Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Web crawler – co to jest i jak działa?


Web crawler – co to jest i jak działa?



7 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Google ma to do siebie, że nazywa swoje algorytmy, roboty internetowe, indeksujące itp. w kreatywny sposób. Panda, Koliber, Pingwin, wszystkie te zwierzęta pracują u hegemona z Mountain View na pełen etat i codziennie przeczesują niebotyczne zasoby internetowe. Oczywiście wymienione wyżej przykłady, nie są jedyne, a w tym kontekście warto przywołać termin “web crawler” – co to takiego?

Web crawler – czym jest?

Crawler to w tłumaczeniu z języka angielskiego gąsienica, jednak nie jest to najlepsze określenie w naszym przypadku. Web crawler to robot internetowy lub inaczej – indeksujący. Możemy powiedzieć, że jest to program, który ma za zadanie zbierać informacje w Internecie. Będzie to robił głównie na stronach internetowych, a interesować go będą struktury, kody źródłowe, treści itp.

Warto zaznaczyć, że możemy się spotkać z różnymi określeniami web crawlera. Równie dobrze możemy go nazwać robotem sieciowym, botem indeksującym, seo crawlerem, spiderem itp. Nazw ma faktycznie wiele, ale przeznaczenie jest jedno i to samo.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jakie zadania ma web crawler?

Aby lepiej zrozumieć czym jest web crawler, przyjrzymy się jego głównym zadaniom. To one w dużej mierze definiują roboty indeksujące. Zalicza się tutaj przede wszystkim:

  • sprawdzanie kodu źródłowego strony
  • gromadzenie wszystkich informacji o stronach, które są przydatne dla użytkowników
  • sprawdzanie aktualizacji treści np. na blogu firmowym
  • badanie ogólnego contentu strony, wszystkich tekstów, zdjęć, opisów itp.
Przeczytaj również  Pozycja w Google - jak monitorować efekt SEO?

W ten sposób otrzymujemy pełny obraz tego, czym tak naprawdę jest web crawler. To wszystko sprowadza się właśnie do tego, że mamy do czynienia z robotem indeksującym, który wychwyca wszelkiego rodzaju dane w Internecie. Robi się to m.in. dla ustawiania pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, które najlepiej będą odpowiadać na zapytania użytkowników.

Do czego wykorzystuje się web crawlera?

Web crawler może być wykorzystywany na bardzo różne sposoby, wszystko zależy od tego, jak go zaprogramujemy. Dla przykładu, w SEO najpopularniejszymi crawlerami bedą oczywiście boty indeksujące (przede wszystkim od Google). Jednak do czego jeszcze możemy wykorzystać crawlery? Może to być np.:

  • monitoring stron internetowych i zmian na nich zachodzących
  • dodawanie komentarzy
  • analizowanie linków
  • analizowanie stron pod kątem SEO (automatyczne audyty SEO)
  • tworzenie kontaktowych baz danych

Jak działa web crawler?

Aby spełnić swoje zadania web crawlery będą więc dokonywać swoistego skanowania stron internetowych. Jednak z uwagi na liczne zasoby internetowe, jednakowe traktowanie wszystkich witryn, mocno wpłynęłoby na rozciągnięcie się tego procesu w czasie. Nie oznacza to, że dla np. Google, wszyscy nie są równi. 

Crawlery są tak zaprojektowane, żeby nie indeksować całości stron za każdym razem. Pamiętajmy, że jedna strona będzie posiadała ogromne zasoby w swoim obrębie, a inna będzie np. prostą stroną wizytówką, której indeksacja jest znacznie prostsza i szybsza. W ten sposób wyróżnia się dwie metody skanowania zasobów w Internecie:

  • Deep crawl – jest to dogłębna analiza całości witryny, czyli jej struktury, kodu źródłowego itp.
  • Fresh crawl – ten rodzaj skanowania będzie miał zastosowanie w przypadku stron, które często są uaktualniane. Crawler będzie zatem badał tylko obszar, który został zmieniony, nie całość obszernej witryny.
Przeczytaj również  Reklama sklepu obuwniczego - pomysły marketingowe

Przykłady web crawlerów

Przywołajmy teraz przykłady różnego rodzaju crawlerów. Przez przedstawienie tematu, możemy się domyślać, że m.in. “kombajny funkcjonalności” będą wyposażone we własne boty indeksujące. To właśnie dzięki nim poszczególne narzędzia, mogą nas obdarowywać wartościowymi danymi. Do najpopularniejszych web crawlerów można zaliczyć:

  • Googlebot – robot indeksujący wyszukiwarki. Oczywiście każda wyszukiwarka internetowa będzie posiadała swoje odpowiedniki np. Bingbot, Yandex Bot itp.
  • Ahrefs Site Audit – to na nim opiera swoje działanie Ahrefs. O funkcjonalnościach tego narzędzia pisaliśmy niedawno na naszym blogu. To co umożliwia Ahrefs, będzie świadczyło o możliwościach tego crawlera.
  • SEMrush – również przykład robota indeksującego na potrzeby narzędzia SEO. Ma on za zadanie m.in. analizować linki wewnętrzne, audytować poprawność wersji językowych, bezpieczeństwo i podatność cyfrową itp.

Podsumowanie

Web crawler to inaczej m.in. bot indeksujący. Na podstawie analizowania stron internetowych, ich struktury, kodów źródłowych itp., zbiera informacje, które następnie zestawia w sprecyzowany sposób. Nam ujawniają się one np. w postaci audytu SEO, który pokazuje jak poszczególne czynniki wpływające na SEO, prezentują się na wskazanej przez nas stronie internetowej.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Web crawler - co to jest i jak działa?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.