VD » Blog » Content Marketing » Semantyczne słowa kluczowe

Semantyczne słowa kluczowe

4 kwietnia 2021 (aktualizacja: 25 maja 2021) 6-8 min. czytania
Pozycjonowanie
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Semantyczne słowa kluczowe z angielskiego Latent Semantic Indexing (LSI) to wszystkie wyrazy oraz wyrażenia poboczne, które wiążą się z frazą, na którą chcemy promować naszą stronę. To wyrazy bliskoznaczne, synonimy i słowa pokrewne. Dzięki wykorzystywaniu LSI nasz artykuł będzie interesujący dla odbiorcy i będzie zawierać istotne informacje. Dla robotów wyszukiwarek zagadnienia opisywane w treści będą przejrzyste i doprecyzowane. Google nie ujawnia, ile procent tekstu mogą stanowić słowa kluczowe, przyjmuje się że może to być 0,5-2%.

Już od najmłodszych lat dzieci wykorzystują w wypracowaniach synonimy i wyrazy bliskoznaczne. Identycznie ma się rzecz do tworzenia treści na strony internetowe. Warto stosować exact match – słowa kluczowe w dopasowaniu dokładnym, long tail  – frazy z długiego ogona i słowa semantyczne – LSI.

W praktyce wygląda to tak, że mając sklep z ubraniami dla dzieci wyszukiwarka podaje nam takie słowa: buty dla dzieci, obuwie dla dzieci, buty dziecięce, obuwie dla dzieci, kozaki dziecięce, buciki dla dzieci, śniegowce dla dzieci, śniegowce dla chłopca itd.  Analizując wyniki widzimy, że Google zaproponowało nam wyrazy pokrewne, dlatego warto zastanowić się nad umieszczeniem ich na karcie produktu. Wykorzystywanie semantycznych słów kluczowych polega na zastosowaniu różnych fraz, co umożliwia zwiększenie ruchu na stronie.

Kiedyś można było stworzyć artykuł i umieścić w nim wiele słów kluczowych tzw. keyword stuffing. Niestety potem okazało się, że wiele stron z marnymi treściami znalazło się na czołowych miejscach wyszukiwarki. Google zmieniło więc mechanizm i  zaczęło ręcznie karać portale stosujące takie praktyki. Następnie stworzono algorytm Koliber (Google Hummingbird Update).

Google Hummingbird – roboty Google w inny sposób interpretują hasła szukane w wyszukiwarce. Algorytm rozumie kontekst fraz i synonimów, przestał odnosić się wyłącznie do wyrazu, a zaczął koncentrować się na całym wyrażeniu. Teraz ważne jest, jakie pytanie wpisze użytkownik, np. gdzie we Wrocławiu jest tania restauracja, a nie samo słowo restauracja lub tania restauracja. Treści na stronach muszą być unikalne, wartościowe i muszą przewidzieć, jakie pytanie zada internauta. To plus dla osób wyszukujących informacji, bo otrzymają konkretną odpowiedź na swoje pytanie.

W jaki sposób można stworzyć listę semantycznych słów kluczowych? Najprościej wykorzystać do tego gotowe narzędzia np. Google Search Console, Planer słów kluczowych od Google, Answer the Public, Semstorm, Senuto i Ubersuggest. Również w samej wyszukiwarce znajdziemy dobrze przykłady. Po wpisaniu hasła do okienka wyszukiwarki pojawiają się podpowiedzi z listą fraz związanych z tym, co wpisaliśmy. Na dole strony w sekcji Wyszukiwania podobne do także wyświetlą się wyrazy pokrewne, które warto wykorzystać. Ważne, żeby nie skupiać się na frazach z długiego ogona i tych w dopasowaniu dokładnym, tylko przeprowadzić dogłębną analizę. Słowa kluczowe nawet mniej popularne z pewnością też będą miały duży potencjał i zwiększą ilość wejść na naszym portalu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *