Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Zerowy Moment Prawdy – co to jest?


Zerowy Moment Prawdy – co to jest?



3 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Internet jest jednym z tych wynalazków, który zrewolucjonizował bardzo wiele elementów naszego życia codziennego. Nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku procesu zakupowego, który jak możemy się domyślać, uległ istotnej zmianie i jeszcze parę lat temu, wyglądał inaczej. Internet wykorzystywany jest przez użytkowników m.in. do sprawdzania opinii i rekomendacji bardzo wielu rzeczy, a w tym produktów oraz usług. W związku z tym, wykształcił się na rynku tzw. Zerowy Moment Prawdy.

Czym jest zerowy moment prawdy?

Zero Moment of Truth (ZMOT) to tłumacząc na język polski – zerowy moment prawdy. Jest to koncepcja stworzona przez Jima Lecinskiego, która mówi o tym, że typowy proces zakupowy, nie jest już taki, jaki był jeszcze kilkanaście lat temu. Jak to możliwe? 

Pomiędzy jego wcześniejszymi elementami umieszcza się właśnie zerowy moment prawdy, w którym klienci dokonują weryfikacji informacji, które otrzymali o określonym produkcie lub usłudze. Istotne jest to, że klient nie musi udawać się w tym celu do sklepu, aby obejrzeć dany produkt, ale może to zrobić za pośrednictwem Internetu, a jak wiemy – bardzo często z tego korzysta.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak wygląda obecnie proces zakupowy?

Według koncepcji ZMOT, obecnie możemy w procesie zakupowym wyróżnić 4 elementy:

  • Bodziec (Stimulus) – najczęściej bywa to reklama, można powiedzieć, że chodzi o pierwszą informację o produkcie, marce, usłudze itp. To właśnie pod jego wpływem, klient decyduje się na kolejne kroki (lub nie). Kiedyś następnym etapem procesu, było udanie się do sklepu stacjonarnego. Obecnie, najpierw mamy do czynienia z zerowym momentem prawdy.
  • Zerowy moment prawdy – to nasz tytułowy bohater. Klienci za sprawą Internetu, nie muszą opierać się na “pierwszym momencie prawdy”. To właśnie na tym etapie dochodzi do pierwszej weryfikacji informacji o produkcie, które klienci otrzymują w “bodźcu” i nie muszą udawać się osobiście np. do sklepu stacjonarnego, aby to zrobić.
  • Pierwszy moment prawdy – na tym etapie procesu zakupowego klient znajduje się już w sklepie i następuje bezpośredni kontakt z produktem. Dokonuje on weryfikacji nie tylko informacji o produkcie uzyskanych z bodźca, ale także tych z Internetu. To tutaj zapada decyzja zakupowa, a także to, czy klient wybierze nasz produkt, czy konkurencji.
  • Drugi moment prawdy – ten etap procesu zakupowego jest możliwy tylko w przypadku zakupu produktu przez klienta. Chodzi o to, że może on dopiero wtedy zweryfikować to, czy informacje które pojawiły się w bodźcu są prawdziwe i czy produkt spełni jego oczekiwania. Od tego będzie zależeć to, czy klient powróci do danego produktu, a także czy zaufa kolejny raz marce.
Przeczytaj również  Badania marketingowe - etapy analizy rynku

Tak zmodyfikowany proces zakupowy daje tak naprawdę firmom zdecydowanie większe możliwości. Dlaczego? Klienci weryfikują najpierw uzyskane informacje w Internecie, w którym to można umieszczać własne treści, odpowiednio poprowadzić użytkowników, a także wskazać najlepsze cechy produktu w bardzo różny i atrakcyjny sposób. 

Natomiast w punktach stacjonarnych z różnych nieprzewidzianych względów nasze produkty mogą być nieodpowiednio zaprezentowane, sklep może być nieczynny itp. To wpływa na to, że nie dochodzi do pierwszego momentu prawdy, a klient może się nie zdecydować na ponowne zetknięcie się z produktem. Natomiast w Internecie, informacje będą na niego czekały przez cały czas, 24 godziny na dobę. Jak możemy to wykorzystać?

Jak wykorzystać zerowy moment prawdy?

Jim Lecinski w swojej książce opublikował wyniki ankiety, gdzie przebadano 5000 osób. 84% z nich przyznało, że największy wpływ na ich decyzje zakupowe ma właśnie zerowy moment prawdy. To sprawia, że naprawdę warto wykorzystać w swoich działaniach ZMOT. Jak to zrobić? Musimy przede wszystkim zadać sobie 4 pytania:

  • Jakie podpowiedzi dotyczące Twojego produktu, pokazuje Ci wyszukiwarka zanim skończysz wpisywać zapytanie?
  • Czy Twoja strona internetowa ma dobrą widoczność i jest wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania?
  • Jakie recenzje można znaleźć w Internecie na temat Twoich produktów i jak wypadają one w zestawieniach z konkurencją?
  • Co zobaczą klienci jeśli wpiszą w wyszukiwarkę np. Twój slogan reklamowy?
Przeczytaj również  Reklama warsztatu samochodowego - marketing internetowy dla mechaników

Jeśli odpowiedź na jakiekolwiek z tych pytań będzie dla Ciebie negatywna, powinieneś zająć się odpowiednią strategią, która będzie miała na celu poprawę sytuacji. Tylko w ten sposób możesz wpłynąć na to, że klienci na etapie zerowego momentu prawdy, pójdą za ciosem i zdecydują się np. na udanie się do sklepu stacjonarnego.

Podsumowanie

Zerowy moment prawdy to najprościej mówiąc nowy etap procesu zakupowego. Uplasował się on pomiędzy bodźcem, a pierwszym momentem prawdy. Polega on na tym, że klienci zamiast weryfikować informacje uzyskane w bodźcu, dopiero w chwili udania się do sklepu, mogą to zrobić już za pośrednictwem Internetu. Ta wydawałoby się drobna zmiana, znacząco wpłynęła na decyzje zakupowe klientów, ich zachowania, a także na cały rynek.

Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/673/2011-winning-zmot-ebook_research-studies.pdf


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Zerowy Moment Prawdy [ZMOT] - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *