VD » Blog » Optymalizacja Witryny - Pozycjonowanie / SEO » Co to jest Mobile Friendly Test w SEO?

Co to jest Mobile Friendly Test w SEO?

23 listopada 2021 (aktualizacja: 23 listopada 2021) 6-8 min. czytania
co-to-jest-mobile-friendly-test
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Udział urządzeń mobilnych w liczbie wszystkich wyszukiwań w Google na świecie ciągle rośnie. Z tego względu responsywność Twojej strony internetowej jest bardzo ważna. Ponadto od marca 2021 roku algorytmy Google zostały tak zaprojektowane, aby indeksować jedynie mobilną wersję Twojej strony internetowej. Oznacza to, że jeśli nie posiadasz strony, która jest przyjazna dla telefonów i tabletów, to prawdopodobnie masz niski ruch na swojej stronie.

Czym jest mobile-friendly test?

Mobile-friendly test najprościej mówiąc jest narzędziem SEO, udostępnione za darmo przez Google, pozwala zweryfikować, czy Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym, czyli w dużej mierze, czy jest responsywna. Wystarczy wpisać adres URL naszej strony internetowej, a system sam dokona analizy strony. W kontekście ostatnich zmian w Google, jest to bardzo ważne narzędzie, a przede wszystkim proste w obsłudze.

Dlaczego warto wykonywać mobile-friendly test

Zastanówmy dlaczego warto regularnie wykonywać test mobile-friendly. Oto kilka powodów, które mogą Ci to wyjaśnić:

  • Google przy indeksowaniu Twojej strony bierze uwagę tylko jej wersję mobilną. Oznacza to, że tylko przystosowane do urządzeń mobilnych strony, będą osiągały wysokie pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Wiele użytkowników wykorzystuje do wyszukiwania w sieci jedynie urządzeń mobilnych. Oznacza to, że jeśli Twoja strona będzie np. nieczytelna, elementy będą się rozjeżdżać na ekranach telefonów, to dany użytkownik po prostu opuści Twoją stronę. Tym samym – stracisz potencjalnego klienta.
  • Jeśli w ostatnim czasie zmieniłeś wiele rzeczy na swojej stronie internetowej, warto jest wykonać mobile-friendly test, czy przypadkiem nie przeoczyłeś jakiegoś istotnego elementu i tym samym nie pogorszyłeś swoich wyników dla urządzeń mobilnych. 
  • Regularne wykonywanie mobile-friendly testu pozwoli również na uniknięcie błędów i monitorowanie czy Google nie wprowadził żadnych zmian na tym polu.

Na co warto zwrócić uwagę pod kątem mobile-friendly?

Przede wszystkim Twoja strona musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, nadal jest to kluczowe. Jednak bezpośredni wpływ na ocenę Twojej strony przez Google, pod kątem wersji mobilnej mają przede wszystkim:

  • Responsywność – projekt witryny, jej cały design musi być na odpowiednim poziomie pod tym kątem. Responsywność oznacza, że strona będzie odpowiednio dostosowywać się do mniejszych ekranów, jakie mamy na urządzeniach mobilnych, ale także do ekranów np. telewizorów. Chodzi o to, by nie traciła swoich walorów estetycznych, a treści były nadal czytelne. 
  • AMP – czyli Accelerated Mobile Page jest to projekt prowadzony przez Google i udostępniany za darmo. Ma na celu maksymalne przyspieszenie ładowania się stron internetowych. Kiedyś AMP wykorzystywano głównie w statycznych projektach. Obecnie można go stosować także na potrzeby dynamicznych sklepów internetowych. Warto zaznaczyć, że nie w każdym wypadku AMP będzie wymagane, jednak na pewno może pomóc.
  • Prędkość ładowania strony – żyjemy w czasach pokolenia natychmiastowości. Nie dziwi więc fakt, że i strony powinny się ładować w mgnieniu oka. Dzisiejsi użytkownicy nie tylko tego wymagają, ale obecnie są już do tego przyzwyczajeni. Dlatego jest to tak bardzo istotne. Aby sprawdzić prędkość ładowania swojej strony, wystarczy skorzystać z narzędzia Google PageSpeed Insights.
  • Pozycjonowanie lokalne – pod kątem urządzeń mobilnych jest to dość ważne zagadnienie. Zastanów się, czy Ty sam nie wpisujesz w telefonie zapytań typu “sklep w okolicy” itp. Poza tym raczej zrobisz to na telefonie niż na komputerze. Dlatego ważne jest, abyś posiadał wysokie pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Są to przykładowe czynności, które faktycznie mogą wpłynąć na dostosowanie Twojej strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych. Pamiętaj, że jest to kluczowe zagadnienie, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, ciągle rosnącego znaczenia urządzeń mobilnych w ogólnej liczbie wyszukiwań na świecie.

Podsumowanie

Mobile-friendly test jest bezpłatnym narzędziem, które pozwala sprawdzić nam jak nasza strona wypada pod kątem obsługi na urządzeniach mobilnych. W dużej mierze sprowadza się do tego, że nasza strona musi być po prostu responsywna. Fakt, że od pewnego czasu Google indeksuje tylko mobilne wersje stron internetowych, sprawia, że nie można lekceważyć optymalizacji pod tym kątem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *