Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / SaaS – czyli oprogramowanie jako usługa


SaaS – czyli oprogramowanie jako usługa



18 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Wraz z pojawieniem się Internetu, dostawcy technologii poszerzyli swoją ofertę o hosting oprogramowania, który był udostępniany klientom za jego pośrednictwem. Taki model został nazwany ASP, czyli dostawą usług aplikacyjnych. Jednak jak większość pierwowzorów, nie był on doskonały i posiadał duże ograniczenia. Na przestrzeni lat, wykształcono udoskonalony model SaaS, który charakteryzował się przede wszystkim większą wydajnością od poprzednika.

Czym jest SaaS?

SaaS to skrót od angielskiego Software as a Service, co można tłumaczyć jako oprogramowanie jako usługa. Polega na tym, że klientom udostępnia się oprogramowanie za pomocą chmury i tam dostawca rozwija i utrzymuje różne aplikacje tego środowiska.

Wykorzystuje się z korzyścią dla klientów zasadę “pay-as-you-go”, czyli płaci się za usługę, w zależności od wykorzystywania zasobów. Dostawcy zarządzają całym sprzętem, oprogramowaniami, zabezpieczeniami itp. Dzięki czemu klienci, nie muszą przejmować się sprawami technologicznymi i mogą m.in. obniżyć koszty utrzymywania systemów itp. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Oprogramowanie jako usługa

W standardowej sprzedaży oprogramowania, po prostu kupujemy licencję interesujących nas rozwiązań i instalujemy je na urządzeniach. W przypadku SaaS, w zamian za opłatę abonamentową, otrzymujemy login oraz hasło, które daje dostęp do rozwiązań technologicznych w chmurze. Nie kupujemy fizycznie oprogramowania, chociaż nabywamy do niego prawo.

Przeczytaj również  Marketing terytorialny - na czym polega?

Czy SaaS jest bezpieczne?

To normalne, że w przypadku działalności gospodarczej martwimy się o bezpieczeństwo istotnych dla nas danych. Różne przypadki chodzą po ludziach i są rzeczy, których po prostu nie da się przewidzieć. Jednak technologia SaaS jest uważana za bezpieczną. Dostawcy tego typu usług posiadają niezbędne zabezpieczenia, aby Twoje dane nie zostały ujawnione. 

Dane są zaszyfrowane, a dostęp do nich mają upoważnione osoby. Ponadto, dostawcy tego typu usług zazwyczaj oferują back-upy, co zabezpiecza Cię przed utratą danych. Co więcej, sprzęt fizyczny może zostać zniszczony, skradziony itp. W przypadku SaaS, nie musisz się o to martwić, bo wszystkie istotne informacje, będą znajdować się w chmurze. 

W kontekście bezpieczeństwa, możesz zwrócić uwagę czy dostawca technologii SaaS, na którego usługi chcesz się zdecydować, posiada po prostu certyfikaty bezpieczeństwa. Możesz również się posłużyć opiniami innych osób, to zawsze jest wskazane.

SaaS w e-commerce

Biorąc pod uwagę specyfikę oprogramowania SaaS, nie może dziwić fakt, że jest ono ochoczo wykorzystywane w środowisku e-commerce. Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy lub o tym myślisz, warto jest się zapoznać, w jaki sposób technologia SaaS może Ci pomóc:

  • Założenie sklepu internetowego – SaaS w dużym stopniu to ułatwia. Po prostu szybciej stworzysz, a następnie będziesz mógł zarządzać zasobami swojego sklepu.
  • Uniwersalność – jest to generalna zaleta technologii SaaS. Jeśli nie posiadasz wiedzy informatycznej, nie musisz się niczym przejmować. Dostawcy usługi zazwyczaj oferują wsparcie techniczne i pomogą Ci ze wszystkim problemami, m.in. dlatego technologia SaaS, tak mocno jest doceniana w środowisku biznesowym.
  • Platformy e-commerce – wiele z nich działa na zasadzie SaaS. Jest to duże ułatwienie gdy chcesz założyć swój sklep internetowy. Co więcej, e-sklepy opierające się na chmurze łatwiej można pozycjonować. Wpłynie to bez wątpienia na możliwość szybszego osiągnięcia sukcesu.
  • Dostępność – oprogramowanie typu SaaS jest również cenione m.in. w środowisku e-commerce przez jego dostępność. Składa się na to koszt oraz mobilność. Opłata abonamentowa jest zwykle niższa od jednorazowego zakupu oprogramowania. Co więcej, często są dostępne bezpłatne okresy próbne, aby móc sprawdzić, czy w ogóle potrzebujemy takiego rozwiązania. Poza tym, w każdej chwili możemy zrezygnować z oprogramowania. Ponadto, decydując się na technologie SaaS, będziemy mieli do niej dostęp w każdym miejscu, gdzie mamy dostęp do Internetu, nie tylko w naszym biurze.
Przeczytaj również  Marketing polityczny i marketing wyborczy

Podsumowanie

Oprogramowania typu SaaS stale zyskują na swojej popularności odkąd tylko pojawiły się na rynku. Przemawiają za tym jego liczne zalety, które potrafią po prostu ułatwić życie szczególnie w środowisku biznesowym. Warto pamiętać, że w przypadku prowadzenia działalności w branży e-commerce, oprogramowania typu SaaS, będą dla nas szczególnie pomocne m.in. w kontekście pozycjonowania naszego e-sklepu.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "SaaS - czyli oprogramowanie jako usługa [Inspiracje marketingowe]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *