VD » Blog » Marketing » Polityka (strategia) cenowa, a e-commerce

Polityka (strategia) cenowa, a e-commerce

22 października 2021 (aktualizacja: 22 października 2021) 6-8 min. czytania

Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Jednym z kluczowych aspektów rozpoczęcia działalności w e-commerce, jest ustalenie odpowiedniej polityki cenowej dla swoich produktów. Przed przedsiębiorcami często powstaje pytanie jaką strategię obrać i dlaczego. Wybór strategii cenowej powinien być stawiany przez każdego przedsiębiorcę na poczesnym miejscu, ponieważ od niej będzie zależeć sukces produktu bądź usługi. Szczególnie w przypadku Internetu, gdzie każdy nasz ruch poddawany jest pod krytykę przez miliony użytkowników.

Zatem czym jest polityka cenowa?

W ujęciu wszystkich podstawowych zagadnień związanych z e-commerce, warto rozpocząć od uzmysłowienia sobie w sposób możliwie dokładny, czym jest polityka cenowa. W najprostszym rozumieniu, strategia cenowa to metoda ustalania najlepszej ceny dla danego produktu lub usługi. Kluczowe w tej materii jest wypracowanie takiego modelu, aby ceny były możliwie najwyższe przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości konsumentów i wymagań rynkowych.

Segmentacja rynku oraz pozostałe czynniki kształtujące

W kontekście polityki cenowej jednym z kluczowych elementów jest segmentacja rynku. Należy pamiętać o odmienności każdego człowieka, jednak można przypisać mu podobne i przenikające się poszczególne zmienne, takie jak: cecha charakteru, status społeczny, wykształcenie, miejsce zamieszkania, styl życia itp.

Dzięki odpowiedniemu dobraniu segmentów rynku na potrzeby naszych produktów oraz starannej charakterystyce grupy docelowej, wysuwa się zagadnienie pozostałych czynników, które kształtują politykę cenową:

  • Wizerunek firmy
  • Warunki rynkowe
  • Oferty konkurencji
  • Poziom stabilności finansowej
  • Ponoszone koszty
  • Elastyczność popytu
  • Ewentualne opinie klientów (jeśli firma dotychczas posiadała własne produkty/usługi)

Skuteczna polityka cenowa

Jeśli dopracowaliśmy wszystkie szczegóły związane z całą otoczką, która ma wpływ na politykę cenową w ujęciu teoretycznym. Można rozpocząć właściwy proces praktyczny kreowania strategii cenowej. Szczególnie należy zwrócić uwagę na:

  • Wytworzenie tzw. USP (Unique Selling Proposition) – W najprostszym ujęciu, chodzi o wytworzenie wyróżniającej wartości, która będzie odznaczała Ciebie od konkurencji.
  • Nieparzyste cyfry – należy się nad nimi zastanowić przede wszystkim ze względu na fakt, że nasz umysł kojarzy cyfry parzyste z “okrągłością”, czy też dokładnością. Z kolei nieparzyste są bardziej skomplikowane. Podświadomość może sugerować nam, że tego rodzaju kwoty, są nieprzypadkowe więc możemy być bardziej skłonni zaufać cyfrom nieparzystym.
  • Cyfra “9” – jej rola jest często kluczowa. Kwota “2999” wygląda zdecydowanie lepiej niż “3000” i sprzedawcy o tym wiedzą. W naszych kręgach kulturowych, czyta się od lewej strony do prawej, przez co podświadomie uważamy taką kwotę za bardziej atrakcyjną z powodu niższej cyfry na początku liczby.
  • Promocje – w tym aspekcie wytworzono wiele skutecznych praktyk. Przede wszystkim, zawsze informuj i zestawiaj ceny tego samego produktu, jeśli ma miejsce faktyczna obniżka cen. Ponadto, warto przedstawić wartości procentowe. Jeśli liczba będzie dość wysoka, zadziała ona mobilizująco, a sama oferta będzie dużo bardziej atrakcyjna dla odbiorców.
  • Widoczność – należy pamiętać, aby odpowiednio poinformować zainteresowanych o kosztach dostawy, a także umieszczać ceny w sposób nie dający wątpliwości, że dotyczy ona konkretnego produktu bądź usługi. Brak transparentności w tym przypadku może być elementem decydującym o dokonaniu zakupu.
  • Cennik i zakresy cenowe – należy odpowiednio rozplanować, a także przedstawić naszą ofertę. Czasem zdarza się, że konkretny produkt posiada zmienną cenę, bo jest ona zależna od jakichś parametrów. W takich sytuacjach, można podjąć dwa rozwiązania. Pierwszy sposób, jest prostszy w implementacji, a polega na utworzeniu “x” ofert tego samego produktu, który różniłby się parametrami (np. kolorem). Drugą metodą jest podanie ceny za pomocą zakresu, która będzie się przejawiała przez dostęp wszystkich parametrów produktu na jednej podstronie.

Polityka (strategia) cenowa, a e-commerce – podsumowanie

Strategia cenowa powinna być przede wszystkim odpowiednio przemyślana. Jest to złożone zagadnienie, którego zmienne powinny być sumiennie dopracowane. Aspekty dobrego cennika, czy brak duplikowania treści w naszym sklepie internetowym pod kątem SEO, może okazać się nie tylko bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Może wywrzeć na nich pozytywne doświadczenia, które bezpośrednio wpłyną na osiągane wyniki naszej firmy.

Możliwość komentowania została wyłączona.