VD » Blog » Marketing » Geotargetowanie reklam – czym jest?

Geotargetowanie reklam – czym jest?

4 listopada 2021 (aktualizacja: 15 listopada 2021) 6-8 min. czytania
geotargetowanie reklam
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

W dzisiejszych czasach personalizacja reklam jest głównym fundamentem sukcesu kampanii reklamowej, szczególnie w Internecie. Użytkownicy przytłoczeni wszechobecnym szumem informacyjnym, zaczynają nie reagować na reklamy, natomiast w przypadku spersonalizowanych materiałów promocyjnych, możemy mówić o pewnym sukcesie takiej formy komunikacji z odbiorcami.

Czym jest geotargetowanie

W najprostszym ujęciu, jest to metoda na dotarcie do określonej grupy docelowej dla naszych reklam, w której opieramy się na danych lokalizacyjnych. Niewątpliwą zaletą tej metody jest fakt, że treści, które chcemy przekazać mogą być wysoce spersonalizowane. Na jakiej zasadzie to działa?

  • Lokalizacja – dane geograficzne pozyskuje się za pomocą różnych połączeń konkretnego urządzenia, np. WiFi lub GPS.
  • Czas rzeczywisty – geotargetowanie wykorzystuje się często w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mamy możliwość reakcji na określone zachowania naszych odbiorców.
  • Elastyczność – działania, które uwzględniają geotargetowanie, charakteryzują się możliwymi modyfikacjami przekazów.

Praktyka geotargetowania

Zawiłości technologiczne często są nam znane, ale przez dotychczasowy brak zainteresowania tematem, nie wiemy jak konkretnie nazwać jakieś zjawisko. Podobnie jest w przypadku geotargetowania. Na pewno podczas korzystania z Facebooka trafiłeś na reklamę, które dotyczą miejsc z Twojej okolicy – restauracja, sklep, lokal usługowy, które znajdują się np. w parku, którym właśnie odpoczywasz na ławce. To właśnie przejaw geotargetowania. Na podstawie IP urządzenia i włączenia uprawnień dotyczących lokalizacji, reklamy mogą być bardzo precyzyjne.

Wybrane rodzaje działań

Wiemy już jak działa geotargetowanie i skąd reklamodawcy mogą czerpać informacje dotyczące naszej lokalizacji. Jak więc może być to wykorzystane, poza wspomnianymi już działaniami? Wyróżnia się na podstawie:

  • Miejsca zamieszkania

Naszą grupą docelową mogą być np. mieszkańcy osiedla, które położone jest przy stadionie miejskim. Dzięki geotargetowaniu, możemy wysyłać mieszkańcą tego osiedla informacje dotyczące wydarzeń, które będą miały miejsce na stadionie, dzięki czemu możemy zwiększyć na nich frekwencję. Odbiorcy, którzy mają najbliżej na konkretne wydarzenie, mogą z większą chęcią na nie pójść, jeśli wcześniej nie byli zdecydowani.

  • Duże skupisko ludności

Geotargetowanie można wykorzystać także w przypadku kierowania swoich działań marketingowych, na miejsca gdzie przebywa duża liczba ludności w określonych porach dnia, tygodnia lub miesiąca. Osobiście na uczelni często przeglądając Facebooka otrzymywałem reklamy wydawnictw, księgarni itp. W tym przypadku ważne jest miejsce zbierania się ludności, a nie ich stałego pobytu.

  • Wydarzenia kulturalne, sportowe itp.

Organizowanie wydarzeń również może być świetną okazją na wykorzystanie geotargetowania. Wyobraź sobie, że posiadasz kwiaciarnie, a w Twojej miejscowości organizowane jest święto kwiatów. Poza oczywistym stoiskiem na wydarzeniu, warto jest przekazać komunikaty reklamowe do osób, które znajdują się w tym miejscu. Może być tak, że z powodu choroby nie będziesz mógł fizycznie wziąć udziału w święcie kwiatów, wtedy geotargetowanie będzie bardzo dobrym rozwiązaniem.

Możliwość zastosowania geotargetowania

Aby być do końca szczerym, warto jest wspomnieć, że geotargetowanie nie jest zawsze efektywne m.in. przez brak możliwości uzyskania informacji o lokalizacji użytkowników. Gdyby wszyscy udostępniali swoje dane, byłoby to naprawdę solidne narzędzie promocyjne. Jednak z uwagi na rosnącą świadomość społeczeństwa na temat cyfrowych śladów itp. Coraz częściej można spotkać się z niechęcią użytkowników. 

Co może znacząco utrudnić skuteczność geotargetowania?

  • VPN – z powodów już wymienionych, rośnie ich popularność. Niektóre przeglądarki posiadają wbudowane, darmowe wersję tego typu narzędzi jak np. Opera, jednak w tym przypadku działają one na nieco innych zasadach. Jednak główna myśl jest taka sama – chęć bycia anonimowym.
  • Brak zgody na udostępnianie lokalizacji – wiążę się to często z brakiem dostępu do konkretnych aplikacji, jednak mimo wszystko coraz częściej można się spotkać z tym zjawiskiem. Nie sprawia to, że geotargetowanie jest niemożliwe, jednak znacznie wpływa na obniżenie dokładności tego rodzaju działań.

Podsumowanie

Geotargetowanie jest świetnym sposobem na przesyłanie spersonalizowanych reklam naszym odbiorcą. Obecnie jest stosowane na każdym kroku i wykorzystuje się w tym celu m.in. miejsca wstawiania postów w mediach społecznościowych, czy aplikację Google Maps. Warto jednak pamiętać, że w związku z coraz większą świadomością społeczną, która dotyczy danych udostępnianych w Internecie, geotargetowanie nie zawsze może przynieść oczekiwane rezultaty. Warto w takim wypadku skonsultować tego rodzaju działania i ich sens ze specjalistami, którzy będą potrafili określić prawdopodobną skuteczność w naszej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *