Spis treści:
Po co nam wyszukiwarka w sklepie internetowym?
Mając sklep internetowy musimy zadbać, aby osoby wchodzące na naszą stronę szybko znalazły to, czego szukają. Użytkownicy mogą chcieć poszukać konkretnego produktu w sklepie lub porównać cenę z konkurencją. Wiele osób wie już, czego konkretnie szuka i nie ma ochoty wertować naszą stronę w celu odnalezienia konkretnego modelu. Trzeba zatroszczyć się, żeby potencjalnym klientom błyskawicznie wyświetliła się odpowiednia podstrona. Właśnie w tym celu umieszcza się w sklepie internetowym wyszukiwarkę. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób właściwie zaprojektować wyszukiwarkę w witrynie, żeby poprawić konwersję?
W którym miejscu w witrynie dać wyszukiwarkę?
Umiejscowienie wyszukiwarki produktów w sklepie internetowym jest niezwykle ważne. Klienci mają swoje nawyki i dlatego z reguły wyszukiwarkę umieszczamy na górze po prawej stronie. Samo pole do wpisywania powinno być odpowiedniej wielkości i w wyróżniającym się kolorze, żeby klienci je zauważyli.
Czym charakteryzuje się dobra wyszukiwarka?
Sama wyszukiwarka internetowa na stronie to za mało. Warto zadbać o kilka dodatkowych funkcji, dzięki czemu wyniki będą lepiej dostosowane pod użytkownika, a w konsekwencji wpłynie to na poprawę konwersji na stronie.
1. Wyszukiwarka zawsze znajdzie produkt
Jeśli chcemy zadowolić klientów, dobrze jest tak zaprojektować wyszukiwarkę, żeby nie generować pustych wyników. Taka sytuacja to duże prawdopodobieństwo, że użytkownik przejdzie do konkurencji. Jeżeli nie mamy dokładnego takiego produktu, jakiego szuka osoba odwiedzająca witrynę, wyświetlamy wyniki podobne.
2. Autouzupełnianie
Autouzupełnianie to duże ułatwienie i oszczędność czasu dla użytkowników. Podpowiedzi wyników to szansa, że klientom wyświetli się produkt znajdujący się w sklepie. Czasami osoba wpisująca w wyszukiwarce frazę nie zna dokładnej nazwy produktu i autouzupełnianie jest dużym ułatwieniem. Już na etapie projektowania wyszukiwarki warto zastanowić się skąd wziąć podpowiedzi. Możemy je zaciągnąć np. z Google Analytics lub historii zapytań w e-sklepach. Dobrze jest posortować wyniki według kategorii, dzięki czemu prościej będzie znaleźć wyszukiwany artykuł.
3. Błędy w nazwie lub synonimy
Bardzo często zdarza się, że podczas szybkiego pisania dojdzie do literówki, w takim przypadku wyszukiwarka powinna uwzględnić literówkę i mimo wszystko wyświetlić poprawne wyniki. Podobnie ma się sprawa z synonimami, jeśli nie zadbamy o nie podczas projektowania wyszukiwarki, to klient otrzyma mniejszą ilość produktów.
4. Sortowanie i filtry
Jeśli nasz sklep oferuje tysiące produkty warto zadbać o właściwe sortowanie wyników. Klienci powinni mieć możliwość przefiltrowania wyników, np. wybrać rozmiar, producenta, płeć itd. Ta funkcja wpłynie na ilość uzyskanych wyników, a to z kolei na dostosowanie ich pod potrzeby konkretnego użytkownika.
5. Reklamowanie artykułów
Oczywiście wyniki wyszukiwania mogą być losowe, ale jeśli mamy taką możliwość warto zadbać o odpowiednią kolejność. Ta opcja umożliwia właścicielowi sklepu promować wybrane produkty, na które mamy największa marżę., są obecnie w promocji lub są na topie.
6. Podaj ilość wyników
Warto podać użytkownikom, ile mamy pasujących do zapytania produktów. Jeśli będzie ich bardzo dużo, może klient poprzez zastosowanie filtrów zawęża ich ilość, co wpłynie na ich lepsze dopasowania do potrzeb użytkownika.
Dodaj komentarz