Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Strona mobilna czy responsywna? Różnice i wpływ na SEO


Strona mobilna czy responsywna? Różnice i wpływ na SEO



16 listopada 2018 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Mobilność jest współczesnym trendem, do którego musi się dostosować każdy, kto chce dotrzeć do jak największej liczby użytkowników. Dopasowanie witryny do wymagań urządzeń przenośnych to obecnie niemal obowiązek dla właścicieli stron internetowych, którzy liczą na zainteresowanie odbiorców i wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego tworząc witrynę, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie – strona mobilna czy responsywna? Jakie są pomiędzy nimi różnice i którą wybrać? Nasze porady znajdziesz poniżej.

Strony mobilne

Strony mobilne, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone dla urządzeń mobilnych. Oznacza to, że wyświetlają się wyłącznie na smartfonach i tabletach, podczas gdy na komputerach i laptopach pokazuje się witryna w tradycyjnej odsłonie. W praktyce strony mobilne to całkowicie odrębne witryny, odseparowane od podstawowej, desktopowej wersji m.in. innym adresem. Często stawia się je bowiem w ramach subdomeny, stosując schemat m.adres-strony.pl albo mobile.adres-strony.pl. Dzięki temu można ją w 100% dostosować do finalnych urządzeń mobilnych, co ułatwia użytkownikom nawigację i obsługę. Strony mobilne są generalnie lżejsze niż desktopowe i wykorzystują mniejszą ilość danych do wyświetlenia się, co ma duże znaczenie dla użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych.

Przeczytaj również  Optymalizacja plików PDF pod SEO

Strony responsywne

W odróżnieniu od strony mobilnej, która jest osobną witryna, strona responsywna występuje w jednej wersji dostosowanej do urządzeń o rozdzielczości zarówno wysokiej, jak i niskiej. Bez względu na to, czy korzystasz ze smartfona, czy dużego monitora i komputera, strona responsywna wyświetli się w prawidłowy, dopasowany do danego ekranu sposób. Nie trzeba więc od nowa tworzyć nowej witryny, lecz zaprojektować ją zgodnie z wymaganiami responsywności. Ma to swoje zalety, jednak nie da się ukryć, że strony mobilne, które powstają od podstaw, są lepiej dostosowane do potrzeb i możliwości użytkowników urządzeń przenośnych.



Co wybrać – wpływ na pozycjonowanie strony

Na które rozwiązanie się wobec tego zdecydować – stronę mobilną czy responsywną? Jak to zwykle bywa, odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Chociażby od tego, z jakich urządzeń korzystają Twoi użytkownicy – jeżeli w większości przeglądają Twoją witrynę na smartfonach i tabletach, nowa strona mobilna wydaje się lepszym wyjściem. Jeśli natomiast Twoimi odbiorcami są osoby korzystające z komputerów, należy polecić stronę responsywną.

Zastanawiając się, czy wybrać responsywną, czy mobilną wersję, przemyśl również kwestie ewentualnych zmian w szablonie. W przypadku responsywności modyfikacje będą dość spore, co wiąże się z poświęceniem czasu (lub pieniędzy) na wprowadzenie poprawek. Nie chcąc zbytnio zmieniać szablonu, rozsądną decyzją będzie stworzenie strony mobilnej. Z kolei w sytuacji tworzenia całkowicie nowej witryny od podstaw lepiej od razu postawić na responsywność, bo nie wiąże się to z gruntowaną modyfikacją szablonu, który z miejsca można przygotować jako responsywny.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Strona mobilna czy responsywna? Różnice i wpływ na SEO - VD"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *