną stronę, zamiast niej ukaże nam się “Błąd 400”.

Błąd 400 – co oznacza?

Błąd HTTP 400 lub Bad Request oznacza dosłownie “nieprawidłowe żądanie”. Chodzi o to, że serwer nie przetworzył zadanego żądania z uwagi na nieścisłości w składni, sformułowaniu itp. Mówiąc najprościej, błąd 400 oznacza próbę przetworzenia przez serwer żądania, które nie było prawidłowe. Warto zaznaczyć, że najczęściej błąd 400 będzie się wyświetlał z winy użytkownika, jednak nie jest to jedyne możliwe wyjście.

Możliwe przyczyny błędu 400

Warto pamiętać, że wina za wyświetlenie błędu 400 nie zawsze będzie leżała po stronie użytkownika. Internet jest tak obszerny, że czasem na jakiejś stronie może dochodzić do większej ilości błędów, a system akurat przedstawi nam błąd 400. 

Warto jednak poznać kilka najpopularniejszych przyczyn tego błędu, co pozwoli nam lepiej zrozumieć to, w jaki sposób możemy naprawić błąd 400:

  • Nieprawidłowe pliki cookies w przeglądarce – czasem pliki cookie, które przechowuje nasza przeglądarka będą po prostu nieaktualne. Będzie to jedna z najczęstszych przyczyn wystąpienia błędu 400.
  • Nieprawidłowy adres URL – błąd 400 może być nam zwrócony, gdy wprowadzony przez nas adres URL będzie zawierał jakiś błąd, a dana witryna nie będzie przekierowywała takiego zapytania na żaden dostępny adres. Warto zaznaczyć, że podobną przyczyną odznacza się błąd 404.
  • Pamięć podręczna DNS – jeśli w pamięci podręcznej będziemy posiadali dane, które prowadzą do błędnych adresów IP itp.

Jak naprawić błąd 400 bad request?

Należy zauważyć, że możemy podejść do tego zagadnienia od dwóch stron: użytkownika oraz webmastera. Najczęściej jednak będziemy spotykali się z tym błędem podczas użytkowania Internetu, dlatego skupmy się najpierw na tym pierwszym podejściu:

  • Odświeżenie strony – chociaż jest to dość prosta czynność, to w zdecydowanej większości przypadków powinniśmy od tego zacząć. Przede wszystkim trwa to dosłownie krótką chwilę, a błąd 400 być może jest chwilowym niedopatrzeniem serwera i po odświeżeniu otrzymamy już interesujące nas treści. Ponadto wyświetlenie błędu 400 może tak naprawdę oznaczać wystąpienie błędu 504, który wyświetla się w przypadku przekroczenia limitu czasowego serwera na odpowiedź.
  • Sprawdzenie wprowadzonego adresu URL – nieprawidłowości w adresie URL będą jedną z najczęstszych przyczyn przy wyświetlaniu się błędu 400. Dlatego warto zwrócić uwagę, czy wprowadzając jakiś adres URL do przeglądarki, nie wkradła się jakaś literówka itp.
  • Wyczyszczenie plików cookies pliki cookies w najprostszym ujęciu, pomagają zapamiętać i odczytać to, jakie czynności wykonaliśmy podczas naszej wizyty w witrynie, ile czasu ona trwała itp. Błąd 400 może wystąpić, gdy będą one np. przestarzałe. Warto wtedy po prostu je wyczyścić i być może to pozwoli nam dotrzeć do interesujących nas informacji.
  • Wyczyszczenie pamięci podręcznej DNS – możliwą przyczyną błędu 400 będą uszkodzone lub przestarzałe dane lokalnego wyszukiwania, które przechowywane są na naszym urządzeniu z poziomu systemu operacyjnego. Aby wyczyścić pamięć podręczną: otwórz wiersz poleceń > wpisz “cmd” > “ipconfig/flushdns”. Gotowe, sprawdź czy błąd 400 przestał się wyświetlać.
  • Rozszerzenia w przeglądarce – niektóre rozszerzenia ingerują w pliki cookies strony, a przez to będą one nieprawidłowe dla serwera. Dlatego warto jest wyłączyć rozszerzenia i spróbować ponownie wejść na interesującą nas stronę.

Oczywiście zawsze możemy poinformować o zaistniałej sytuacji właściciela strony. Prawdopodobnie nam za to podziękuje i naprawi on usterkę, jeśli żadne z powyższych czynności nam nie pomogły. Teraz możemy przedstawić to, co może zrobić webmaster wobec błędu 400:

  • Zmniejszenie rozmiaru pliku – błąd 400 może się wyświetlać podczas próby przesłania pliku o zbyt dużym rozmiarze. Problem ten jest szczególnie popularny przy wykorzystywaniu WordPressa. Jeśli nie możemy zmniejszyć rozmiaru danego pliku, możemy zwiększyć limit jego rozmiaru w systemie. W tym celu w pliku “wp-config” musimy znaleźć linię “define(‘WP_MEMORY_LIMIT’.’64M’). A następnie możemy zwiększyć rozmiar do “128M” lub “256M”.
  • Limity żądań – jeśli błąd 400 pojawia się stosunkowo często na stronie, powinniśmy ustanowić limit długości nagłówków HTTP. Jednak należy pamiętać o tym, że jeśli to zrobimy zmniejszamy bezpieczeństwo witryny wobec ataków, dlatego należy to robić tylko w uzasadnionych przypadkach.
  • Aktualizacje WordPress – może być tak, że błąd 400 zacznie się pojawiać w wyniku przeprowadzenia jakiejś aktualizacji systemu lub jednej z wykorzystywanych przez nas wtyczek. Warto wtedy rozważyć skorzystanie z jednego z naszych backupów, aby przywrócić wersję strony, która działała poprawnie. Z aktualizacji skorzystać natomiast dopiero wtedy, gdy problem zostanie rozwiązany.

Podsumowanie

Internet jest miejscem, w którym na co dzień możemy spotkać się z bardzo wieloma błędami, które mogą mieć rozmaite przyczyny. Należy jednak pamiętać, że powód wystąpienia np. błędu 400, może być naprawdę błahy i możemy szybko się z nim uporać. Warto wiedzieć w jaki sposób możemy naprawić błąd 400, aby nie tracić na przyjemności korzystania z Internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.