Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / SEO dla początkujących [Poradnik]


SEO dla początkujących [Poradnik]



14 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Wraz z rozwojem technologicznym, zwiększa się również świadomość w społeczeństwie, jak ważne jest i jak trudno osiągnąć odpowiedni poziom widoczności w Internecie. Coraz więcej osób zauważa, że konsumenci po prostu kierują się w swoich decyzjach zakupowych wynikami uzyskanymi z Google. Dlatego coraz więcej firm, chce być na szczycie wyników wyszukiwania, aby potencjalni klienci trafiali właśnie na ich strony. W tym wszystkim, bardzo ważne jest tzw. SEO.

Co to jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization, co można tłumaczyć jako optymalizację pod wyszukiwarki internetowe. Chociaż coraz częściej można spotkać się ze sformułowaniami, że SEO jest tym samym co pozycjonowanie stron, to nie jest to do końca prawdą. SEO jest częścią składową pozycjonowania, nie są to działania identyczne. Należy zauważyć, że będziemy po prostu skupiać się na czynnościach, które mają za zadanie wypozycjonować daną stronę, jednak słowem kluczowym jest w tym przypadku optymalizacja.

Tym właśnie jest SEO w najprostszym ujęciu. Optymalizacją pod wyszukiwarki internetowe. Zatem będziemy mieć na uwadzę w tym przypadku, takie części stron jak: 

SEO – dlaczego jest ważne?

SEO jest jedną z najważniejszych części składowych pozycjonowania stron. Optymalizując kod źródłowy swojej strony, musisz uwzględniać swego rodzaju “dobre praktyki” SEO, które wydawane są np. przez Google. Skoro zależy Ci na pozycji w wynikach wyszukiwania w Google, to jest to absolutnie kluczowe. Gigant z Mountain View wyraźnie zaznacza, co jest brane pod uwagę w tworzeniu list rankingowych.

Optymalizując swoją stronę zgodnie z zasadami SEO, sprawiasz, że roboty wyszukiwarki Google będą patrzyły na Twoją stronę bardziej łaskawym okiem. Twój trud odpłacą Ci w postaci wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, a to sprowadzi na Twoją stronę większą liczbę klientów. To wszystko sprawia, że odpowiednia strategia SEO jest potrzebna w przypadku każdej firmy, która chce zyskiwać na swojej obecności w Internecie.

Jak wybrać strategię SEO?

Twoja strategia SEO powinna być uzależniona przede wszystkim od Twojej sytuacji. Każda branża może mieć nieco inne potrzeby, inną specyfikę, a to będzie kształtowało kierunek działań optymalizacyjnych. Będzie też bezpośrednio wpływało na dobór odpowiednich słów kluczowych. To jakie działania z zakresu SEO będziesz musiał podjąć na swojej stronie, może być jeszcze uzależnione od m.in.:

Mówiąc, że wszystko jest zależne od Twojej sytuacji, nie rzuciliśmy słów na wiatr. Na to jakie działania SEO należy podjąć, wpływa nawet sama domena. Przede wszystkim trzeba ją gruntowanie prześwietlić. Jeśli sam zarejestrowałeś domenę, sprawa jest prostsza, ponieważ prawdopodobnie tylko Ty z niej korzystałeś. Jednak jeśli zdecydowałeś się na przechwycenie jakiejś domeny, musisz się dowiedzieć, jaka jest jej historia.

Historia domeny wpływa na to, jak Twoja strona jest postrzegana przez Google. Kłania się powiedzenie “Internet nigdy nie zapomina”. Chociaż sprawdzenie domeny powinno się wykonać przed jej przechwyceniem, to być może nie zdawałeś sobie z tego sprawy lub firma, której to zleciłeś, zrobiła to w nieodpowiedni sposób. Dlaczego jest to ważne?

Część domen ma tzw. “czarną historię”. W przeszłości mogły znajdować się na niej treści nieodpowiednie lub miała ona za zadanie do takich treści kierować. Mowa tutaj o np. łamaniu praw człowieka, treściach pornograficznych, erotycznych, zawierających materiały o znamionach bestialstwa lub wandalizmu itp. Jeśli tak będzie w przypadku Twojej domeny, osiągnięcie wysokich pozycji może być znacznie trudniejsze. W zależności od sytuacji, może to nawet oznaczać konieczność zmiany domeny.

  • Błędów SEO

Ten czynnik wydaje się być oczywistym. Nie na każdej stronie, będą występowały takie same błędy SEO. To również będzie wpływało na to, jaką strategię działań należy wybrać. Obecnie w sieci znajduje się mnóstwo stron, które mogą mieć przeróżną sytuację. Zdarzają się oczywiście przypadki, gdy właściciel strony, nie podejmował żadnych działań SEO, a będzie ona odpowiednio zoptymalizowana pod tym kątem. Nie jest to jednak regułą.

Może być to zależne m.in. od specjalisty, który wykonywał naszą stronę. To właśnie na etapie tworzenia stron internetowych, powinno się już podejmować odpowiednie działania SEO, aby przyspieszyć proces pozycjonowania strony i zniwelować ewentualną liczbę problemów. Jeśli twórca projektu uwzględnił SEO, tym lepiej dla Ciebie. W większości przypadków jednak należy zauważyć, że projekty stron internetowych, pozostawiają wiele do życzenia pod kątem SEO.

W celu sprawdzenia, jak sytuacja wygląda w Twoim przypadku, najlepiej jest wykonać audyt SEO. W jego wyniku otrzymujesz listę ważnych czynników pod tym kątem, ich ocenę, a także wskazówki co należy zrobić, aby poprawnie zoptymalizować stronę. Możesz to zrobić bezpłatnie na naszej stronie! Wystarczy, że podasz adres Twojej strony, swój e-mail oraz nr telefonu. Audyt SEO otrzymasz na swoją skrzynkę mailową.

Działania SEO charakteryzują się tym, że w znacznym stopniu ingerują w kod źródłowy strony internetowej. To na jego podstawie roboty wyszukiwarek ustalają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. W zależności od tego, jaką obecnie strukturę posiada Twoja strona internetowa, będzie konieczna inna strategia SEO.

Brane pod uwagę są m.in. wielkość Twojej witryny, liczba podstron, jak wygląda drzewo kategorii, czy jest to strona oparta na systemie CMS – jeśli tak, to na jakim, jakie wtyczki są wykorzystywane, jakie motywy i wiele, wiele innych czynników. Zanim w ramach SEO rozpocznie się ingerowanie w kod źródłowy strony, należy go całościowo prześwietlić.

Zdarza się tak, że w wyniku przeprowadzonej analizy, dochodzimy do wniosku o kompletnej zmianie struktury strony lub co gorsza, stworzeniu całkowicie nowego projektu. W zależności od Twojej sytuacji, może okazać się kompletnie nieopłacalne zmienianie obecnej strony. Czynników może być tak wiele, że zdecydowanie korzystniejsze będzie po prostu stworzenie nowej. Oczywiście jest to czarny scenariusz, jednak mimo wszystko, można się z nim spotkać stosunkowo często.

Czym jest SEO – kilka słów na koniec

SEO najprościej mówiąc to optymalizacja stron internetowych na potrzeby wyszukiwarek. Robi się to w celu uzyskania wysokich pozycji w ich rankingach. Najlepszy możliwy scenariusz z punktu widzenia SEO jest taki, gdy uwzględniamy już jego dobre zasady, na poziomie tworzenia strony internetowej.

Mamy wtedy pewność, że wszystko zostanie odpowiednio przygotowane, a późniejsze działania z zakresu pozycjonowania stron, będą od nas wymagały mniej poświęconego czasu i mniejszych nakładów finansowych. W większości przypadków jednak tak nie jest, a to sprawia, że czynników, które należy wziąć pod uwagę w przypadku wybierania strategii SEO jest bardzo wiele, a sama analiza strony zajmuje więcej czasu. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.