Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Content Marketing - Marketing / Content repurposing – co to jest?


Content repurposing – co to jest?



8 listopada 2021 (Zaktualizowano: 13 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

W dzisiejszych czasach content jest chyba najważniejszą rzeczą w Internecie – z punktu widzenia użytkowników. To za jego sprawą obserwujemy różne strony, zapisujemy się do newsletterów, jesteśmy na bieżąco z poczynaniami influencerów itp. Jednak od strony prowadzenia blogów tematycznych, często bywa tak, że po prostu tematy naszej branży, po pewnym czasie zdają się być wyczerpane. Wtedy właśnie stosuje się content repurposing.

Czym jest content repurposing?

Można powiedzieć, że jest to proces tworzenia contentu, bez contentu. W innych środowiskach, można spotkać się ze stwierdzeniem “recyklingu treści”. Wszystkie określenia można uznać za trafne. Content repurposing polega na nadawaniu nowego życia treścią, które już stworzyliśmy. Jak to wygląda? 

Powiedzmy, że prowadzisz swojego bloga od 3 lat i zdaje Ci się, że wszystkie możliwe tematy opisałeś do granic możliwości. Wykorzystując content repurposing, możesz na podstawie artykułu, który napisałeś 2 lata temu, nagrać chociażby filmik instruktażowy, czy całościowo przenieść swojego bloga na platformę YouTube i nagrywać na podstawie artykułów filmy.

Po co stosować content repurposing?

Co Ci da to, że swój content poddasz recyklingowi? Przede wszystkim otwierasz przed sobą nowe możliwości m.in. w postaci nowych grup odbiorców. Nie wszyscy Internauci mogą czytać Twojego bloga. Jednak poprzez content repurposing możesz trafić m.in. do użytkowników YouTube`a, a Twoi poprzedni odbiorcy, mogą być zainteresowani nadaniem nowej formy Twoim treścią. 

Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie treści nadają się do content repurposingu. Załóżmy, że posiadasz artykuł z 2018 roku, który dotyczy pozycjonowania stron internetowych. W zakresie SEO na przestrzeni 3 lat zmienia się tak wiele rzeczy, że Twój artykuł jest po prostu nieaktualny i poddanie go recyklingowi nie będzie skuteczne. Dlatego wszystko jest zależne od naszej sytuacji i naszego contentu.

Przykłady zastosowanie content repurposingu

Ograniczeniami w content repurposingu jest w zasadzie tylko nasza wyobraźnia. Możemy wyróżnić kilka typowych działań, które w Internecie często można spotkać, a które w Twoim przypadku również mogą okazać się strzałem w dziesiątkę:

Podtrzymując przykład z blogiem, swoje artykuły możesz wykorzystać w przeróżny sposób na praktycznie wszystkich platformach. Content repurposing nie ogranicza się to tylko do nakręcenia filmiku na YouTube. Możesz również wykonać zdjęcia, grafiki, nagrać audiobooki i publikować je na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, wszędzie gdzie tylko uznasz to za stosowne.

  • Lifting contentu

Ta metoda może być, ale nie musi – powiązana z mediami społecznościowymi. Gdy prowadzisz np. blog dla majsterkowiczów, możesz swoje artykuły przerobić na potrzeby innej sfery w Internecie i wykorzystać ponownie swoje treści, np. odpowiednie skrócenie artykułu jak wykonać domek dla ptaków, może nadać się do opublikowania na Facebooku. Jeśli zdecydujesz się jednak rozbudować artykuł lub zebrać kilka o zbliżonej tematyce – kto wie? Może być to świetny materiał na e-booka.

  • Uzupełnianie treści

Jeszcze innym podejściem do content repurposingu, okaże się być uzupełnianie treści. Powiedzmy, że posiadasz artykuł, w którym cytujesz jakiegoś autora lub po prostu stworzyłeś go we współpracy z innym twórcą w Twojej branży. Ciekawym pomysłem może być przygotowanie np. podcastu, rozmowy z drugim autorem tekstu, z której zdasz relację odbiorcą lub zaprosisz ich do uczestnictwa w tym wydarzeniu. Nie tylko nadasz Twoim treścią nowe życie, ale także je uzupełnisz o równie ciekawy content i nadasz im większej interakcji.

Podsumowanie

Content repurposing jest swego rodzaju działaniem ekologicznym w Internecie. Zamiast zapominać o swoich treściach, które stworzyłeś w ciągu np. kilku lat, masz okazję do ponownego ich wykorzystania. Pamiętaj jednak, że treści do content repurposingu również muszą być odpowiednio wyselekcjonowane. Artykuły, w których informacje są przedawnione nie nadają się do wykorzystania w ramach content repurposingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.