Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kultura organizacyjna – czym jest i jakie ma znaczenie w Twojej firmie?


Kultura organizacyjna – czym jest i jakie ma znaczenie w Twojej firmie?



9 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Twoja konkurencja posiada te same produkty, oferuje te same usługi, posiada tą samą grupę docelową itd. Teoretycznie Twoją firmę da się rozróżnić tylko za pomocą logotypu? Nic bardziej mylnego. Pomimo ogromnej ilości przedsiębiorstw jakie istnieją na świecie, nie ma dwóch identycznych firm i prawdopodobnie nigdy nie będzie. To co zawsze różni, nawet najbardziej podobne firmy to ich kultura organizacyjna.

Kultura organizacyjna w firmie – co to takiego?

W środowisku naukowym możemy zauważyć, że kultura organizacyjna jest określana jako pewien zbiór norm i wartości społecznych, atmosfery wewnętrznej firmy itp. Mówiąc znacznie prościej, kultura organizacyjna to przede wszystkim pewna całość tego w jaki sposób dana organizacja funkcjonuje i to co odróżnia ją od innych organizacji. Będzie się przejawiała poprzez m.in. integrację pracowników, zrozumienie założeń organizacyjnych, tworzenie własnego słownika pojęć itp.

Dobre praktyki kultury organizacyjnej

Po przeczytaniu tego nagłówka możesz się złapać za głowę. Jak coś co ma mnie wyróżniać na tle identycznej konkurencji, ma mieć jakiś szablon? Racja, każda kultura organizacyjna firmy będzie inna, jednak jest kilka elementów (dość ogólnych), które powinny być uregulowane poprzez każdą kulturę organizacyjną. Można wyróżnić chociażby:



  • Wizja

Stanowi ważną część trzonu organizacyjnego w firmie. Jest ona swego rodzaju podwalinami pod np. misję, cele, wartości itp. Odpowiednio dopracowana wizja firmy, będzie oddziaływała nie tylko na osoby wewnątrz firmy, ale także osoby zewnętrzne – co może okazać się niezwykle korzystne.

  • Wartości

Jest to kluczowy aspekt firmy. Jeśli pracownicy będą posiadali tożsame wartości z tymi, które są wyznawane przez przedsiębiorstwo, łatwiej będzie utrzymywać spójność działań. Ważne żeby wartości były autentyczne – tylko wtedy będą przydatne. Pamiętaj, żeby słowa zamieniać w czyny. Sformułowanie wartości i nierespektowanie ich będzie miało efekt odwrotny od zamierzonego. 

  • Kadra

Odpowiednie osoby w kontekście kultury organizacyjnej są szczególnie istotne. Wybór odpowiednich wartości, obranie wizji, celu dla Twojej firmy, nie będzie miało znaczenia, jeśli nie znajdziesz osób, które będą również te wszystkie aspekty podzielały, respektowały i stosowały. Warto mieć to na uwadzę, szczególnie podczas przeprowadzania rekrutacji. Poza kompetencjami, doświadczeniem, umiejętnościami – zadbaj o to, aby nowa osoba również posiadała spójne poglądy.

  • Miejsce

W kontekście kultury organizacyjnej nie można lekceważyć miejsca pracy. Zarówno pod względem wewnętrznym – czyli dla pracowników, jak i zewnętrznym. Zadbaj o to, aby wszystkie stanowiska pracy były otwarte i sprzyjały współpracy pomiędzy pracownikami. Pod względem zewnętrznym, ważne jest także to, aby np. osiedle, na którym znajduje się siedziba firmy, było przyjazne i nie odstraszało – zarówno klientów, jak i pracowników.

Przeczytaj również  Większa sprzedaż przez strategię content marketingową

Znaczenie kultury organizacyjnej w firmie

Nadal zadajesz sobie pytanie, dlaczego cała ta kultura organizacyjna jest tak ważna i posiada duże znaczenie dla Twojej firmy? Spróbujemy pokazać Ci to inaczej – innymi słowy jest to jedyna stała rzecz, nad którą masz pełną kontrolę i stanowi Twoją przewagę nad konkurencją. Jak to wszystko się przekłada na rzeczywistość?

  • Kultura organizacyjna – rozróżnienie

Wracając do początku tego artykułu – kultura organizacyjna stanowi element różniący Ciebie i konkurencję. Jeśli dany klient jest niezdecydowany, a do wyboru ma firmy X, Y, Z, które oferują identyczne produkty w identycznej cenie, to elementem, który może przeważyć o jego decyzji będzie właśnie kultura organizacyjna poszczególnej firmy.

  • Kultura organizacyjna – przyciąganie

Kultura organizacyjna w tym kontekście jest bardzo istotna. Jeśli będzie odpowiednio stworzona z faktycznymi Twoimi założeniami i będzi autentyczna, do firmy będzie przyciągać wartościowych pracowników, a także klientów. Osoby wyznające podobne wartości, dużo szybciej wkomponują się w Twój zespół i nie będzie dla nich problematyczne, aby pracować zgodnie z kulturą organizacyjną Twojej firmy.

Podsumowanie

Za Tomaszem Hajto można powiedzieć, że “to są właśnie te detale”. Kultura organizacyjna to przede wszystkim element wyróżniający nas od naszej konkurencji. Jest to coś na co mamy 100% wpływ i co możemy wykorzystywać również w kontekście działań promocyjnych. Znaczenie kultury organizacyjnej w firmie jest ogromne i nie należy go umniejszać.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kultura organizacyjna - czym jest i jakie ma znaczenie w Twojej firmie?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *