Duplicate content – co to jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?

Content Marketing - Pozycjonowanie / SEO
wpływ duplicate content na pozycjonowanie strony

Duplicate content – z tym wyrażeniem spotkał się każdy, kto pozycjonował lub pozycjonuje stronę. Jeśli dopiero się za to zabierasz i nie do końca zdajesz sobie sprawę z tego, czym jest duplicate content, przeczytaj tekst i dowiedz się więcej.

Na czym polega powielanie treści

Terminem duplicate content określa się powielanie i umieszczanie na stronie internetowej tekstów, które zostały już opublikowane w Internecie w ramach tej samej lub innej witryny. Jak więc widać, duplicate content jest szerszym zjawiskiem od kopiowania treści, które dotyczy wyłącznie bezprawnego korzystania z tekstów umieszczonych na innych stronach i opublikowania ich jako swoje. Tymczasem duplicate content może powstać również w obrębie tej samej domeny, nawet bez świadomości webmastera.

Przykładem duplicate content w ramach jednej domeny jest udostępnienie strony WWW pod dwoma lub więcej adresami – np. www.adres-domeny.pl, adres-domeny.pl/index.html, adres-domeny.pl/index2.html, co Google traktuje jako różne adresy. W związku z tym wyszukiwarka postrzega znajdującą się na nich treść jako powieloną. Aby wyeliminować ryzyko powstania takiego błędu, należy zadbać o to, żeby każda podstrona serwisu była dostępna tylko pod jednym adresem.

Co ważne, duplicate content dotyczy nie tylko treści publikowanych bezpośrednio na stronach, ale również meta tagów. Jeśli więc na kilku różnych podstronach stosujesz identyczne znaczniki title, meta keywords czy meta description, sam sobie szkodzisz. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej poświęcić kilka chwil, żeby przygotować oryginalne i niepowtarzalne dla każdej podstrony meta znaczniki.

Jeśli chodzi o zjawisko duplicate content w obrębie różnych domen, to sprawa jest dość oczywista. Mianowicie pojawia się ono w sytuacji, gdy na jednej stronie treść jest taka sama jak na innej. Wówczas Google z reguły jako oryginalną traktuje tę, która została opublikowana wcześniej, jednak nie zawsze tak się dzieje i w grę mogą wchodzić również inne czynniki, jak np. autorytet witryn.

Jak uniknąć duplicate content

W ramach jednej domeny

  • Stosuj przekierowanie 301 – pomocne w przypadku wskazania jednego adresu strony głównej i przy zmianie struktury witryny, tak aby stare adresy wskazywały na nowe.
  • Publikuj daną treść pod jednym adresem – nie powielaj identycznych treści na różnych podstronach serwisu.
  • Sprawdź zaindeksowane strony – wykorzystaj komendę site:adres-domeny.pl, żeby w wyszukiwarce sprawdzić, jak prezentowane są podstrony witryny i upewnić się, że ta sama treść nie występuje w różnych miejscach.

W ramach różnych domen

  • Nie publikuj treści ze swojej strony na innych witrynach – jeśli zamierzasz publikować teksty na innych stronach internetowych, zawsze twórz je od podstaw, nigdy nie powielaj treści ze swojej witryny.
  • Sprawdzaj, czy ktoś nie powiela Twoich treści – od czasu do czasu wrzuć w wyszukiwarkę treść jednej lub kilku podstron i zweryfikuj, czy nie występuje ona na innych witrynach. Jeśli zobaczysz, że ktoś powiela Twoje treści, podejmij działania zaradcze i postaraj się o zaprzestanie tego procederu ponieważ wpływa to negatywnie na pozycjonowanie strony.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *