Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak zostać liderem rynku?


Jak zostać liderem rynku?



14 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

Lider rynkowy to zdecydowanie najbardziej pożądana pozycja, jaką możemy osiągnąć jako przedsiębiorstwo. Ten status sprawia nawet wrażenie, że nie trzeba się martwić o klientów, konkurencje, obroty i masę innych rzeczy. Od razu warto zaznaczyć, że nie jest to prawdą, a przynajmniej nie całkowicie. O ile jako liderzy na rynku będzie nam po prostu łatwiej pod tym względem, o tyle nie możemy popadać w samozachwyt. Przekonajmy się, kim tak naprawdę jest rynkowy lider oraz jak możemy wypracować sobie taką pozycję.

Czym jest pozycja lidera na rynku?

Mówiąc najprościej, pozycja lidera rynkowego to można powiedzieć sytuacja, w której dana firma zajmuje czołową pozycję na rynku. W każdej branży będzie można odnaleźć takie przedsiębiorstwa. Cechami charakterystycznymi dla przedsiębiorstwa, które jest liderem rynku, będzie np. największy obrót w branży, możliwość kształtowania cen całego rynku, lepsza pozycja negocjacyjna z dostawcami itp. 

Liderów rynku uważa się także za swego rodzaju strażników branży. Poza skuteczną walką z konkurencją i posiadaniem ku temu instrumentów, mają oni za zadanie tworzyć bariery wejścia na dane rynki i chronić je przed różnego rodzaju zamiennikami, substytutami produktów lub usług, które oferuje już dana branża. Na takim stanie rzeczy, jak możemy się domyślać, zyskują firmy z całego konkretnego rynku.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Lider rynku jako strategia marketingowa

W branżowym obiegu poza oczywistym funkcjonowaniem pozycji lidera branży, istnieje także strategia marketingowa market leader – czyli strategia lidera rynku. Warto przyjrzeć się jej nieco dokładniej. Chociaż sama definicja będzie zbliżona do tej dotyczącej pozycji lidera na rynku, to w przypadku strategii marketingowej, warto zwrócić uwagę na kilka innych zmiennych. Będą wpływały na to, jak tego rodzaju przedsiębiorstwo funkcjonuje, komunikuje i utrzymuje kontakt z klientami, a zatem:

  • Kontakty z klientami – lider na rynku będzie zdecydowanie najkorzystniejszą pozycją dla każdej firmy. Kontakt z klientem jest intensywny, charakteryzujący się także częstotliwością oraz wielokanałowością przekazów marketingowych. Na skutek tego rodzaju działań, konsumenci są przywiązani nie tylko do marki, ale także do jej produktów. Mają poczucie przynależności do niej.
  • Utrzymywanie pozycji – nic nie trwa wiecznie i nic nie jest dane na zawsze. Tym można skwitować to, co liderzy na rynku muszą robić, aby nie stracić swojej pozycji. Działania będą charakteryzowały się m.in. poszerzaniem swojego rynku oraz ochroną tych jego części, które dany lider już kontroluje. Będzie to także ochrona swoich klientów, przed odebraniem ich przez konkurencję.
  • Wysokie nakłady finansowe – chociaż uważa się, że głównie na promocję marki i produktów, to nie tylko. Przede wszystkim strategia lidera rynkowego, łączy w sobie podejście ofensywne i defensywne. Wymaga to od takiej firmy, najwyższego skupienia i wyjątkowej zręczności w działaniach, a tym samym licznych działań, które będą ciągnęły za sobą, większe wydatki.
Przeczytaj również  Co musisz wiedzieć o prowadzeniu sklepu internetowego ?

Jak budować pozycję lidera na rynku?

Aby wiedzieć jak budować pozycję lidera na rynku, najlepiej jest spojrzeć na przykłady płynące z samego źródła – rynku. Przykładów firm, które liderują na różnych rynkach od lat, jest mnóstwo. W zależności od branży można przywołać takie marki jak Coca-Cola, Lay’s, McDonald’s, Intel, Samsung, Adidas itp. Jak możemy się domyślać, zdecydowaną większość tych firm łączy kilka wspólnych cech, nad którymi można się pochylić.

  • Finanse

Bez odpowiedniej sumy pieniędzy nie staniemy się liderami na rynku. Chociaż nie jest to niemożliwe, to zdecydowanie trudniej uzyskać taką pozycję np. innowacyjnością technologiczną. Dlatego odpowiednie źródło finansowania będzie kluczowe m.in. w przypadku działań marketingowych, ale także możliwością umiędzynarodowienia firmy itp.

  • Innowacyjność
Przeczytaj również  Marketing wielopoziomowy - MLM [Network Marketing]

Rozumiana jako czynnik warunkujący bardzo dużą ilość działań wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Innowacyjność nie musi dotyczyć jedynie oferowanego produktu lub usługi. Można się nią wykazać w przypadku obsługi klienta, działań marketingowych, czy też employer brandingu. Wszystko po to, aby stworzyć skuteczną przewagę konkurencyjną, która wesprze Cię w drodze na szczyt i pozwoli Ci go utrzymać.

  • Działania internetowe

Nie ulega wątpliwości, że szeroko rozumiany Internet, stał się bardzo ważnym miejscem nie tylko naszego życia prywatnego, ale także zawodowego. Jeśli chcemy uzyskać pozycję lidera rynkowego, musimy przede wszystkim być widoczni w sieci, np. na branżowe słowa kluczowe. 

Dlatego powinniśmy zainteresować się odpowiednim pozycjonowaniem firmowej strony. Nie należy także zapominać o działaniach z zakresu social mediów, które w dzisiejszych czasach również są absolutnie konieczne.

Jak budować pozycję lidera rynku? – kilka słów na koniec

Status lidera rynkowego wydaje się dla wielu idealnym stanem, w którym po prostu możemy w końcu odpocząć. Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim może się okazać, że nasza sytuacja nie wymaga od nas takiej strategii marketingowej. Powinniśmy wtedy wybrać inną, która będzie dla nas najbardziej korzystna.

Ponadto, jeśli wybierzemy strategię lidera rynku, nie jest to obietnica szczęśliwej przedwczesnej emerytury. Raczej będzie to oznaczało zwiększenie naszych wysiłków, jeśli będziemy chcieli utrzymać swoją pozycję. Będziemy musieli liczyć się z m.in. zwiększeniem nakładów finansowych, przeznaczanych na np. działania marketingowe. W przeciwnym razie, bardzo szybko zostaniemy zdetronizowani.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak zostać liderem w swojej branży?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *