VD » Blog » Marketing » Jak stworzyć persony marketingowe?

Jak stworzyć persony marketingowe?

25 czerwca 2021 (aktualizacja: 25 czerwca 2021) 6-8 min. czytania
Kim jest persona marketingowa i jak ją tworzyć ?
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Co kryje się za pojęciem persona marketingowa?

Przed uruchomieniem nowych usług, chęcią sprzedaży nowych produktów w sklepie oraz rozpoczęciem działań marketingowych warto ustalić kim jest persona marketingowa inaczej mówiąc Buyer Persona? Musimy zastanowić się, komu chcemy zaproponować nasze produkty bądź usługi i spróbować wyobrazić sobie taką osobę. To właśnie ten stworzony przez nas opis potencjalnego klienta jest naszą personą marketingową.

Jak stworzyć personę zakupową?

Naszą personę marketingową możemy próbować stworzyć opierając się na swoim mniemaniu w sytuacji, gdy dopiero chcemy zaproponować klientom nowe towary i usługi albo oprzeć się o analitykę i wykorzystać zebrane wcześniej informacje dotyczące klientów. Teraz musimy nadać jej jak najwięcej cech, dzięki którym mamy szansę bliżej poznać tak wyobrażonego sobie idealnego przyszłego klienta. Trzeba go jakoś nazwać, wybrać adres, wiek, płeć, zainteresowania, miejsce pracy i te, w których można ją spotkać itd. Każda kolejna informacja, to większa szansa na poznanie takiej osoby i właściwsze dobranie pod nią skutecznej komunikacji reklamowej. Dużo prościej jest wyobrazić sobie Magdę, 30 lat, nauczycielkę, mamę dwójki dzieci, lubiącą czytać i biorącą udział w zajęciach karate, aniżeli człowieka anonimowego. Tworząc personę marketingową warto przeznaczyć trochę czasu, bo on ma być reprezentantem całej grupy docelowej, do której chcemy nadać nasz przekaz promocyjny i zaproponować nasze usługi i produkty.

Dlaczego warto stworzyć profil Buyer Persona?

Już na etapie przygotowywania kampanii reklamowej warto wziąć pod uwagę Buyer Persona, dzięki czemu dowiemy się kto ma być naszym odbiorcą docelowym. Niektórzy uważają tego typu działania za niepotrzebne, ale jest zupełnie odwrotnie. W sytuacji, gdy nie mamy ustalonej naszej grupy odbiorców, nie jesteśmy w stanie przygotować właściwej reklamy. Może się okazać, że budżet na promocję został zmarnowany i nie osiągnęliśmy zamierzonego celu, bo reklama nie zaciekawiła, ani nie przyniosła korzyści grupie docelowej. Zdarza się, że osoby odpowiedzialne za promocję nie dysponują szczegółowymi danych dotyczącymi grupy docelowej lub dostępne informacje nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. W takim wypadkach zawsze dobrze jest stworzyć personę zakupową, bo przykładowo inny przekaz marketingowy będziemy kierować do osób starszych, a inny do ludzi młodych.

Skąd czerpać inspiracje?

Po pierwsze warto spisać charakterystyczne cechy obecnych klientów z wykorzystaniem ogólnodostępnych skryptów. Tak, jak wspominaliśmy wcześniej musimy uwzględnić: płeć, kategorię wiekową, wykształcenie, wykonywaną pracę, adres zamieszkania, stan cywilny, hobby, zamiłowania, problemy osobiste, zamierzone cele itp. Tego typu dane możemy zebrać od pracowników działu marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta, z social media, wywiadów, informacji ze strony internetowej, ankiet, z codziennego życia itd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *