Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Lazy loading – jak usprawnić własną stronę?


Lazy loading – jak usprawnić własną stronę?



11 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Obecnie czas odgrywa nadrzędną rolę. Nie brakuje doskonale znanych określeń, które mają ukazać jego ogromną wartość. Wystarczy przywołać np. “czas to pieniądz”, “era natychmiastowości” itp. Dlatego też jednym z kluczowych czynników, który ma wpływ na Twoją stronę internetową jest jej prędkość ładowania. A w przypadku tego zagadnienia, warto jest wiedzieć to, czym jest lazy loading i jak może wpłynąć na naszą stronę.

Czym jest lazy loading?

Lazy loading można tłumaczyć jako “leniwe ładowanie”. Jest to technika, która polega na optymalizacji ładowania się treści danej strony internetowej. Sprowadza się to do tego, że dzięki zastosowaniu lazy loading, nie są ładowane wszystkie treści strony natychmiastowo, a jedynie te, które są niezbędne. Dzięki temu użytkownik może dotrzeć do interesującego go contentu zdecydowanie szybciej, niż w przypadku, gdy wszystkie zasoby strony, byłyby ładowane w tym samym momencie.

Lazy loading w praktyce

Aby lepiej zrozumieć czym jest lazy loading warto przytoczyć konkretny przykład zastosowania tej techniki optymalizacyjnej. Do tego świetnie nada się zakładka Grafika w Google. Możemy sobie tylko wyobrazić jak wiele czasu musiałoby minąć po wpisaniu interesującej nas frazy, aż załadowałyby się wszystkie wyniki. 

Wystarczy powiedzieć, że w niektórych przypadkach liczbę pozycji grafik można przedstawiać w dziesiątkach lub nawet setkach tysięcy. Na szczęście Google dba także o szybkość pokazywania się wyników i aby wyświetlić więcej, potencjalnie interesujących nas grafik musimy przescrollować wyniki, a także nacisnąć przycisk “Pokaż więcej wyników”. Dzięki temu obrazy ładują się szybko i nie wydłużają naszych poszukiwań.

Jakie są korzyści z zastosowania lazy loading?

Najważniejszą zaletą lazy loading jest przede wszystkim szybsze ładowanie się strony. Dzięki temu użytkownicy nie muszą czekać, aby dotrzeć do contentu znajdującego się w naszej witrynie, a Google nam to wynagradza. Nasze starania będą zauważone i odpłacą się nam w formie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie jest to jednak jedyna zaleta lazy loading.

  • User Experience – jak możemy się domyślać, szybsze dotarcie do zasobów to lepsze doświadczenia użytkownika. Dzięki odpowiedniej prędkości naszej witryny użytkownicy chętniej będą ją odwiedzać, wiedząc, że szybko mogą znaleźć np. interesujący artykuł.
  • Zminimalizowanie obciążenia serwera – dzięki lazy loading konkretne treści naszej strony internetowej są ładowane tylko na odpowiedź konkretnego działania użytkownika. Serwer nie musi obsługiwać zasobów, które nie są potrzebne odbiorcy zatem działa szybciej i sprawniej.

Lazy loading i eager loading

Eager loading to technika optymalizacyjna dokładnie odwrotna od lazy loading. Polega ona na ładowaniu zasobów strony całościowo, bez względu na rodzaj wykonanego działania przez użytkownika. Chociaż wydaje się ona złym podejściem, to wszystko jest zależne od naszej sytuacji. To na jaką technikę optymalizacji strony się zdecydujemy, powinno być uwarunkowane przeznaczeniem strony itp. Część witryn po prostu musi korzystać z tego typu rozwiązań, ponieważ w przeciwnym razie, nie mogłyby prawidłowo funkcjonować.

Lazy loading – kilka słów na koniec

Lazy loading z powodu swojej specyfiki, czyli częściowego ładowania zasobów strony, będzie często wiązało się z wykorzystywaniem np. infinite scroll (nieskończone scrollowanie). Polega to na przewijaniu poszczególnych zasobów strony internetowej, które będą się ładować częściowo, do momentu kiedy nie załadują się wszystkie z nich. 

W zależności od typu strony, jest to metoda, która podoba się użytkownikom, ponieważ w wygodny sposób mogą oni przeglądać znaczną ilość zasobów. Ponadto będą one się ładowały znacznie szybciej, niż w przypadku wykorzystania eager loading. Jeśli nie wiesz na jaki typ ładowania zasobów powinieneś się zdecydować w swoim przypadku, możesz skontaktować się z nami. Poinformujemy Cię, co jest najlepsze dla Twojej strony, aby mogła ona osiągać wysokie pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.