Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Pagination vs Infinite Scrolling – jak wpływają na SEO?


Pagination vs Infinite Scrolling – jak wpływają na SEO?



24 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Przy prowadzeniu własnej strony internetowej, niejednokrotnie na pewno zastanawiałeś się jak dany element będzie wpływał na pozycjonowanie strony. Czy akurat ta rzecz nie sprawi, że cały mój wysiłek pójdzie na marne? Jednym z przypadków, gdzie możemy zastanawiać się nad wpływem na SEO, jest bez wątpienia np. sposób wyświetlania produktów. Zacznijmy więc od tego, czym jest pagination i infinite scrolling.

Czym jest pagination i infinite scrolling?

Pagination możemy tłumaczyć jako paginację, która polega na tym, że konkretne zasoby naszej strony internetowej, będziemy dzielić na strony. Jeśli posiadamy w ofercie naszego sklepu e-commerce np. 100 produktów, możemy podzielić je na 5 stron po 20 produktów. Będziemy wtedy mówić o paginacji.  Tak samo możemy podzielić np. listę artykułów na blogu. To co będziemy dzielić, nie ma znaczenia.

Infinite scrolling możemy z kolei tłumaczyć jako “nieskończone przewijanie”, które również odnosi się do wyświetlania konkretnych zasobów na naszej stronie internetowej. Chodzi o to, że zamiast dzielić np. 100 produktów na 5 stron, zdecydujemy się na umieszczenie wszystkich produktów na jednej stronie. Takie rozwiązanie może być wygodniejsze dla użytkowników, którzy nie muszą klikać w kolejne strony i czekać, aż się załadują.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Pagination i infinite scrolling to nic innego jak sposoby na prezentowanie zasobów na naszej stronie internetowej. – może to w niebieską ramkę, takie krótkie podsumowanie definicji?

Paginacja vs nieskończone przewijanie – wady i zalety

Każde z przedstawionych powyżej rozwiązań ma oczywiście swoje wady i zalety, nie tylko pod kątem SEO. Skupmy się więc na ogólnych aspektach tych metod, abyśmy lepiej mogli je zrozumieć.

Pagination

Do zalet paginacji można zaliczyć przede wszystkim to, że użytkownik ma większą kontrolę nad treściami. Co to oznacza? Dużo łatwiej jest wyszukiwać konkretny produkt np. wśród 20 wyświetlonych na danej stronie. W ten sposób użytkownicy mają swobodę szukania interesujących ich pozycji i mogą przechodzić na kolejne strony, co jest dużo prostsze.

Przeczytaj również  SXO - co to jest? [Search Experience Optimization]

20 produktów dużo szybciej wyświetli się na stronie, niż wszystkich 100. W Pagination mamy jasno określony początek i koniec. Nie bez powodu nadal Google wykorzystuje paginację w swoich wynikach wyszukiwania. Daje to wrażenie większej kontroli nad wyszukiwaniem dla użytkownika.

Problemem w paginacji może być jednak tzw. link juice. Mówiąc najprościej – strony, które są bardziej oddalone od strony głównej, będą słabiej indeksowane przez Google. Chodzi o to, że im bardziej strona jest oddalona, tym mniejszą moc będzie oddawała witrynie, którą linkuje – co jak wiemy w działaniach SEO, jest ważnym elementem.

Infinite scrolling

Do zalet nieskończonego przewijania, możemy natomiast zaliczyć szybkość i wygodę. Dużo oczywiście zależy od naszej grupy odbiorców. Infinite scrolling zazwyczaj będzie po prostu lepszym rozwiązaniem dla użytkowników, którzy jak wiemy z badań Google, nie zawsze decydują się na kliknięcia w kolejne strony wyszukiwania. W przypadku nieskończonego przewijania, będziemy mogli mówić o działaniu psychologicznym. Użytkownicy mogą po prostu przejrzeć większą ilość naszych zasobów.

Uznaje się, że infinite scrolling jest również mobile-friendly. Dlaczego? Ponieważ nieskończone przewijanie jest bardzo dobrze znane m.in. z mediów społecznościowych. Użytkownicy są przyzwyczajeni do niekończącego się scrollowania palcem jednej strony.

Jeśli chodzi o wady infinite scrolling, to mówi się przede wszystkim o trudności powrotu użytkownika do wcześniej przeglądanego zasobu. W przypadku paginacji, pamiętamy mniej więcej stronę i łatwiej jest nam tam wrócić.

Nie mamy także pewności, czy roboty wyszukiwarek, indeksują całą zawartość strony, która wyświetla w ten sposób swoje zasoby. Jedno jest pewne – algorytmy nie potrafią imitować wszystkich zachowań użytkowników, więc niewykluczone, że przeglądają one jedynie pierwsze zasoby, strony generowanej w ten sposób.

Pagination vs infinite scrolling – co lepsze dla SEO?

Przy tworzeniu strony internetowej jedno jest pewne, najlepiej zdecydować się na jeden wybór, aby całość była po prostu spójna. To czy zdecydujemy się na paginację, czy na nieskończone przewijanie, będzie więc zależeć od contentu oraz ogólnego charakteru naszej strony. Istnieją także sposoby na łączenie paginacji z infinite scrolling, także wszystko jest w Twoich rękach.

Oba rozwiązania posiadają wady i zalety zarówno pod kątem SEO, jak i dla użytkowników. Przy wyborze nie warto więc kierować się tylko jednym aspektem. W ten sposób, infinite scrolling będzie stosowany na stronach z dużą ilością contentu, natomiast paginacja w przypadku serwisów informacyjnych itp. 

Przeczytaj również  Stworzenie nazwy firmy lub marki - Pomysły i inspiracje

W przypadku SEO, paginacja będzie posiadała minusy w postaci m.in. niskiego link juice, dla stron bardziej oddalonych. Infinite scrolling, nie będzie pozwalał na indeksowanie wszystkich jej zasobów, ponieważ Google nie zezwala na pobieranie JavaScript, w celu wyświetlenia całości. W tym miejscu, możemy zastosować równoległą paginację. Co to oznacza?

Infinite scrolling z paginacją dla SEO

Jeśli na naszej stronie posiadamy rozwiązanie infinite scrolling, możemy zdecydować się na równoległą paginację. Co to oznacza? Użytkownicy będą dalej mogli przeglądać nasze zasoby za pomocą scrollowania, natomiast roboty wyszukiwarek, będą miały do dyspozycji poszczególne strony. Rozwiązujemy w ten sposób problem indeksowania treści. Jak to zrobić?

  • Dzielenie zasobów – należy podzielić nasze zasoby na tzw. strony składowe, które będzie można zobaczyć przy wyłączonym JavaScript. Wybieramy odpowiednią ilość elementów, jak w przypadku np. produktów, których będzie 20 na stronę.’
  • URL z infinite scrolling – musimy stworzyć adresy URL dla każdej strony, które będą obsługiwały infinite scrolling. Wtedy nic się nie zmieni z punktu widzenia użytkownika.
  • Konfiguracja – musimy poprawnie skonfigurować równoległą paginację. Robi się to za pomocą kodów rel = “next” oraz rel = “prev”. Dzięki temu algorytmy Google będą indeksować każdą stronę.
  • pushState – ta funkcja pozwoli na automatyczną aktualizację adresów URL w momencie, gdy użytkownik będzie scrollował nasze zasoby. Adres będzie się zmieniał tak jakby użytkownik zmieniał stronę. Jednak on będzie korzystał z nieskończonego przewijania.

Gotowe! Teraz wystarczy tylko przetestować, czy wszystko wygląda tak jak powinno. Musimy sprawdzić każdą stronę składową, czy będzie ona prezentowała poprawnie wszystkie treści.

Podsumowanie

Pagination oraz infinite scrolling to sposoby na prezentowanie zasobów naszych stron internetowych. Każda z tych metod posiada swoje wady i zalety i to na którą się zdecydujemy powinno być przede wszystkim zależne od naszego contentu i ogólnego charakteru strony. Oba rozwiązania mają również swoje plusy i minusy pod kątem SEO. Jednak jeśli decydujemy się na infinite scrolling, możemy równolegle zastosować paginację, aby roboty Google mogły indeksować wszystkie nasze zasoby. To na którą metodę prezentowania treści się zdecydujesz, zależy tylko od Ciebie i Twojej strony.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Pagination vs Infinite Scrolling - jak wpływają na SEO? Paginacja SEO"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *