Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest CTR?


Co to jest CTR?



22 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Analizowanie skuteczności naszych kampanii internetowych jest w dzisiejszych czasach kluczowe. Musimy wiedzieć, czy obrana strategia przynosi maksymalne zyski, czy też powinniśmy coś skorygować. Sprawdzanie skuteczności np. wysokiej pozycji w Google lub płatnych reklam jest możliwe m.in. przez różnego rodzaju wskaźniki, a jednym z nich jest CTR.

Czym jest CTR?

CTR jest angielskim skrótowcem od Click Through Rate i określa to jaka liczba kliknięć, przypada na jaką liczbę wyświetleń. Możemy zatem powiedzieć, że CTR jest po prostu wskaźnikiem klikalności. Wyraża się w procentach, jeśli np. Twoja reklama zostanie wyświetlona 500 osobom, a 300 z nich zdecyduje się na kliknięcie w jej adres – wskaźnik CTR dla Twojej reklamy będzie wynosił 60%. Taka sama zasada będzie dotyczyć innych działań, np. klikalność strony.

Jak należy rozumieć dobry wskaźnik CTR?

Wszystko zależy od tego w co celujemy. Wskaźnik CTR będziemy obliczać dla konkretnych słów kluczowych. Dlatego w zależności od tego, na jakie słowa kluczowe się zdecydowaliśmy, będziemy inaczej rozumieć dobry rezultat. Dla słów, które są bardzo popularne, można powiedzieć, że wynik na poziomie 10%, będzie prawdziwym sukcesem. W branży SEO, popularnymi słowami kluczowymi będą m.in. “SEO”, “Pozycjonowanie” itp.



VD Co to jest CTR?
Co to jest CTR? 2

W przypadku np. pozycjonowania długiego ogona, również stosunkowo “niski procent”, będzie można rozpatrywać w kategoriach sukcesu. Natomiast dla wyszukiwań, które zawierają nazwę firmy, wskaźnik CTR powinien być jak najbardziej zbliżony do 100%. Oczywiście z różnych powodów, wynik 100% jest po prostu niemożliwy, dlatego osiągnięcie np. 80-90%, będzie można uznać za bardzo dobry rezultat.

CTR w kontekście pozycjonowania stron internetowych

Wskaźnik CTR może nam pomóc określić skuteczność naszych działań pozycjonerskich. Będziemy sprawdzać to, ile osób po wyświetleniu w wyszukiwarce wyniku z naszą stroną internetową, zdecydowało się na nią wejść. Co istotne, wskaźnik CTR jest również brany pod uwagę przez algorytmy Google, przy ustalaniu pozycji naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważne jest, aby utrzymywać CTR na dobrym poziomie.

Czego możemy się dowiedzieć ze wskaźnika CTR?

Jego poziom będzie po prostu wskazywał na to, czy nasze treści są dobrze dopasowane do oczekiwań użytkowników. Jeśli będziemy posiadać niski poziom CTR np. dla naszej strony, może to oznaczać, że mamy źle dobrane nagłówki i opisy do konkretnych stron. Po prostu nie są one atrakcyjne dla użytkownika.

Należy jednak pamiętać, że wskaźnik CTR, nie jest jedynym i jego wartość analityczna, wzrasta gdy będziemy go zestawiać z innymi współczynnikami, m.in.:

  • wskaźnik Open Rate

Jak możemy wpłynąć na nasze CTR?

Należy zauważyć, że wysoki wskaźnik CTR, będzie opierał się przede wszystkim na ciągłej optymalizacji naszych działań. Bez tego prędzej czy później wskaźnik zacznie spadać i cały nasz wcześniejszy wysiłek pójdzie na marne. Dlatego warto skupić się na kilku istotnych rzeczach:

  • Personalizacja  – w kontekście marketingu, temat personalizacji przewija się nieustannie. Odbiorcy po prostu lepiej reagują na spersonalizowane treści. Wykorzystaj segmentacje rynku, stwórz buyer persony, zrób wszystko by Twoje działania komunikacyjne, były dopasowane do grup docelowych.
  • Odpowiednie wyczucie – jeśli doprowadzisz do tego, że Twoje komunikaty będą nachalne dla odbiorców, po prostu nie osiągniesz zamierzonych celów. Zbyt duża ilość wysyłanych wiadomości, nachalne okienka pop-up na Twojej stronie, to wszystko sprawia, że użytkownicy nie będą chcieli do Ciebie wrócić, a mogą po prostu zacząć Cię ignorować.
  • Call To Action – wydawać się to może dość dziwne, ale wezwania do działania naprawdę są efektywne. Nawet proste zwroty typu “Zrób to teraz!” mogą przynieść dobre rezultaty. Warto więc się zastanowić, jakie CTA będzie w naszym przypadku najbardziej korzystne. Można to sprawdzić za pomocą m.in. wskaźnika CTR.
Przeczytaj również  Jak wprowadzić merchandising w sklepie internetowym?

Podsumowanie

Click Through Rate to po prostu wskaźnik klikalności. Możemy go wykorzystywać do sprawdzania skuteczności naszych działań z zakresu kampanii reklamowych, pozycjonowania stron internetowych, e-mail marketingu itp. Należy pamiętać, że w różnych przypadkach będziemy mieli inne oczekiwania wobec tego wskaźnika. Wpływ na to ma przede wszystkim popularność wybranych przez nas słów kluczowych.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Współczynnik klikalności (CTR) - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *