Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co jest potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego?


Co jest potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego?



21 kwietnia 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

Sklepy internetowe powstają, jak grzyby po deszczu, dlatego zastanawiasz się, czy samemu nie spróbować? To idealny czas na stworzenie e-sklepu, bo pandemia koronawirusa sprawiła, że jeszcze więcej osób robi zakupy online. Zastanawiasz się, o czym należy pamiętać zakładając sklep internetowy, przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak zabłysnąć na tle konkurencji?

Pierwsze kroki

Najpierw trzeba się dokładnie zastanowić, w jakiej branży chcesz działać i które produkty będziesz oferować. Następnie trzeba przeprowadzić szczegółową analizę konkurencji i potrzeb klientów. Musimy sprawdzić, czy na dane produkty jest zainteresowanie, ile firm jest już na rynku, czy to małe lokalne sklepy, czy duże znane marki. Warto sprawdzić, co sprzedaje konkurencja, w jakich cenach, czy organizuje cykliczne promocje, wyprzedaże, czy prowadzi system partnerski, jaki ma sposób i kosz dostawy, czy prężne działa w social mediach i jaką formę reklamy stosuje? Kolejnym krokiem jest sprawdzenie dostawców, dowiedzmy się, czy nie mają umowy na wyłączność z jakąś firmą.

Przygotowanie oferty

Kolejnym krokiem jest stworzenie atrakcyjnej oferty dla klientów. Musimy zastanowić się, jaka jest nasza grupa odbiorców i w związku z tym, na jaką formę reklamy się zdecyduję. Co skłania użytkowników do zakupów w akurat twoim sklepie? Może znajdą się w nim produkty niszowe, niedostępne gdzie indziej, może zaproponujesz atrakcyjne rabaty dla nowych klientów itd.

Przeczytaj również  Banner Blindness - jak uniknąć ślepoty bannerowej?

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Nazwa

Kluczową kwestią jest wybranie odpowiedniej, wpadającej w ucho nazwy sklepu. Klienci nie powinni mieć problemów z jej wymówieniem. Poza tym musi być łatwa w zapamiętaniu i i dobrze jeśli będzie się kojarzyć z daną branżą. Postawmy na oryginalność.

Domena, hosting, oprogramowanie

Po wyborze nazwy trzeba wybrać domenę internetową i odpowiednią firmę hostingową. Mamy do wyboru bezpłatne opcje, ale warto się zastanowić, czy zakładając profesjonalny sklep internetowy warto oszczędzać. Lepiej wybrać profesjonalny hosting, który będzie dopasowany do naszych potrzeb. Wiele firm hostingowych organizuje promocję dla nowych klientów. Dochodzimy do kluczowej sprawy, czyli wyboru oprogramowania do założenia e-sklepu. Możemy wybrać bezpłatne skrypty typu open source, wydzierżawić gotową platformę bub stworzyć własne dedykowane oprogramowanie (opcja najdroższa, ale idealnie dopasowana do naszych potrzeb). Wybór oprogramowania zależy od możliwości finansowych i tego czego oczekujemy. Jeśli to ma być prosty sklep oferujący kilka produktów, to warto zastanowić się nad skorzystanie z gotowych platform.

GIODO i regulaminy

Zgodnie z prawem należy przekazać bazę danych osobowych klientów sklepu do GIODO (Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych). Jeśli posiadamy tzw. Administratora Bezpieczeństwa Informacji i go podamy do GIODO, to nie trzeba będzie rejestrować bazy klientów w GIODO. Nie wolno zapominać o umieszczeniu na stronie odpowiednich regulaminów, wzoru odstąpienia od umowy, poinformowaniu użytkowników o polityce prywatności i ciasteczkach.

Przeczytaj również  Co to jest Public Relations?

Projektowanie strony

Kolejnym krokiem po wyborze domeny, hostingu i oprogramowania jest projektowanie strony sklepu internetowego. Ważne jest, aby strona była przejrzysta, estetyczna i łatwa w nawigacji. Zadbaj o responsywność, czyli dostosowanie strony do różnych urządzeń, takich jak komputery, tablety czy smartfony. Klienci lubią wygodne zakupy, dlatego warto zadbać o intuicyjny proces zamawiania i płatności.

Optymalizacja SEO

Aby twój sklep internetowy był widoczny w wynikach wyszukiwania, koniecznie zadbaj o optymalizację SEO. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe, dodawaj unikalne opisy produktów, dbaj o szybkość ładowania strony oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Im lepiej zoptymalizowana strona, tym większa szansa na dotarcie do potencjalnych klientów.

Obsługa klienta

Kluczowym elementem prowadzenia sklepu internetowego jest profesjonalna obsługa klienta. Odpowiadaj szybko na zapytania, dbaj o klarowną komunikację, oferuj wsparcie w razie problemów czy reklamacji. Budowanie pozytywnych relacji z klientami to klucz do sukcesu w e-commerce.

Marketing i promocja

Nie zapomnij o skutecznej strategii marketingowej i promocyjnej dla swojego sklepu internetowego. Wykorzystaj narzędzia takie jak Google Ads, social media czy mailing, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Organizuj promocje, rabaty, konkursy, aby przyciągnąć uwagę i zachęcić do zakupów.

Analiza i optymalizacja

Regularnie analizuj wyniki sprzedaży, zachowania klientów na stronie, efekty kampanii marketingowych. Na podstawie zebranych danych wprowadzaj ulepszenia i optymalizacje, aby zwiększyć efektywność działania sklepu internetowego. Bądź otwarty na feedback od klientów i bieżące trendy na rynku.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co jest potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *