VD » Blog » Marketing » Kampanie reklamowe w VOD

Kampanie reklamowe w VOD

19 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
reklama vod
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Jakiś czas temu, gdy platformy VOD wchodziły na polski rynek, niekoniecznie każdy wiedział w jakim kierunku będą one ewoluowały. Jedno jest pewne – na dobre zadomowiły się nie tylko w naszych domach. Obecnie tzw. wideo na żądanie jest jednym z głównych form wykorzystywania materiałów audiowizualnych, a cały rynek cieszy się dużą popularnością. A skoro popularność jest duża, to gdzieś musi być w tym wszystkim reklama.

Czym jest VOD?

Na wstępie warto rozjaśnić czym jest samo VOD. Jest to skrót od angielskiego video on demand, co tłumaczy się właśnie jako filmy na żądanie. Platformy udostępniają ogromne ilości zasobów wideo, w których możemy wybrać interesującą nas pozycję, a następnie za nią zapłacić i obejrzeć film w określonym przez dostawcę czasie. Popularność tych usług jest wysoka m.in. z uwagi na fakt, że często premierowe pozycję można obejrzeć dzięki temu na jednym z domowych ekranów.

Kampanie reklamowe VOD

Rosnąca wszechobecna popularność jakiegoś zjawiska dla marketingu oznacza jedno – prędzej czy później, warto jest rozważyć działania promocyjne na tym polu. Nie inaczej było w przypadku platform VOD. Czym jest reklama VOD? Są to po prostu treści reklamowe, na które możemy natrafić podczas przeglądania treści na platformach, przed rozpoczęciem oglądania i po jego zakończeniu, a często także w trakcie. Ekspozycja reklamowa jest więc niewątpliwym atutem takich form działań.

O czym należy pamiętać przy reklamie w VOD?

Reklama w VOD powinna być maksymalnie dopracowana. Pomyśl, jak często wkurzasz się, gdy podczas oglądania interesujących Cię treści, nagle wyskakuje “przerwa na reklamę”? Aby więc reklama przynosiła określone efekty, musimy postarać się aby po prostu była w dobrym tonie i faktycznie mogła zainteresować użytkowników. W przeciwnym razie może być po prostu zignorowana na różne możliwe sposoby. 

Aby to zrobić warto jest wyróżnić jakie modele platform VOD są dostępne na rynku. Pozwoli to lepiej zrozumieć i dopasować nasze treści reklamowe, a także wybrać dla nas najkorzystniejszą opcję. 

Modele platform VOD

Możliwe, że nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale VOD to znacznie więcej niż tylko konkretne serwisy, których możemy kupić pojedyncze pozycję. Jak to wygląda?

  • Transakcja – tzw. model TVOD. W tym modelu możemy odnajdywać szeroko pojęte transmisje pay-per-view. Będzie się to dotyczyło zarówno transmisji wydarzeń sportowych jak i premierowych odcinków seriali itp. W ramach TVOD wyróżnia się download-to-rent, gdzie otrzymujemy dostęp czasowy do pliku licząc od daty transakcji, a także electronic sell-through, gdzie użytkownik otrzymuje nieograniczony dostęp, a także może być możliwość pobrania na prywatne urządzenie.
  • Subskrypcja – zdecydowanie najbardziej popularny i entuzjastycznie wykorzystywany przez użytkowników. Będą tu zaliczane wszystkie serwisy typu Netflix, HBO GO itp. Z uwagi na specyfikację modelu, reklamy w tych serwisach są raczej mało spotykane i stawia się na lokowanie produktu w produkcjach.
  • Reklamy – w skrócie AVOD, w tym modelu użytkownicy mają dostęp do bibliotek konkretnych platform za darmo, jednak godzą się przy tym na oglądanie reklam lub muszą je obejrzeć, aby zobaczyć interesującą ich pozycję. Przykładami może być oczywiście YouTube lub TVP VOD.

Ciekawym rozwiązaniem jest model mieszany. Może być dostępny za darmo, jednak będzie bazował na oglądaniu reklam przez użytkowników. Możemy wykupić pojedyncze pozycję, a także po prostu zasubskrybować platformę, aby pozbyć się reklam i mieć większy wybór filmów. W modelu mieszanym wszystkie pozostałe się rodzaje VOD będą się przenikać. Z takiego rozwiązania również korzysta wiele platform, np. player.pl.

Gdzie zdecydować się na kampanie reklamowe?

Wiedząc już jakie są rodzaje serwisów możemy podjąć bardziej świadomą decyzję. Przede wszystkim należy zwracać uwagę na najpopularniejsze serwisy, ponieważ to w nich mamy szansę na dotarcie do największej liczby odbiorców. Tak więc warto przede wszystkim zainteresować się takimi serwisami jak YouTube, player.pl, Ipla, HBO GO, Netflix. Nie we wszystkich serwisach posiadamy identyczne możliwości reklamowe, jednak ogólny zasięg oddziaływania na pewno jest warty zachodu.

Jeśli interesowałaby nas reklama w kilku serwisach VOD, warto zastanowić się nad rozwiązaniem Google Display 360 & Video, które umożliwia m.in. umieszczanie swoich materiałów reklamowych w najpopularniejszych serwisach w Polsce. To także sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, ponieważ zapłacić musimy tylko za kampanię, bez prowizji dla konkretnej firmy. 

Podsumowanie

Reklamy w serwisach VOD są często podstawą ich funkcjonowania. Ich obecność w sieci nikogo nie powinna dziwić, jednak mogą one być irytujące dla użytkowników. Mimo to warto się nimi zainteresować. Platformy VOD cieszą się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie i to daje ogromne możliwości np. pod kątem ekspozycji, długości życia reklamy itp. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *