Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Gamification w marketingu


Gamification w marketingu



29 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Obecnie rynek oferuje całe morze różnych rozwiązań marketingowych, które mają w jak największym stopniu stymulować nasze wyniki sprzedaży. Co ciekawe, niewykluczona w tym wszystkim jest także dobra zabawa. Jak to wygląda? Najprościej można powiedzieć, że obecne działania marketingowe, często odnoszą się do rozwiązań z gier planszowych, towarzyskich, komputerowych itp. Tak też powstał termin gamification.

Czym jest gamification w marketingu?

Sam termin gamification pochodzi z języka angielskiego i tłumaczy się go jako “grywalizację”. Chodzi o to, że wykorzystuje się różnego rodzaju cechy, mechanizmy itp., które funkcjonują w szeroko rozumianych grach i sprawiają, że ludzie po prostu świetnie się przy nich bawią. Co istotne, nie ograniczamy się do gier komputerowych. Równie dobrze możemy wykorzystać mechanizmy z klasycznych gier np. karcianych.

Jak ta cała grywalizacja ma się do marketingu? Aby dobrze to zrozumieć, zastanówmy się, jak działają na nas różnego rodzaju gry? Często budzą w nas emocje, “wciągają nas”. To wciąganie może być także nazwane zaangażowaniem. Właśnie na tym będzie zależało marketerom, którzy decydują się na zastosowanie grywalizacji. Będą chcieli w odbiorcach wzbudzić zaangażowanie.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Grywalizacja – czyli jak wzbudzić zaangażowanie klientów?

Nie ulega wątpliwości, że obecnie zjawisko gamification, jest coraz częściej spotykanym działaniem w marketingu. Powiemy więcej – na pewno z nim się spotkaliście w Internecie i nie tylko w nim. Warto zastanowić się więc, jakie mechanizmy funkcjonujące w grach, można zastosować w realnym życiu, aby wzbudzić zaangażowanie odbiorców:

  • Rankingi – jest to chyba najprostsza i jednocześnie jedna ze skuteczniejszych metod zastosowania grywalizacji. Najprościej mówiąc, jest to zestawienie jakiejś grupy osób (np. naszych odbiorców), które jest tworzone na podstawie jakiegoś kryterium i pokazuje “najlepszych” pod względem danej zmiennej. Mogą to być np. punkty za dokonywanie zakupów itp.
  • Nagrody i punkty – równie prosty i skuteczny mechanizm. Przykładowo, może to wyglądać tak, że punkty wpływają na miejsce rankingowe, a jeśli pniemy się wyżej w rankingu, będziemy otrzymywać jakieś nagrody. 
  • Kolekcjonowanie – polega na tym, aby zachęcić odbiorców do ogólnie brzmiącego zbierania. Jak to wygląda w praktyce? Obecnie sieci marketów takich jak Lidl lub Biedronka, oferują naklejki, za określone produkty, wydane kwoty itp. W zamian za określoną liczbę naklejek, możemy otrzymać np. pluszaka.
Przeczytaj również  Jak zostać liderem rynku?

Możliwości jest bardzo, ale to bardzo wiele. Wystarczy wskazać także możliwość osiągania poziomów, wyznaczania celów odbiorcom, a także ogólną motywację, monitorowanie postępów itp. Wszystko to zdecydowanie wpływa na zaangażowanie klientów, a przy okazji często będzie oznaczać po prostu dobrą zabawę.

Co oznacza grywalizacja w praktyce?

Częściowo wygląd grywalizacji w praktyce, mogły zobrazować przykłady w poprzednim akapicie. Jednak warto także przyjrzeć się temu, do jakich celów możemy ją wykorzystać. Innymi słowy, co nam da to, że wywrzemy w naszych odbiorcach zaangażowanie. Warto zatem wyróżnić podstawowe efekty:

  • Programy lojalnościowe – jest to powszechnie stosowane praktycznie w każdej branży, a należy je zaliczyć do gamification. Przykładem może być program McDonald’s tzw. “hologramy na kawę”. Jeśli uzbieramy odpowiednią ilość naklejek, możemy liczyć na darmowy kubek kawy dowolnej wielkości. Przekłada się to na wzrost sprzedaży tego typu produktów.
  • Budowanie społeczności – wszelkie elementy grywalizacji są po prostu świetnym narzędziem do zbudowania zaangażowanej społeczności wśród naszych odbiorców. Rankingi, punkty, nagrody, bonusy itp. będą zachęcać do dzielenia się swoimi osiągnięciami, wymianą myśli itp. To wszystko wpływa na samą markę i jej wizerunek, niezwykle pozytywnie.
  • Działania edukacyjne – wprowadzenie grywalizacji do naszej komunikacji marketingowej, pomoże stworzyć środowisko przyjazne wymianie wiedzy, a także jej przyswajaniu. Internet jest miejscem gdzie szum informacyjny jest najłatwiej zauważalny. Dzięki elementom grywalizacji możemy zwrócić na siebie uwagę, a tym samym, nasze komunikaty będą lepiej zapamiętywane przez odbiorców.
Przeczytaj również  Audiomarketing - Co to jest? Jak zdobyć klientów za pomocą dzwięku?

Gamification w marketingu – kilka słów na koniec

Grywalizacja obecnie jest wykorzystywana na szeroką skalę, ponieważ świetnie się sprawdza m.in. w marketingu. Za sprawą mechanizmów zaczerpniętych z szeroko rozumianych gier, możemy silnie wpłynąć na zaangażowanie naszych odbiorców. Poza oczywistymi wzrostami sprzedaży, daje to także ogromną premię wizerunkową.

Marki na całym świecie decydują się na zastosowanie grywalizacji, co tylko potwierdza, że jest to skuteczne. Warto więc zastanowić się, czy w naszym przypadku możemy zastosować, któryś z elementów gier. Chociaż prawdopodobnie, któryś z nich już wykorzystujemy, np. program lojalnościowy dla stałych klientów.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Gamification w marketingu - VD"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *