Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Employer Branding – Budowanie marki pracodawcy


Employer Branding – Budowanie marki pracodawcy



10 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

W dzisiejszych czasach wizerunek firmy na rynku pracy może być jednym z kluczowych czynników, który pozwoli znaleźć dobrego pracownika. Obecnie coraz trudniej jest znaleźć osoby o odpowiednich kwalifikacjach z doświadczeniem, które w szybki sposób mogłyby zasilić nasz zespół i faktycznie wpłynąć na osiągane wyniki finansowe. Takich pracowników jest po prostu zbyt mało, aby wszystkie przedsiębiorstwa mogły ich zatrudnić. Dlatego coraz częściej mówi się o rynku pracownika, a employer branding może odgrywać w tym wszystkim kluczową rolę.

Czym jest employer branding?

Employer branding można tłumaczyć jako budowanie marki pracodawcy. Są to wszelkiego rodzaju działania podejmowane przez przedsiębiorstwo, mające na celu wykreowanie takiego wizerunku pracodawcy, aby był on pożądany na rynku pracy. Jest to zagadnienie zyskujące coraz większą popularność z uwagi na chęć pozyskiwania, a następnie zatrzymania w firmie wartościowych, wykwalifikowanych pracowników.

Jeśli wizerunek pracodawcy nie będzie odpowiedni, to tego typu działania okażą się być mocno utrudnione. Natomiast w przypadku odpowiedniego employer brandingu, w idealnym przypadku firma będzie mogła wybierać spośród pożądanych pracowników, którzy sami z siebie będą chcieli pracować w danej firmie.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jakie są rodzaje employer brandingu?

W employer brandingu możemy wyróżnić dwa rodzaje działań, które będą charakteryzowały się innymi grupami odbiorców. Wyróżnia się wewnętrzny oraz zewnętrzny employer branding. Jak możemy się domyślić, pierwszy będzie odnosił się do obecnie zatrudnianych w firmie pracowników, natomiast zewnętrzny, skupia się przede wszystkim na przyszłych, potencjalnych pracownikach, których dopiero zatrudnimy w przedsiębiorstwie. Warto dokładniej im się przyjrzeć.

  • Zewnętrzny Employer Branding
Przeczytaj również  RTB / Real-time bidding - czyli jak uwierzyć w swoją markę

Ten typ employer brandingu można określić jako komunikację pomiędzy pracodawcą, a kandydatami na określone stanowiska. W ten sposób będziemy wyróżniać ogólnie rozumianą komunikację zewnętrzną firmy, a zatem media społecznościowe, strony internetowe itp.

Drugi rodzaj działań z zakresu zewnętrznego employer brandingu będzie dotyczył działań rekrutacyjnych. Można do nich zaliczyć m.in. udział firmy w targach pracy, odpowiednio stworzoną zakładkę “Kariera” na firmowej stronie, współpracę z uczelniami wyższymi itp.

  • Wewnętrzny employer branding

Wewnętrzny employer branding jest skierowany do obecnie zatrudnianych w firmie pracowników. Będzie zatem miał za zadanie zwiększyć zadowolenie pracowników z wykonywania pracy w danym przedsiębiorstwie oraz zmniejszyć ich rotację, aby stworzyć zgrany zespół na wiele lat. Co możemy zaliczyć do działań pożądanych w tej formie employer brandingu?

Przede wszystkim będą to wszelkiego rodzaju działania z zakresu HR. Wyróżnić można dostępne świadczenia dla pracowników lub wszelkiego typu benefity. Ważne będą w tym zakresie np. udostępnianie narzędzi, odpowiednie zarządzanie talentami, czy też wspieranie rozwoju pracowników. W przypadku wewnętrznego employer brandingu ważna będzie także komunikacja wewnętrzna i organizowanie np. spotkań integracyjnych lub ważnych wydarzeń w zależności od sytuacji pracowników np. piknik z okazji dnia dziecka, czy też wspólne obchodzenie świąt (wigilia pracownicza itp.)

Przeczytaj również  Sprawdzone metody personalizacji w marketingu internetowym

Działania z zakresu Employer brandingu w Internecie

W erze ogólnodostępnego Internetu, to co dzieje się w firmie, bardzo szybko może trafić do za jego sprawą do szerszego grona odbiorców. Co za tym idzie, jeśli będą to pozytywne informacje, poprawi to nasz employer branding. Jednak jeśli komunikaty będą nacechowane w sposób negatywny lub po prostu będą nieprawdziwe, może to wywołać znacznie gorsze i bardziej trwałe konsekwencje.

W tym celu warto monitorować to, jakie treści są udostępniane przez użytkowników w Internecie. Dowiemy się w ten sposób m.in. w jakich kanałach komunikacyjnych najczęściej rozmawia się na temat firmy. Powinniśmy uczestniczyć w danym obiegu informacji w konkretnym kanale jako przedsiębiorstwo. Dzięki temu będziemy trafiać do najszerszej oraz interesującej nas grupy odbiorców i prowadzić efektywne działania z zakresu employer brandingu w Internecie.

Employer branding – kilka słów na koniec

Employer branding można rozumieć jako budowanie wizerunku pracodawcy. Chociaż zdecydowanie częściej, nawet w przypadku polskiego rynku, będzie się stosować anglojęzyczną formę tego wyrażenia. Ważne jest to, aby odpowiednio zrozumieć podział pomiędzy konkretnymi typami działań z zakresu employer brandingu. 

W zależności od naszej sytuacji powinniśmy skupić się na wewnętrznym lub zewnętrznym sposobie działań. Jednak bez względu na to, jakie są nasze cele, należy monitorować informacje ukazujące się w Internecie na temat firmy. Dzięki temu wybierzemy odpowiedni kanał komunikacyjny i będziemy docierać do pożądanej przez nas grupy odbiorców.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Employer Branding - Budowanie marki pracodawcy [Wskazówki]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.