VD » Blog » Marketing » Personal Branding – jak budować markę osobistą?

Personal Branding – jak budować markę osobistą?

24 listopada 2021 (aktualizacja: 24 listopada 2021) 6-8 min. czytania
personal branding
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

O tym jak ważna jest reputacja wie chyba każdy. Można powiedzieć, że “jak Cię widzą, tak Cię piszą” i będzie to miało faktyczne przełożenie także na działalność gospodarczą. W dzisiejszych czasach odbiorcy często już po pierwszym kontakcie z marką wyrabiają sobie o niej zdanie. Dlatego tak ważne jest, aby w każdym możliwym miejscu wyglądać po prostu dobrze. Jak to zrobić? Warto zainteresować się personal brandingiem.

Czym jest personal branding?

Personal branding w najprostszym ujęciu polega po prostu na budowaniu marki, poprzez działania wizerunkowe. Będzie się to przejawiać m.in. poprzez spójność naszych działań marketingowych w szerokim ujęciu. Personal branding będzie polegał więc na budowaniu swojej marki osobistej, a zatem nie będzie to dotyczyło tylko wielkich korporacji, a na dobrą sprawę każdego z nas.

Jakie korzyści wynikają z personal brandingu?

W dzisiejszych czasach sprawdzenie każdej osoby nie jest niczym trudnym. Profile na portalach społecznościowych są prawdziwą skarbnicą wiedzy. Mamy w zwyczaju chwalić się swoimi osiągnięciami, informować o ważnych w życiu chwilach itp. To wszystko także wpływa na pojęcie naszej marki osobistej. Co więc wynika ze świadomych działań personal brandingu?

  • Zainteresowanie – to jest podstawowa wartość. Dzięki dobrej marce osobistej ludzie będą po prostu chcieli z Tobą współpracować. Szukasz pracy lub chcesz pozyskać wspólnika do spółki? To właśnie dobra marka osobista może zadecydować o Twoim sukcesie.
  • Lepsza pozycja w negocjacjach – jeśli będziesz posiadał silną pozycję na rynku, to fakt że ceny Twoich usług będą wyższe od konkurencji, nie będzie istotne dla potencjalnych odbiorców. Dzięki reputacji Twojej marki osobistej ludzie będą chcieli po prostu z Tobą współpracować za wszelką cenę, nawet jeśli będzie to oznaczało większe koszty.
  • Czynnik motywacyjny – personal branding może być także dla Ciebie motywacją do rozwoju. Atrakcyjna marka osobista jest po prostu przynętą dla innych osób, które szukają najlepszych dla swojego biznesu rozwiązań. Jeśli chcesz mieć lepszą pozycję negocjacyjną i żeby Twoje nazwisko budziło powszechne uznanie, to musisz się rozwijać i mieć jak najwięcej do zaoferowania.

To są najważniejsze korzyści wynikające z dobrej marki osobistej. Nie ulega wątpliwości, że warto się więc zainteresować tym tematem. No dobra, ale pozostaje pytanie, jak budować swoją markę osobistą? Jednym z najczęstszych rozwiązań są social media.

Jak budować własną markę osobistą?

Przede wszystkim przypomnijmy sobie przysłowie – “jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Marka osobista opiera się przede wszystkim na opinii innych osób. Jeśli nie podejmowałeś do tej pory, żadnych czynności w tym zakresie, zrób mały research opinii na swój temat w internecie oraz wśród znajomych.

Jeśli już to zrobiłeś odpowiedz sobie na pytanie, do czego potrzebujesz silnej marki osobistej. Odpowiedź będzie kluczowa w kontekście tego, co będziesz musiał zrobić oraz gdzie będziesz to robił.

Najprostszym wyborem będą media społecznościowe. W kontekście biznesowym, jednym z najpopularniejszych serwisów jest LinkedIn. Dowiedz się jak najwięcej o jego specyfice, abyś mógł prowadzić spójne działania.

Budowanie marki osobistej na LinkedIn

LinkedIn jest dobrym wyborem, ponieważ jest przeznaczony dla profesjonalistów. Osoby ze świata biznesu najczęściej wykorzystują właśnie to medium do komunikacji, jako bardziej formalne miejsce. Dlatego na tym przykładzie wskażemy, co jest istotne w personal brandingu w mediach społecznościowych.

  • Łatka LinkedIna – przede wszystkim LinkedIn cechuje się profesjonalizmem, pamiętaj o tym na każdym kroku. Każde medium będzie posiadało inne cechy charakterystyczne, jednak w tym przypadku nie będziemy np. zamieszczać zdjęć z wakacji lub imprezy prywatnej.
  • Oczekiwania odbiorców – spróbuj je poznać. Przede wszystkim dostosuj język wypowiedzi, formę komunikacji itp. W tym przypadku content również musi być dopasowany. Zatem jeśli masz ciekawy artykuł naukowy z Twojej branży, który wzbudza pewne kontrowersje z Twoją wiedzą praktyczną, to świetny pomysł, aby się podzielić tym z innymi. LinkedIn służy do wymiany eksperckiej wiedzy, a zatem tutaj to nie tylko Ty jesteś ekspertem, ale Twoi odbiorcy również, pamiętaj o tym.
  • Networking – LinkedIn to świetne narzędzie do nawiązywania kontaktów biznesowych. Możesz je wykorzystać do budowania swojego imperium kontaktowego. Jak to się ma do marki osobistej? Będziesz np. świetnie poinformowany na tematy branżowe, dzięki czemu możesz zbudować angażującą wymianę myśli na swoim profilu. Wpłynie to na poziom Twojego autorytetu wśród innych ekspertów z branży, a to chyba wiele znaczy, prawda?

Są to najważniejsze elementy, o które musisz zadbać. Pamiętaj jednak także o tych, teoretycznie mniej istotnych takich jak: odpowiednie uzupełnienie swojego profilu, a także jego optymalizacji pod kątem SEO itp. Wszystko to wpłynie na postrzeganie Twojej osoby przez innych.

Podsumowanie

Działania z zakresu personal brandingu nie odnoszą się tylko do ludzi z show biznesu. Budowanie marki osobistej powinno być ważne dla każdego z nas ponieważ może realnie wspomóc inne nasze działania. Warto pamiętać przede wszystkim o tym, że to zdanie innych osób jest bardzo ważne w świecie biznesu. Innymi słowy, przywołując słowa Jeffa Bezosa – to jak o Tobie mówią, po Twoim wyjściu z pokoju, to właśnie jest Twoja marka osobista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *