Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / 10 najlepszych narzędzi do marketingu


10 najlepszych narzędzi do marketingu



13 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Prowadzenie działań marketingowych bez względu na ich charakter, będzie wymagało od nas wykorzystywania różnego rodzaju narzędzi. Na szczęście tych na rynku nie brakuje. Można powiedzieć więcej, jest ich naprawdę całkiem sporo. Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju narzędzia nas interesują, w jakim rodzaju marketingu się specjalizujemy itp. Mimo wszystko, cel działań marketingowych jest jeden – efektywność, a żeby ją określić, potrzebne będą narzędzia marketingu, które pozwolą nam na mierzenie różnych czynników.

Jakie są rodzaje narzędzi marketingu?

Narzędzia marketingu można podzielić na kilka grup, które będą odpowiadały za określone czynności. W zależności od naszej sytuacji, będziemy korzystali z różnych z nich. Warto jednak zdawać sobie sprawę z ich istnienia, ponieważ w dużej mierze mogą być one uniwersalne. Jakie najprostsze rodzaje narzędzi marketingu możemy wyróżnić?

  • Narzędzia pomiaru – do tej grupy narzędzi będziemy zaliczać wszelkiego rodzaju programy, metody, wskaźniki itp., które pozwalają nam na mierzenie np. efektywności działań. W zależności od sytuacji będą to takie narzędzia jak Google Analytics, SentiOne, systemy CRM, wskaźnik CTR, OR itp.
  • Narzędzia edytorskie – na potrzeby marketingu wielokrotnie będziemy tworzyć szeroko rozumiane treści. W takim przypadku możemy zaliczyć tutaj np. programy graficzne, edytory tekstu, narzędzia audialne, audiowizualne itp. Przykładami poszczególnych narzędzi mogą być Audacity, Camtasia Studio, Pakiety Microsoft Office oraz narzędzia Google (Dokumenty, Prezentacje, Notatki itd.), Canva, InkScape itp.
  • Narzędzia zarządzania projektami – marketing często będzie opierał się na pracy projektowej. W tym celu bardzo pomocnymi narzędziami mogą być te, które umożliwią zarządzanie zespołem, delegowanie zadań i ich priorytetyzację. Pomocne w tym celu mogą być takie pozycje jak LiquidPlanner, Slack, Zoho Projects, Trello itp.

Poszczególnych grup narzędzi i możliwości podziału jest bardzo wiele. Co więcej, różne rodzaje marketingu, mogą wymagać od nas wykorzystywania różnych narzędzi, np. w event marketingu narzędziem mogą być ulotki, broszury, plakaty itp. Dlatego przedstawione rodzaje narzędzi uwzględniają podział ze względu na ich przeznaczenie i uwzględnia on ich uniwersalność.

Jakie narzędzia marketingu wykorzystać do mierzenia efektów?

Kierując się dalej uniwersalnością narzędzi marketingu skupmy się na tym, jakie z nich możemy wykorzystać do mierzenia efektywności naszych działań. W marketingu jest to absolutną podstawą bez względu na to, jakie działania podejmujemy, jakie rodzaje marketingu wykorzystujemy i w jakiej branży działamy. Dlatego warto przywołać kilka narzędzi, które pozwolą nam na mierzenie efektywności.

Wskaźniki, współczynniki itp.

Najprostszymi narzędziami mogą być wszelkiego rodzaju wskaźniki lub współczynniki, które będą nas informowały o określonej zmiennej. Najbardziej ogólnym, ale i najlepszym wyborem w tym przypadku będą tzw. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, rozumiane jako finansowe oraz niefinansowe czynniki. Przykładowymi KPI mogą być:

  • Liczba reklamacji,
  • Wartość produktów lub usług wytworzonych przez jednego pracownika,
  • Efektywność czasu pracy (ECP),
  • Koszt pozyskania klienta (CAC),

Narzędzia marketingu do pomiaru i analizy

Kluczowe wskaźniki efektywności są najprostszą formą narzędzi wykorzystywanych nie tylko w marketingu, ale także w wielu innych obszarach działalności firmy. Natomiast bardziej rozbudowaną i precyzyjną formą narzędzi marketingu są różnego rodzaju oprogramowania, które wykorzystuje się w celach pomiarowych i analitycznych. Tutaj również w zależności od obszaru działania, będziemy potrzebować różnych narzędzi. Warto wymienić np.

Absolutna podstawa w przypadku narzędzi marketingu internetowego. Dzięki GA możemy dowiedzieć się m.in. jaka jest liczba wejść na naszą stronę, jaki czas spędzają na niej użytkownicy i jak często to robią, ich zaangażowaniu itp. Tym samym Google Analytics pozwala nam mierzyć konwersję, czyli jeden z najważniejszych wyznaczników w przypadku mierzenia efektywności np. kampanii reklamowych.

  • SentiOne

Jest to polskie narzędzie, które wykorzystuje się w przypadku monitoringu social media. Chociaż przypięto mu łatkę monitorowania mediów społecznościowych, to za jego sprawą możemy sprawdzać skuteczność naszych kampanii również na różnego rodzaju blogach, forach, serwisów internetowych, a nawet hashtagach. 

Dzięki sentione dowiemy się jaki jest zasięg naszych działań, jaka jest liczba interakcji użytkowników z naszymi materiałami itp. Co więcej, możemy wykorzystać “analizę sentymentu”, aby dowiedzieć się, jakie są emocje wywoływane przez naszą kampanię marketingową wśród użytkowników.

Senuto jest to wielofunkcyjny kombajn, który najogólniej mówiąc pozwoli nam zbadać naszą widoczność w sieci. Za jego sprawą dowiemy się na jakie frazy jest widoczna nasza witryna w wyszukiwarce, historię pozycji, a także adresy URL, które są narażone na tzw. kanibalizację treści. Senuto jest narzędziem marketingowym, które świetnie sprawdzi się w przypadku działań z zakresu content marketingu itp.

Podsumowanie

W przypadku prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych w dzisiejszych czasach koniecznością jest wykorzystywanie różnego rodzaju narzędzi. Można poddawać je podziałom w zależności od tego, do jakich odmian marketingu będą się one nadawały, jakie jest ich przeznaczenie itp. Należy jednak pamiętać, że w przypadku działań marketingowych, absolutną podstawą jest pomiar efektywności. A w tym celu bardzo dobrym rozwiązaniem mogą okazać się m.in. wskaźniki KPI.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.