Przejrzystość i szybkość ładowania się witryny to kluczowe elementy z punktu widzenia nie tylko pozycjonowania stron, ale i komfortu użytkowników przeglądających Internet na urządzeniach mobilnych. A że jest ich coraz więcej i w coraz większym stopniu ich liczba przewyższa liczbę osób, które korzystają z komputerów stacjonarnych i laptopów, Google postanowiło pójść im na rękę, udostępniając projekt AMP. Dowiedz się, czym jest, jak działa i na czym polega Accelerated Mobile Pages.
Spis treści:
Czym jest i jak działa Accelerated Mobile Pages
Accelerated Mobile Pages (AMP) to technologia, którą pod kierownictwem Google upubliczniono w 2016 r. z myślą o zoptymalizowaniu przeglądania stron WWW na urządzeniach mobilnych. Właściciele witryn internetowych mogą ją wdrażać za darmo, głównie w celu poprawienia szybkości ich działania i mniejszego wykorzystania pakietu internetowego. Upraszczając, mechanizm AMP działa na urządzeniach mobilnych i bazuje na sprawniejszym przesyłaniu statycznych danych przy zastosowaniu mechanizmów cache dostarczanych przez Google.
Wdrożenie mechanizmu AMP na stronie sprawia, że podczas jej przeglądania na urządzeniu mobilnym wczytuje się ona w czasie krótszym niż 1 sek. i przy 10-ktotnie niższym wykorzystaniu danych internetowych niż w przypadku tradycyjnego ładowania witryny. Oba czynniki – czas ładowania strony i ilość zużytych danych – mają kluczowe znaczenie dla użytkowników urządzeń mobilnych. Działanie witryny powinno być bowiem jeszcze szybsze na telefonie niż na komputerze, a wykorzystanie danych internetowych możliwie niskie ze względu na koszty ich przesyłu, których nie ponosi się w przypadku nielimitowanego Internetu stacjonarnego.
AMP bazuje na trzech modułach:
- AMP HTML – technologia oszczędnego przetwarzania danych w celu możliwie szybkiego wczytania witryny przy jak najmniejszym zużyciu danych,
- AMP JavaScript – biblioteki niezbędne do skrócenia czasu ładowania się witryny,
- AMP cache – mechanizm wykorzystania pamięci podręcznej w celu wyświetlenia stycznej stron WWW.
Czy warto zastosować AMP w pozycjonowaniu
Czy warto postawić na Accelerated Mobile Pages? Ostateczna decyzja zależy od właściciela strony, jednak zdecydowanie należy rozważyć wszystkie za i przeciw. Nie da się ukryć, że jeśli chodzi zarówno o pozycjonowanie stron, jak i wygodę użytkowników, szybkość ładowania witryny jest obecnie bardzo istotna, a w jej poprawieniu AMP bardzo się przydaje. Równie istotny jest fakt, że projekt rozwija się pod kierownictwem Google, które mocno na niego stawia. Jeśli chcesz pozyskiwać większy ruch z najpopularniejszej wyszukiwarki, poważnie się zastanów nad wdrożeniem AMP.
Inny ważny czynnik, który przekonuje do zastosowania AMP, to oznaczenia stron wykorzystujących tę technologię. Otóż witryny posługujące się Accelerated Mobile Pages są otagowane w wynikach wyszukiwania, co poprawia ich widoczność i sprzyja wyższej klikalności przez użytkowników przeglądających Internet na urządzeniach mobilnych. Wszystko to powoduje, że warto użyć AMP na swojej witrynie, o ile wdrożenie nie jest czasochłonne lub wysoce kosztowne.
Dodaj komentarz