Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Adres URL – co to jest i jak powinien wyglądać?


Adres URL – co to jest i jak powinien wyglądać?



6 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Wizualizacja treści ma ogromne znaczenie dla ludzkości. Z reguły można powiedzieć, że jesteśmy wzrokowcami, przez co wysoko cenimy sobie atrakcyjnie przedstawione treści, np. w postaci infografik itp. Nie powinien dziwić fakt, że podobnie sprawa wygląda z dość podstawowym elementem Internetu jakim jest adres URL. Co więcej, to jak się prezentuje, jest istotne zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Czym on właściwie jest i jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?

Czym jest adres URL?

Adres URL może być nam bardziej znany jako po prostu adres internetowy lub link. Tak potocznie zwykło się na niego mówić. Jednak, aby być bardziej precyzyjnym – URL to skrót od angielskiego Uniform Resource Locator, jest to ujednolicony format adresowania zasobów w Internecie oraz w sieciach lokalnych. Służy do opisywania nie tylko stron www, ale wszelkich zasobów, jakie są dostępne za pośrednictwem sieci.

Z czego składa się adres URL?

Przede wszystkim, zanim zastanowimy się jak powinien wyglądać prawidłowy adres URL z punktu widzenia SEO, przedstawmy w teorii z czego się on składa. Z teoretycznego punktu widzenia adres URL składa się ze schematu, który określa rodzaj zasobu, dwukropka oraz specyficznej części dla konkretnego schematu. W najbardziej prostej i podstawowej formie adres URL na pewno kojarzymy w ten sposób: 



https://www.vd.pl/narzedzia-do-tworzenia-webinarow/

W zdecydowanej większości przypadków, będziemy mieli do czynienia właśnie z tego rodzaju adresami URL, gdzie:

  • https: – to protokół, a inaczej rodzaj zasobu. W tym przypadku jest to usługa szyfrowanego protokołu HTTP, a więc strona posiada certyfikat SSL.
  • www.vd.pl – to część adresu URL, która wskazuje adres serwera, na którym znajduje się interesujący nas zasób.
  • /narzedzia-do-tworzenia-webinarow/ – ta część pozwala na lokalizację interesującego nas zasobu w obrębie danego serwera. Często po kolejnych slashach, będą występowały kolejne nazwy. Ta część adresu URL to inaczej ścieżka do zasobu.

Jak powinien wyglądać poprawny adres URL?

Jeśli prowadzimy własną stronę internetową, powinniśmy zadbać o poprawnie zbudowane adresy URL. Przede wszystkim, mamy pewność, że będą one lepiej odebrane przez użytkowników, a tym samym również przez roboty wyszukiwarek. Jest to podstawowa zasada, którą powinniśmy się kierować. Jak jeszcze można opisać poprawny adres URL?

  • Zwięzłość – dobry adres URL to taki, który nie jest przesadnie długi. Im więcej jego części składowych, tym będzie on bardziej zagmatwany i nie będzie chętnie przekazywany przez użytkowników. Wiąże się to także z drugą zasadą.
  • Prosty do zapamiętania – musimy zadbać o to, aby adresy URL były po prostu łatwe do zapamiętania. Zastanówmy się, czy łatwiej będzie użytkownikom zapamiętać adres, w którym jest cała ścieżka dostępu do zasobu w obrębie danej domeny, czy po prostu opis konkretnego zasobu? Raczej w drugim przypadku mamy większe szanse powodzenia.
  • Tematyczny – adresy URL muszą przede wszystkim pasować do treści zawartych w danym zasobie internetowym. Mniej więcej oznacza to, że jeśli np. publikujemy artykuł na temat przykładowych narzędzi do webinarów, to adres URL artykułu nie może być opisany jako “/pozycjonowanie-stron/”. Algorytmy to wychwycą, użytkownicy to zauważą i takie działanie po prostu nie przyniesie żadnych korzyści.
Przeczytaj również  Audyt SEO - co to jest i czy warto go zrobić?

Przyjazne SEO adresy URL

Na co zwrócić uwagę przy adresach URL, aby były one przyjazne użytkownikom i spełniały strategię działań z zakresu pozycjonowania stron? Przede wszystkim skupmy się na:

  • Słowa kluczowe – opisując ścieżkę zasobu, wykorzystajmy słowa kluczowe z rozwagą i zdecydujmy się na prosty zapis np. “/social-selling/”, zamiast stosować przypadkowe ciągi alfanumeryczne typu “/fgs2313gd21a1ed32/”. Unikajmy także nadmiarowej prostoty. Jeśli np. artykuł na blogu dotyczy data driven marketingu, to tak to zapiszmy, zamiast stosować opis – “/marketing/”. 
  • Struktura katalogów – powinna być przede wszystkim prosta. Użytkownik w szybki sposób będzie mógł określić lokalizację, w której się znajduje. Oznacza to, że powinniśmy unikać ogólników, a być bardziej precyzyjni, aby nie wprowadzać w błąd użytkowników oraz robotów.
  • Separatory – w branży SEO zaleca się, aby w adresach URL stosować separatory w formie myślników “-”.  Przede wszystkim myślniki są bardziej czytelne, niż inne separatory takie jak podkreślenia, czyli “_”. Wtedy także adresy URL są łatwiejsze do odczytania przez użytkowników oraz algorytmy wyszukiwarek.

Podsumowanie

Adres URL to najprościej mówiąc sposób adresowania zasobów w Internecie, nie tylko stron www, ale także wszelkich innych. Zdecydowanie częściej możemy się spotkać z określeniem adres internetowy lub po prostu link i będzie to prawdą, jednak nie będzie posiadało tak szerokiego znaczenia. Przy adresach URL należy pamiętać, aby były one czytelne zarówno dla użytkowników oraz dla algorytmów wyszukiwarek.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Adres URL - co to jest i jak powinien wyglądać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.