Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Czym jest skracanie linków i czy warto to uwzględnić w pozycjonowaniu stron?


Czym jest skracanie linków i czy warto to uwzględnić w pozycjonowaniu stron?



29 kwietnia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Skracanie linków jest coraz popularniejsze w różnego rodzaju działalności internetowej. Swoje zastosowanie znajdują na potrzeby marketingu internetowego, podczas prowadzenia kampanii reklamowych, czy nawet przy zwykłej administracji stron internetowych. Co więcej, samo skracanie linków budzi pewne wątpliwości i kontrowersje. Warto mu się jednak przyjrzeć dokładniej, ponieważ odpowiednio użytkowane, mogą w gruncie rzeczy pomóc w wielu aspektach.

Skracanie linków – co to jest?

Skracanie linków to najprościej mówiąc, skrócenie domyślnego adresu URL do krótszej, prostszej formy, np. na potrzeby łatwiejszego zapamiętania. Strona internetowa, do której prowadzi dany link nie ulega zmianie, dzięki czemu nie jest to działanie niewłaściwe z punktu widzenia pozycjonowania stron itp. Dłuższy adres URL danego linku, jest po prostu zastępowany krótszym, który możemy dostosować na potrzeby różnego rodzaju działań.

Skracanie linków jest możliwe za sprawą m.in. różnego rodzaju tzw. skracaczy linków, są to witryny internetowe, które stają się pośrednikami pomiędzy użytkownikami, a stroną docelową. Co ciekawe, skracanie linków jest dostępne za darmo,a w podstawowej wersji nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Dopiero jeśli chcielibyśmy skorzystać z różnego rodzaju statystyk lub innych bardziej zaawansowanych funkcji, skracacz linków będzie wymagał od nas zarejestrowania się, a w kolejnych krokach nawet opłaty.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak skracać linki?

Jeśli chcemy skrócić nasz link na potrzeby np. kampanii reklamowej, musimy przejść na witrynę jednego ze skracaczy linków. W internecie tak naprawdę nie brakuje tego rodzaju usług, a za przykład mogą posłużyć takie serwisy jak:

  • TinyURL.com – warto skorzystać z tego skracacza linków, ponieważ pozwala na nieograniczone czasowo skrócenie linku. Co więcej, wyróżnia się tym, że w jego przypadku możliwe jest dostosowaniu w linku własnej domeny (co nie jest regułą w tych narzędziach).
  • Cutt.ly – to skracacz linków, który stał się alternatywnym wyborem względem tego najbardziej popularnego – bit.ly (sama domena jest dość znana). Przede wszystkim, pozwala na darmowe, szybkie i anonimowe skracanie linków, a także posiada różne opcje zaawansowane do wyboru.
  • Bit.ly – jest to najpopularniejszy skracacz linków, który generuje olbrzymie ilości linków każdego miesiąca, a to przekłada się na jeszcze większą liczbę kliknięć. Za sprawą bit.ly można skracać linki za darmo, bez zakładania konta (anonimowo) itp. Co ciekawe, można założyć darmowe konto, a dzięki temu otrzymamy dostęp do różnego rodzaju statystyk dotyczących skróconych przez nas linków. W zależności od potrzeb jest możliwość wykupienia dodatkowych funkcjonalności.
Przeczytaj również  20 najpopularniejszych operatorów wyszukiwania Google

Są to oczywiście tylko przykłady, a samych skracaczy linków jest dostępnych w internecie dość sporo. Warto przejrzeć sobie możliwości poszczególnych narzędzi i wybrać to, które będzie najbardziej odpowiadało naszym celom.

Czy skracanie linków jest ważne w pozycjonowaniu strony?

Generalnie panuje zasada, że im prostszy, krótszy link, tym jest bardziej przyjazny użytkownikowi. Może go szybko zapamiętać, będzie mu łatwiej się nim dzielić z innymi, a co więcej – przyjazny adres URL linku, który zawiera odpowiednie słowo kluczowe, może być także sygnałem trafności. Tak dla użytkownika, jak i dla robotów wyszukiwarek.

Jeśli samo słowo kluczowe będzie odpowiednio dobrane w skróconym linku, może także wpłynąć na klikalność tego odnośnika, a to już należy rozpatrywać oczywiście w pozytywnym świetle. Większa klikalność to więcej wejść na stronę.

Przeczytaj również  Co to jest CMS? - System zarządzania treścią krok po kroku

Jeśli będzie ona poprawnie zaprojektowana, użytkownicy będą spędzać na niej odpowiednią ilość czasu, dokonywać konwersji itp. To wszystko, może się już przełożyć na lepszą ocenę algorytmu Google, a tym samym wspierać pozycjonowanie stron www. Zatem jeśli skracacze linków będą odpowiednio wykorzystane – mogą pośrednio wpływać na pozycję strony w Google.

Jak sprawdzić czy skracanie linków działa?

Poszczególne narzędzia oferują inne, mniej lub bardziej rozbudowane opcje statystyczne, które dotyczą wygenerowanych skróconych linków. Najczęściej są one jednak dostępne po utworzeniu konta, które zazwyczaj jest darmowe. Możemy wtedy otrzymać informacje na temat klikalności danego odnośnika, jego lokalizacji (gdzie był kliknięty), a także sprawdzić kraje pochodzenia interakcji użytkowników ze skróconym linkiem.

Podsumowanie

Skracanie linków polega na zmienieniu jego często skomplikowanej formy do prostszej, bardziej przystępnej dla użytkownika. Zdania na temat skracania linków są dość mocno podzielone, czy warto z nich korzystać, czy też nie. Fakty wyglądają jednak w ten sposób, że jeśli odpowiednio skrócimy link z zachowaniem wszystkich zasad SEO, może on wpłynąć na zdecydowanie wyższą klikalność odnośnika. 

Natomiast zwiększony CTR, przy odpowiednio dostosowanej stronie, będzie mógł np. wydłużać czas trwania sesji użytkownika, zwiększy liczbę odwiedzin itp. To już przekłada się na pozycjonowanie stron internetowych. To powoduje, że warto zainteresować się skracaniem linków, jednak trzeba robić to z odpowiednim wyczuciem i zgodnie z dobrymi praktykami SEO.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Czym jest skracanie linków i czy warto to uwzględnić w pozycjonowaniu stron?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *