Badanie potrzeb klienta, czyli Design Thinking

czwartek, 29 kwietnia, 2021 - Marketing

Badanie potrzeb klienta za pomocą Design Thinking
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Aktualizacja: 13 maja 2021

Chcąc założyć własny biznes warto zapoznać się z pojęciem Design Thinking. Często wpadamy na ciekawe z naszego punktu widzenia pomysły, które jednak nie przyniosą zysku, bo nie znajdziemy zainteresowanego kupnem klienta. Takie niesprawdzone pomysły mogą kosztować nas wiele czasu i pieniędzy. Warto więc dowiedzieć się, jakie są faktyczne potrzeby odbiorców.

Badanie potrzeb klientów

Obecnie mamy dostęp do wielu ciekawych narzędzi i analiz, które pomogą nam zapoznać się z potrzebami klientów. Z reguły chodzi o określoną grupę docelową, ale w niektórych branżach jest możliwe dotarcie do konkretnej jednostki. Dzięki wykorzystaniu m.in. narzędzi analitycznych, metod jakościowych i ilościowych możemy uniknąć wydatków na usługi i produkty, których nikt nie potrzebuje. Oczywiście możemy spotkać model biznesowy, który zakłada, że najpierw powstaje produkt, a dopiero potem sztucznie kreujemy na niego zapotrzebowanie. Odwrotną strategią jest Design Thinking, który mówi o tym, że najpierw musimy poznać i określić potrzeby klientów i je zaspokoić oraz dowiedzieć się, jakie występują problemy i je zlikwidować. Przygotowanie odpowiedniego produktu jest elementem końcowym.

Design Thinking

Pojęcie Design Thinking to myślenie projektowe, ma swoje początki w latach 80 i 90 na Uniwersytecie Stanfords. Obecnie wykorzystuje się je na całym świcie, a kojarzone jest przede wszystkim z Doliną Krzemową. To istotny model biznesowy, który ma za zadanie zbadać potrzebę klientów w taki sposób, żeby na podstawie wyciągniętych konkluzji przygotować innowacyjne rozwiązania. Design Thinking bazując na podejściu projektowym opiera się na 5 etapach działania: empatii, zdefiniowaniu problemów, tworzeniu rozwiązań, generowaniu prototypów i testowaniu.

Podczas pierwszej fazy musimy się przede wszystkim dowiedzieć, jakie są potrzeby klienta i jakie ewentualne trudności może mieć odbiorca. Mając te informacje możemy przejść do kolejnego etapu, czyli zdefiniowania i uporządkowania otrzymanych informacji. Teraz należy zastanowić się nad danymi i wysnuć odpowiednie wnioski. Wszystkie nasze poczynania muszą brać pod uwagę dane, jakie wcześniej zebraliśmy. Praca w taki sposób zapewni otrzymanie odpowiedzi na faktyczne pytania i zagadnienia, a nie tylko to co nam się wydaje. Dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, że coś co przygotujemy nie będzie potrzebne, czyli nie przynoszące zysków.

Design Thinking polega na braniu pod uwagę potrzeb naszego przyszłego klienta od samego początku, jeszcze zanim produkt powstanie. W związku z tym końcowy odbiorca musi brać udział w projektowaniu i tworzeniu. To jego potrzeby są najważniejsze i muszą zostać zaspokojone. W jaki sposób dotrzeć do odbiorcy i go zrozumieć? Musimy wziąć pod uwagę, jak zachowują się odbiorcy, jaki mają stosunek odnośnie danych, w jaki sposób postępują w danym przypadku i musimy się dowiedzieć co ich motywuje do działania, do osiągnięcia zamierzonego celu.



Możliwość komentowania została wyłączona.