Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Czym jest marketing?


Czym jest marketing?



13 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Obecnie marketing stał się dzisiaj już tak powszechny, że prawdopodobnie nie ma osoby, która by nie słyszała tego słowa. Co więcej, na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat pojawiają się coraz to nowsze jego odmiany. To tylko sprawia, że samo pojęcie “marketing” jest bardzo szerokie znaczeniowo. Zastanawiałeś się kiedyś, czym tak właściwie jest marketing sam w sobie? Nie brakuje jego licznych definicji, także tych jednozdaniowych. Zacznijmy jednak od początku.

Co to jest marketing?

Marketing w najbardziej prostej formie można przedstawić, jako sposób działania i zarządzania w danym przedsiębiorstwie, który jest skoncentrowany na rynku i kliencie. Aby jednak być bardziej precyzyjnym, należy powiedzieć, że marketing obejmuje wszelkie czynności związane ze wspieraniem sprzedaży dzięki wykorzystaniu różnych technik, metod, strategii itp. Wszystko po to, aby w jakiś sposób oddziaływać na odbiorcę. 

Należy jednak zaznaczyć, że termin “marketing” jest definiowany na różne sposoby, przez różne środowiska. Dlatego ciężko wskazać jednoznacznie definicję najbardziej pełną, która by uwzględniała wszelkiego rodzaju aspekty marketingu.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Co składa się na pojęcie marketing?

Aby lepiej zrozumieć wszelkiego rodzaju aspekty, których pojęcie marketingu dotyczy, warto wypunktować pewne jego cechy. Są to swego rodzaju obszary działalności marketingu, jego tematyka, to co jest poruszane w działaniach marketingowych itp. Przedstawienie pojęcia marketingu w ten sposób, może być zdecydowanie bardziej dokładne, niż klasyczne definicje. Co składa się na pojęcie marketingu?

  • Wsparcie sprzedaży
  • Promowanie produktów/usług
  • Działania reklamowe
  • Przeprowadzanie badań marketingowych
  • Identyfikacja i odpowiadanie na potrzeby konsumentów

Na co warto zwrócić uwagę? Prawdopodobnie ta krótka lista, nie odpowiada całościowo na znaczenie pojęcia “marketing”. Rzeczy składające się na ten termin, można wymieniać jeszcze długo, a powyższe przykłady, mają za zadanie zobrazować to, jak obszerne pod względem znaczeniowym jest pojęcie “marketing”.

Jakie są rodzaje marketingu?

Na przestrzeni lat kształtowały się poszczególne odmiany marketingu. Warto przywołać kilka z nich, aby lepiej zrozumieć to pojęcie. Jest ich bardzo wiele, a warto pokrótce przedstawić najpopularniejsze rodzaje marketingu. To również pozwoli podkreślić to, jak obszerne znaczeniowo jest to pojęcie.

Przeczytaj również  Crowdfunding - co to jest i jak wykorzystać finansowanie?

Każda z odmian marketingu posiada pewne cechy dla siebie charakterystyczne, które pozwalają ją odróżnić od pozostałych. Warto jednak zaznaczyć, że marketing to branża, która cechuje się m.in. dużą popularnością, zainteresowaniem itp. Ma to niewątpliwie wpływ na obszerność terminu, a także sprzyja powstawaniu nowym jego rodzajom. Jakie odmiany marketingu warto wymienić?

Marketing internetowy

Inaczej nazywany marketingiem online, digital, e-marketing itp. Sprowadza się to najczęściej do działalności mającej na celu promowanie produktów w Internecie. Jego popularność wiążę się z upowszechnieniem samej sieci. Firmy po prostu muszą korzystać z tej formy marketingu, ponieważ znaczna część konsumentów preferuje zakupy online oraz wykorzystuje Internet jako główne źródło informacji o firmie, branży itp.

Na działania z zakresu marketingu internetowego, składają się takie aspekty jak kampanie reklamowe z wykorzystaniem systemów typu Google Ads, pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych i ich optymalizacja pod kątem SEO, czy też działania z zakresu innych odmian marketingu. Wyróżnić warto m.in. 

Pojęcie marketingu internetowego również jest bardzo obszerne, a znaczenie samego Internetu w dzisiejszym świecie sprawia, że tego typu działania są absolutnie kluczowe dla funkcjonowania firmy. Wystarczy spojrzeć na to, że wszystkie znane marki prowadzą widoczne działania np. z zakresu social media marketingu, czy też pozycjonowania stron, aby być na samej górze wyników wyszukiwania na konkurencyjne słowa kluczowe z branży.

Marketing mix

Marketing mix można rozumieć dokładniej jako kompozycja marketingowa. Swoje działania opiera na opracowaniu oferty danej marki. Jest wiele koncepcji w zakresie mix marketingu, a najpopularniejszymi są marketing mix 4P (product, place, promotion, price) oraz marketing mix 7P (4P + people, process, physical evidence). Warto jednak zaznaczyć, że coraz częściej mówi się o koncepcji 4C (communication, convenience, customer value, cost), która uwzględnia przede wszystkim nowoczesne podejście do marketingu w przypadku działalności internetowej.

Marketing sensoryczny

Pod tym rodzajem marketingu kryją się działania, które mają za zadanie oddziaływać na jak największą liczbę zmysłów konsumentów. Tradycyjne metody marketingowe angażują przede wszystkim słuch oraz wzrok. Natomiast w przypadku marketingu sensorycznego, firmy będą dążyły także do oddziaływania na dotyk, czy też węch i smak. Odmianą tego rodzaju marketingu jest aromamarketing, który sprowadza się m.in. do wykorzystywania konkretnych zapachów, które mają wpłynąć np. na decyzję zakupowe klientów lub wizerunek danej marki.

Przeczytaj również  Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? [2023]

Marketing szeptany

Jest to rodzaj marketingu, który będzie polegał na przekazywaniu informacji z wykorzystaniem nieoficjalnego jej obiegu. Chodzi o to, aby “w kuluarach” mówiło się o danej firmie, produkcie, marce itp. Dane przedsiębiorstwo prowadzące działania z zakresu marketingu szeptanego, może wypuścić jakiś komunikat, który będzie przekazywany przez samych odbiorców, nie przez pracowników firmy, czy też w jej kanałach marketingowych. Ten rodzaj działań będzie dążył do viral marketingu (wirusowego), który charakteryzuje się m.in. bardzo szybkim rozpowszechnianiem się tego typu informacji.

Brand marketing

Brand marketing skupia się na tym, aby swoimi działaniami doprowadzić do sytuacji, w której promowana marka będzie jednoznacznie kojarzona z konkretnym rodzajem produktów na rynku. Ta odmiana marketingu będzie zatem dążyć przede wszystkim do budowania pozycji lidera w branży. 

Świetnym przykładem, który najlepiej zobrazuje przedstawione założenia jest marka adidas. Rozmawiając na co dzień, wchodząc do sklepów, często będziemy mówić np. “chciałbym kupić adidasy” lub “muszę wymienić adidasy”, chociaż na myśli będziemy mieli buty sportowe. Właśnie do tego będzie się dążyć w przypadku brand marketingu.

Skuteczność marketingu – od czego jest zależna?

Jeśli chcemy powiedzieć, że nasze działania marketingowe są skuteczne, będzie to zależne od bardzo wielu zmiennych. Warto przedstawić pokrótce aspekty, które będą miały bezpośredni wpływ na efektywność naszych działań:

  • Określenie grupy odbiorców – można powiedzieć, że w każdym przypadku będzie to absolutna podstawa. Przed podjęciem jakichkolwiek działań z zakresu marketingu musimy wiedzieć, do kogo będą one miały być skierowane.
  • Strategia marketingowa – w celu określenia strategii marketingowej, zestawiamy naszych odbiorców z celami firmy. Na tej podstawie będziemy decydować się na kanały marketingowe, konkretne działania, a tym samym odmiany marketingu, które wykorzystamy.
  • Analiza działań marketingowych – jeśli rozpoczniemy nasze działania (a nawet wcześniej), musimy analizować je analizować. Jest to absolutną podstawą, nie tylko w marketingu. Musimy robić to regularnie, a to pozwoli nam wyciągać odpowiednie wnioski. Dowiemy się, czy nasza strategia po prostu działa. Jeśli nie, będziemy mogli odpowiednio wcześnie wprowadzić jakieś zmiany.

Podsumowanie

  • Marketing to obszerne pojęcie, na które składa się bardzo duża liczba czynników,
  • Istnieje bardzo wiele różnych odmian marketingu, co tylko podkreśla złożoność terminu,
  • Współcześnie uważa się, że koniecznością w przypadku działań marketingowych jest wykorzystywanie marketingu internetowego,
  • Jeśli nasze działania marketingowe mają być skuteczne, absolutną podstawą jest określenie grupy odbiorców oraz bieżąca analiza podejmowanych działań.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Czym jest marketing? [Rodzaje Marketingu]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *