Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest naming?


Co to jest naming?



29 października 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Używając dosłownego znaczenia możemy powiedzieć, że naming to po prostu nazewnictwo. I można nawet rzec, że w każdej historii jest ziarno prawdy. Jednak naming jako taki wymaga dużo bardziej szczegółowego objaśnienia. Proces tworzenia nazw dla celów biznesowych, czyli nazw firm, produktów, usług itp. wymaga znajomości wielu dziedzin wiedzy takich jak marketing, psychologia, czy lingwistyka. Jak więc stworzyć idealną nazwę?

Naming – objaśnienie

Mówiąc wprost – naming jest działem marketingu, który zajmuje się tworzeniem nazw dla produktów, usług oraz firm. Jest więc naturalną częścią składową brandingu, a także etapem tworzenia identyfikacji wizualnej. Możemy zatem uznać, że naming jest jednym z najważniejszych elementów strategii budowania marki. 

Warto zaznaczyć, że nie jest wynalazkiem naszych czasów. Otóż już w starożytności można się zetknąć z bardzo podstawową formą, jednak zaliczaną do tego procesu. “Exekias mnie stworzył i namalował” – można przeczytać na jednej z waz pochodzących z VI wieku p.n.e. w Atenach. Natomiast późnośredniowieczni włoscy handlarze w trakcie tworzenia papieru, stosowali znaki wodne, aby odróżnić producentów.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Współcześnie, aby stworzyć nazwę marki, mającej stwarzać poczucie przynależności konsumentów, skłaniać do zakupu i budzić zaufanie, opracowuje się na podstawie brandingu.

Przeczytaj również  Neuromarketing - co to jest?

Klucz do sukcesu w namingu

Wszystkie znane Ci marki lub produkty posiadają wyróżniającą nazwę. Już na samym początku Twojej koncepcji, tworząc jakąkolwiek nazwę, która ma posiadać przeznaczenie biznesowe, warto nastawić się na sukces, nawet ten międzynarodowy. Nie wiesz, czy za 20 lat Twoja marka nie będzie jedną z najlepszych w swojej branży. Dlatego podczas namingu, należy skupić się na:

  • prostocie – krótkie nazwy, wcale nie muszą być gorsze. Wręcz przeciwnie, krótkie słowa mogą często opisywać skomplikowane i złożone rzeczy. Zadbaj by Twoja nazwa posiadała odpowiednią prostotę wypowiadania i czy jest dobrze słyszalna przez inne osoby. Wpłynie to także na drugą zasadę.
  • możliwości zapamiętania – najlepszy scenariusz? Po pierwszym zetknięciu się z nazwą, zapada w pamięci. Można ją bezbłędnie powtórzyć, zapisać itp. Jest to istotne pod kątem przyszłości nazwy. Działania reklamowe będą prostsze jeśli nazwa będzie łatwo zapamiętywana przez odbiorców.
  • ponadczasowości – tutaj jest pewien problem. Jak sprawdzić, czy za 20 lat Twoja nazwa będzie dalej spełniała swoje zadania? Nie korzystaj ze słów, które aktualnie istnieją w slangu, obiegu brukowym itp. Pójdź w kierunku prostoty i możliwości zapamiętania. To pozwoli na stworzenie odpowiedniej, ponadczasowej nazwy.

Zastanów się nad nazwami, które są własnością największych światowych marek. Tam jest mnóstwo przykładów prostych, łatwych do zapamiętania i ponadczasowych nazw. 

O czym należy pamiętać w namingu?

Jest kilka prostych rzeczy, którymi należy się kierować podczas procesu tworzenia nazw. Jeśli odpowiednio się z nimi zapoznasz, na pewno sam naming, będzie dla Ciebie dużo prostszy.

  • cele
Przeczytaj również  Polityka zwrotów w e-commerce

Stwórz sobie precyzyjny zestaw celów. Twoje osiągnięcia, a także to jakie emocje ma budzić Twoja nazwa wśród odbiorców. Dzięki temu będziesz mógł opracować swoisty brief, gdzie przedstawisz i wyraźnie zaznaczysz wszystkie istotne aspekty dotyczące Twojej nazwy.

  • tożsamość

Wyraźnie ją przedstaw. Twoja nazwa powinna się wzorować na tych najlepszych. Niech ludzie po prostu wiedzą kim jesteś, co robisz, czy masz jakąś misję oraz jakie wartości sobą reprezentujesz po samym przeczytaniu Twojej nazwy.

Są również pomocne w tworzeniu nazw. Przeanalizuj swoje pomysły z perspektywy klienta. Co będzie dla jakiej grupy odbiorców najbardziej atrakcyjne. Czy określony model odbiorcy, będzie miał ochotę na jakąkolwiek interakcję?

  • dwuznaczności

Należy dokładnie przebadać to, czy przypadkiem Twoja nazwa nie jest niestosowna w innych językach. Zwróć również uwagę na możliwe przejęzyczenia, a także literówki. Nie chcesz chyba, żeby Twój produkt po wejściu na międzynarodowy rynek, zamiast się rozwijać, musiał być ściągnięty. Należy pamiętać o tym, że Internet – podobnie jak słoń – nigdy nie zapomina.

Podsumowanie

Naming jest przede wszystkim procesem tworzenia nazw. Tutaj podobnie jak w przypadku tworzenia innych elementów identyfikacyjnych Twojej marki, należy dać sobie odpowiednią ilość czasu. Lepiej stworzyć dobrą nazwę w ciągu miesiąca, niż nazwać coś w 15 minut, a po miesiącu już tego żałować. Skup się na tym, aby Twoja nazwa była prosta, łatwa do zapamiętania, a także ponadczasowa. Są to najważniejsze elementy, których spełnienie świadczy o dobrej nazwie.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest naming?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *