Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Jakie są różnice w protokołach https i http?


Jakie są różnice w protokołach https i http?



9 czerwca 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Protokoły https:// i http:// to jeden z elementów adresu URL. Jeżeli nie wpiszemy go sami w trakcie podawania nazwy strony, to i tak wyświetli się z automatu w pasku przeglądarki, umożliwiając prawidłowe i bezpieczne pokazanie się witryny www. Zastanówmy się, czy wpisywany format jest ważny chociażby dla działań mających na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarce? Sprawdźmy, jakie są różnice pomiędzy https i http?

Czym w ogóle jest protokół http?

Format http (skrót z angielskiego Hypertext Transfer Protocol) to protokół, który pozwala na przekazywanie informacji pomiędzy przeglądarką a serwerem, czyli miejscem w którym magazynowane są wszystkie pliki witryny. Jego zadaniem jest pokazanie serwisu www internautom. Niestety http ma kilka wad. Przede wszystkim nie określa, jak mają być przekazywane informacje z serwera do przeglądarki, dlatego zachodu duże prawdopodobieństwo kradzieży osobistych lub cennych danych. Kolejnym minusem formatu http jest fakt, że cały czas wszystkie informacje pochodzące z serwera trzeba przesyłać kolejny raz, bo protokół nie przetrzymuje ich na serwerze.

Przeczytaj również  Sprawdzanie pozycji w Google strony internetowej

Co to jest protokół https?

Format https (skrót z angielskiego Hypertext Transfer Protocol Secure) to protokół, który jest zabezpieczony. Wykorzystanie go w witrynie www ma ogromy wpływ na bezpieczeństwo, dzięki zastosowaniu https mamy pewność, że dane przekazywane pomiędzy przeglądarką i serwerem nie zostaną skradzione. Zadaniem https jest zakodowanie połączenia certyfikatem SSL bądź TLS, co przekłada się na bardzo mocne zabezpieczenie przesyłanych informacji.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Ten protokół nagminnie jest mylony z SSL-em. Musimy rozróżnić te dwa pojęcia. Protokół https ma za zadanie przekazać w bezpieczny sposób dane z serwera do przeglądarki i na odwrót (identycznie, jak to robi http, ale bez gwarancji bezpieczeństwa), a SSL wyznacza formę tego przesyłu informacji. W skrócie chodzi o to, że zastosowanie TLS lub SSL wpływa na to, czy witryna www będzie bezpieczna i format http:// w adresie URL przekształci się na https://.

Jakie korzyści płyną z wdrożenia https?

Chcąc zaimplementować certyfikat SSL musimy mieć świadomość, że to usługa płatna ok. 50 zł na rok. Konieczne będzie również wykonanie właściwego ustawienia plików strony i dodatkowych programów typu Google Analytic czy Google Search Console. Wymogiem jest również zastosowanie odpowiedniego przekierowania np. kanonicznego lub 301, w celu uniknięcia utraty osiągniętych do tej pory wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie wolno nam zapominać, że dla robotów wyszukiwarek http://www.naszadomena.pl i https://www.naszadomena.pl to dwie zupełnie inne domeny. Zastanówmy się teraz po co właściwie potrzebny nam protokół https skoro konieczne jest wdrożenie niezbędnych zmian i ponoszenie kosztów? Google nie podaje tego wprost, wspomina jedynie, że bezpieczny przesył informacji jest niezwykle istotny, w związku z tym można podejrzewać, że zastosowanie certyfikatu TLS lub SSL może być czynnikiem rankingowym czyli mającym bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Nie możemy zapominać, że już od dłuższego czasu w przeglądarkach przed wyświetleniem się strony bez certyfikatu SSL wyskakuje informacja o połączeniu niezabezpieczonym, co często wpływa na opuszczenie witryny przez użytkownika z uwagi na ryzyko wycieku danych.

Przeczytaj również  Jak sprawdzić filtr strony w Google?


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Czym różnią się protokoły https i http? Co oznaczają?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *