Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Zasada pareto w e-commerce – przykłady zastosowania


Zasada pareto w e-commerce – przykłady zastosowania



9 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

W prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, bardzo istotnymi aspektami są różnego rodzaju wyliczenia, zasady, narzędzia itp. Mają za zadanie umożliwiać osobie, która je wykorzystuje – najczęściej maksymalizację zysków. Dlatego warto jest znać wszystkie obecne na rynku narzędzia. Zasada Pareta inaczej jest nazywana zasadą 80/20 lub słownie “zasadą 80 na 20” i jest dość popularna. Czym jest i jak można ją przedstawić w e-commerce?

Czym jest zasada Pareta?

W najprostszym ujęciu, zasadę Pareto można przedstawić tak – niewielka część rynku (20%), generuje zdecydowaną większość obrotów (80%). Przekładać to się może na efekty pracy, zyski poszczególnych przedsiębiorstw itp. Zawsze będzie zachodzić relacja 80/20 – mniejsza część, odpowiada za większość korzyści. Oczywiście nie można zasady Pareto przyjmować za pewnik w każdym przypadku. Jednak warto powiedzieć, że tego rodzaju zależności odnaleźć można np. w e-commerce, na rynku wydawniczym, a także wielu innych miejscach.

Przykłady zastosowania zasady Pareto

Zasada 80/20 ma to do siebie, że można ją interpretować na różne sposoby – jest uniwersalna. Pozwala to przede wszystkim na możliwość dopasowania jej do naszych potrzeb. Jak przykładowo może wyglądać zasada Pareta w użyciu?



  • 80% dóbr na rynku, jest generowane przez 20% firm w branży
  • 80% wyniku sprzedaży, pochodzi z 20% produktów firmy
  • 80% zysków przedsiębiorstwa, generuje 20% klientów

Może pojawić się pytanie – co z tego, że 20% moich klientów, zapewnia mi 80% zysków? Przede wszystkim jest to kluczowe pod względem dobierania strategii naszych działań marketingowych. Skoro najcenniejszą grupą docelową jest konkretne 20% osób, to musimy na nich się skupić w celu maksymalizacji zysków. Można również skupić się na pozostałych 80% klientów i zastanowić się, czemu oni generują tak niskie obroty, jakie posiadają motywacje zakupowe itp. 

Innymi słowy, otrzymujemy wachlarz możliwości analitycznych, a jeśli je odpowiednio wykorzystamy, po prostu zyskamy przewagę konkurencyjną. To oczywiście jedno z możliwych zastosowań zasady Pareto, warto pamiętać, że nie jedyne.

Zasada pareto w e-commerce

Na wstępie warto przede wszystkim zapoznać się z danymi dotyczącymi rynku e-commerce w Polsce. Rzetelne raporty są przygotowywane przez Gemius Polska (https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html). Poza rozeznaniem w samym rynku e-commerce w Polsce, musimy zdać sobie sprawę również z ogólnych faktów. Przede wszystkim internauci są coraz bardziej świadomi naszych ofert, dostępności artykułów u konkurencji, zależności cenowych i wielu wielu innych aspektów.

Warto również zauważyć, że dla e-commerce średnia wartość konwersji wynosi w granicach 2 punktów procentowych. Co to oznacza? Mówiąc wprost – blisko 98% osób wchodzących na strony sklepów internetowych, nie decyduje się na zakup produktów. Zatem jest to olbrzymia część ogólnego ruchu na stronach internetowych. W tej sytuacji, można powiedzieć, że zasada Pareto odnajdzie swoje zastosowanie.

Przeczytaj również  Reklama sklepu obuwniczego - pomysły marketingowe

Jak wykorzystać zasadę Pareto w praktyce?

Należy pamiętać, żeby nie trzymać się kurczowo proporcji 80/20. Jest to swoisty przykład lub pewien wzorzec, który wskazuje nam jak możemy to wykorzystywać. Zatem jeśli np. 25% odwiedzających naszą stronę internetową, będzie odpowiadało za 75% wszystkich zamówień – możemy doszukiwać się w tej zależności zasady Pareto.

Innym przykładem zastosowania może być np. rezygnacja z oferowanych produktów. Przykładem może być Apple, gdzie usunięto 80% własnych produktów, skupiając się na pozostałych 20% – dzięki temu firma odnotowała znaczące wzrosty sprzedaży. 

W obliczu wszystkich przedstawionych faktów, można powiedzieć, że większość klientów w branży e-commerce, generuje mniejszą część naszych zysków. Co nam to daje? Możliwość podjęcia odpowiednich kroków – np. zamiast inwestować w kampanie typu PPC, możemy zdecydować się na działania SEO naszej strony lub targetowanie naszych ofert. Reklamy PPC nie zawsze będą najlepszym wyjściem.

Podsumowanie

Zasada Pareto to inaczej zasada 80/20. Można powiedzieć, że 80% zysków generowane jest przez zaledwie 20% klientów – tak to w uproszczeniu wygląda. W kontekście e-commerce, można powiedzieć, że zasada Pareto, również ma swoje zastosowanie. Zdecydowana mniejszość klientów odpowiada za zdecydowaną większość zysków firm w branży e-commerce. Daje to możliwość przeanalizowania naszej sytuacji i określenia odpowiedniej dla nas strategii.

źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Zasada pareto w e-commerce - przykłady zastosowania"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.