Optymalizacja konwersji z angielskiego Conversion Rate Optimization (CRO) to działania, których zadaniem jest ulepszenie współczynnika konwersji. Ma to wpływ na zwiększenie zysków właściciela strony, np. wpływa na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. Najpierw powinno się określić konwersję, którą chcemy badać np. przy pomocy Google Analytics i celów, które tam ustawimy.
Spis treści:
Co o jest konwersja?
To w zależności od specyfiki strony i profilu firmy czynności, jakie u użytkownik ma za zadanie wykonać na portalu. Może to być wypełnienie ankiety, zakup produktu, zapisanie się do newslettera, polubienie postu na Facebooku lub pobranie e-booka. Współczynnik konwersji może pokazywać nam, czy nasze cele zostały zrealizowane. Dowiemy się procentowo ile osób wykonało określoną przez nas czynność. Naszym celem jest wprowadzanie modyfikacji, ulepszeń na stronie, żeby zachęcić jak największą liczbę użytkowników do działania, co przełoży się dla nas na realne korzyści.
W jaki sposób można zoptymalizować współczynnik konwersji?
- Po pierwsze warto poprawić ruch na naszej stronie internetowej poprzez pozycjonowanie w wynikach organicznych lub przez Kampanię Google Ads. Na strony znajdujące się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce Google wchodzi więcej użytkowników, którzy generują naszą konwersję.
- Po drugie i niezwykle ważne jest analizowanie użyteczności naszego portalu tzw. user experience (UX). Dowiemy się, które miejsca należy poprawić, bo np. nie działa przycisk i nie można przejść do płatności albo wysłać wypełnionej ankiety. Może klient zapisał się do newslettera, ale on do nas nie dotarł.
- Po trzecie można badać zachowania internautów na naszej stronie, żeby dowiedzieć się co ich interesuje, na jakie podstrony wchodzą, ile czasu są na każdej z podstron? Dowiemy się dlaczego rezygnują z zakupu albo pobrania e-booka? Analizując zachowania użytkowników poprawiamy konwersję. Żeby poprawić konwersję skróćmy formularze, poprawmy treść na stronie dodając takie informację, które zainteresują klienta, np. z odpowiedziami na najważniejsze pytania.
Co zmienić na stronie internetowej w celu zwiększenia konwersji?
Co warto poprawić na stronie? Przeważnie są to obrazki i zdjęcia, które się powoli wczytują, zbyt długie formularze, w których często nie wiadomo, które elementy są obowiązkowe lub z jakich elementów ma się składać hasło, przyciski call-to-action np. do potwierdzenia zapisu w newsletterze, wygląd strony i odpowiednich treści, menu portalu, kolejne kroki procesu zakupowego, często niejasna nawigacja na stronie itd. Dokładna analiza CRO to długotrwały proces, który wymaga od nas zaangażowana, ale z pewnością przyniesie wymierne efekty.
Po analizie danych może się okazać, że użytkownicy naszej strony zachowują się zupełnie inaczej niż przypuszczaliśmy. Poza tym zmieniają się trendy, dlatego tak ważne jest sprawdzanie reakcji na nasze zmiany co jakiś czas, a najlepiej stałe monitorowanie współczynnika konwersji i szybkie reagowanie na wszelkie odchylenia.
Dlaczego wspieranie konwersji jest ważne?
Wspieranie konwersji w ecommerce jest kluczowym elementem dla każdego właściciela sklepu internetowego. Poprawiając współczynnik konwersji, można zwiększyć zyski, poprawić relacje z klientami i zbudować silną markę. Dzięki optymalizacji procesu zakupowego, można zachęcić klientów do dokonywania zakupów, co przekłada się na wzrost przychodów.
Jak mierzyć współczynnik konwersji?
Aby skutecznie monitorować współczynnik konwersji, warto korzystać z narzędzi takich jak Google Analytics. Dzięki temu można śledzić zachowania użytkowników na stronie, analizować dane dotyczące konwersji i identyfikować obszary do poprawy. Ustawienie celów w narzędziu pomaga określić, które działania przynoszą najlepsze rezultaty.
Jakie są korzystne działania wspierające konwersję?
- Personalizacja doświadczenia użytkownika – dostosowanie treści i oferty do preferencji i zachowań klientów może znacząco zwiększyć konwersję.
- Testowanie A/B – porównywanie dwóch wersji strony internetowej pozwala określić, która wersja generuje lepsze wyniki konwersji.
- Optymalizacja ładowania strony – szybkie wczytywanie strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla zachęcenia użytkowników do pozostania na stronie i dokonania zakupu.
Podsumowanie
Wspieranie konwersji w ecommerce jest niezbędnym elementem skutecznej strategii marketingowej. Poprawa współczynnika konwersji może przyczynić się do wzrostu sprzedaży, zwiększenia lojalności klientów i budowy marki. Dlatego warto regularnie analizować dane, testować nowe rozwiązania i dostosowywać strategię w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.
Dodaj komentarz