Linkowanie to mechanizm, który jest obecny w Internecie, niemalże w każdym jego zakątku. Z tego też względu warto wiedzieć o nim jak najwięcej. Jeśli posiadasz własną stronę internetową to powinieneś wiedzieć czy odnośniki, które na niej zamieszczasz są bezpieczne i wartościowe. Linkowanie to wciąż skuteczne działanie pozycjonujące i jest to jedna z przyczyn jego popularności. Warto pamiętać, że odnośniki posiadają swoje atrybuty, które w dużej mierze określają to, czy jest on dla nas przydatny, wartościowy, bezpieczny. Jednymi z popularnych atrybutów są rel=”dofollow” i rel=”nofollow”. Nie są to jednak jedyne atrybuty linków i dlatego dzisiaj przedstawimy Wam mniej znane, ale wciąż bardzo ważne – rel”noopener” i rel=”noreferrer”.
Spis treści:
Czym są atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer”?
W celu rozwiania wszelkich wątpliwości, warto rozpocząć od krótkiego wyjaśnienia podstawowego elementu dzisiejszego tematu, czyli tego – czym jest atrybut oraz tajemniczo brzmiące “rel”. Dopiero później wyjaśnimy frazy “noopener” oraz “noreferrer” i zdecydowanie prościej będzie można wszystko zrozumieć.
- Czym jest atrybut linku?
Atrybut linku to mówiąc wprost jego część dodatkowa. Nie jest ona wymagana, aby odnośniki spełniały swoje podstawowe zadanie, czyli kierowania do określonych treści. Jednak z ich pomocą możemy nadawać pewne polecenia robotom wyszukiwarek. Atrybuty linków mogą wskazywać w jaki sposób ma przebiegać ich skanowanie, indeksacja itp. W ten sposób wpływasz na SEO swojej strony.
- Czym jest atrybut “rel=”?
Samo “rel=” jest podstawowym atrybutem linków. Jest to element języka HTML i najprościej mówiąc używa się go, aby opisać relację. “rel” jest skrótem od angielskiego relationship (relacja), a komenda następująca po znaku równości, określa jaką relacją mają być powiązane konkretne strony – linkowana i linkująca.
- Czym jest atrybut rel=”noopener”?
Atrybut rel=”noopener” jest atrybutem określającym w pewnym sensie bezpieczeństwo linku. Uznawane jest przez Google za dobrą praktykę. Będzie on występował wraz z innym atrybutem – target=”_blank”, który mówi nam o tym, że linkowana podstrona zostanie otworzona w nowej karcie przeglądarki. Takie rozwiązanie jest często wykorzystywane na potrzeby ataków phishingowych, które polegają na podłożeniu szkodliwych treści w miejsce linkowanej podstrony.
<a href="https://www.vd.pl/" rel="noopener">Virtual Development</a>
Atrybut rel=”noopener” zapobiega tego typu praktykom. Dlatego uważa się, że jeśli jest wykorzystywany atrybut target=”_blank” to zawsze powinien być z nim obecny noopener. Jeżeli Google uznaje to za dobrą praktykę, to na pewno jest to coś, co warto robić w trosce o swoich użytkowników oraz pozycję w Google 🙂
- Czym jest atrybut rel=”noreferrer”
Atrybut rel=”noreferrer” odpowiada za przesyłanie informacji o stronie źródłowej, a konkretnie za jego brak. Jeśli chcemy aby właściciel strony podlinkowanej nie otrzymał informacji o źródle ruchu na jego stronie, możemy zastosować ten atrybut. Przekaz będzie zaszyfrowany, przez co otrzyma on informację jedynie o wystąpieniu ruchu na stronie, nie jednak o tym skąd on pochodził.
Czy warto stosować atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer”?
Atrybut rel=”noopener” jest absolutnie wymagany. Określa on bezpieczeństwo konkretnego odnośnika względem użytkownika. Dlatego jeśli wykorzystujesz atrybut target=”_blank”, powinieneś również wykorzystywać atrybut rel=”noopener”. Nie tylko zapewniasz bezpieczeństwo użytkownikom, ale także Google spojrzy przychylniej na Twoją stronę. Warto jednak pamiętać, że od wersji 4.7.4. WordPress, system sam dodaje te atrybuty do każdego linku.
W przypadku atrybutu rel=”noreferrer”, powinniśmy się zastanowić, jakie przeznaczenie ma mieć dany odnośnik. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że atrybut nie ma negatywnego wpływu na link juice danego odnośnika. Niemniej jednak w przypadku SEO, może zdarzyć się sytuacja, że będziemy potrzebowali pozbyć się atrybutu noreferrer. Co wtedy możemy zrobić?
Jak usunąć rel=”noreferrer” z linku
Należy zaznaczyć, że automatycznie można to zrobić jedynie dla nowych lub aktualizowanych linków. Wszystkie dotychczasowe odnośniki, będziemy musieli usunąć ręcznie. Jeżeli chcemy, aby WordPress nie dodawał automatycznie atrybutu rel=”noreferrer”, musimy w pliku “functions.php” wkleić komendę:
//Poniższy kod usunię noreferrer z linków
function my_targeted_link_rel($rel_values) {
return ‘noopener’;
}
add_filter(‘wp_targeted_link_rel’,
‘my_targeted_link_rel’,999);
Atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer” – podsumowanie
- Atrybuty linków to swego rodzaju informacje dodatkowe o odnośnikach, które mają za zadanie dawać instrukcje robotom wyszukiwarek, jak traktować konkretny link.
- rel=”noopener” to atrybut zabezpieczający przed atakami phishingowymi, dlatego zalecane jest jego wykorzystywanie.
- rel=”noreferrer” to atrybut, który szyfruje informacje o stronie linkującej (źródłowej).
- Oba atrybuty nie mają negatywnego wpływu na SEO, jednak w przypadku noreferrer – może zajść potrzeba jego skasowania.
- Atrybuty linków nie mają wpływu na ich najbardziej podstawową funkcję – możliwość dzielenia się konkretnymi informacjami.
Oprócz atrybutów rel=”noopener” i rel=”noreferrer”, istnieje jeszcze wiele innych atrybutów, które możemy wykorzystać w linkach na naszej stronie internetowej. Jednym z popularnych atrybutów jest rel=”nofollow”, który informuje roboty wyszukiwarek, że nie powinny przekazywać wartości linkowanej stronie. Jest to przydatne w przypadku linków sponsorowanych lub niezaufanych.
Kolejnym ciekawym atrybutem jest rel=”ugc”, który informuje, że link pochodzi z treści generowanych przez użytkowników, takich jak komentarze czy forum dyskusyjne. Natomiast atrybut rel=”sponsored” informuje, że link jest sponsorowany lub płatny.
Warto również wspomnieć o atrybucie rel=”canonical”, który pomaga uniknąć problemów z powielanym lub duplikującym się treścią na stronie. Dzięki niemu możemy wskazać, która wersja strony jest oryginalna i powinna być indeksowana przez wyszukiwarki.
Podczas dodawania linków na stronie warto więc zwracać uwagę nie tylko na ich treść, ale także na odpowiednie atrybuty, które mogą wpłynąć na SEO i bezpieczeństwo użytkowników. Pamiętajmy, że dbając o jakość linków, dbamy również o reputację naszej strony w internecie.
Oprócz atrybutów rel=”noopener” i rel=”noreferrer”, istnieje jeszcze wiele innych atrybutów, które możemy wykorzystać w linkach na naszej stronie internetowej. Jednym z popularnych atrybutów jest rel=”nofollow”, który informuje roboty wyszukiwarek, że nie powinny przekazywać wartości linkowanej stronie. Jest to przydatne w przypadku linków sponsorowanych lub niezaufanych.
Kolejnym ciekawym atrybutem jest rel=”ugc”, który informuje, że link pochodzi z treści generowanych przez użytkowników, takich jak komentarze czy forum dyskusyjne. Natomiast atrybut rel=”sponsored” informuje, że link jest sponsorowany lub płatny.
Warto również wspomnieć o atrybucie rel=”canonical”, który pomaga uniknąć problemów z powielanym lub duplikującym się treścią na stronie. Dzięki niemu możemy wskazać, która wersja strony jest oryginalna i powinna być indeksowana przez wyszukiwarki.
Podczas dodawania linków na stronie warto więc zwracać uwagę nie tylko na ich treść, ale także na odpowiednie atrybuty, które mogą wpłynąć na SEO i bezpieczeństwo użytkowników. Pamiętajmy, że dbając o jakość linków, dbamy również o reputację naszej strony w internecie.
Inne przydatne atrybuty linków
Wśród innych przydatnych atrybutów linków warto wspomnieć o rel=”noopener noreferrer”, który łączy oba wcześniej omawiane atrybuty. Dzięki niemu link jest otwierany w nowej karcie, jednocześnie zapobiegając przechwytywaniu informacji o stronie źródłowej. Jest to połączenie zabezpieczeń, które warto stosować, zwłaszcza w przypadku linków do zewnętrznych stron.
Kolejnym interesującym atrybutem jest rel=”prev” oraz rel=”next”, które pomagają wskazać relację pomiędzy kolejnymi stronami w serii, takimi jak artykuły podzielone na wiele stron. Dzięki nim wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć strukturę treści na stronie.
Wskazówki dotyczące linkowania
Samo “rel=” jest podstawowym atrybutem linków. Jest to element języka HTML i najprościej mówiąc używa się go, aby opisać relację. “rel” jest skrótem od angielskiego relationship (relacja), a komenda następująca po znaku równości, określa jaką relacją mają być powiązane konkretne strony – linkowana i linkująca.
Podczas linkowania warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Po pierwsze, staraj się linkować jedynie do wartościowych i wiarygodnych stron, aby zachować dobrą reputację własnej witryny. Po drugie, regularnie sprawdzaj poprawność linków na swojej
Linkowanie to mechanizm, który jest obecny w Internecie, niemalże w każdym jego zakątku. Z tego też względu warto wiedzieć o nim jak najwięcej. Jeśli posiadasz własną stronę internetową to powinieneś wiedzieć czy odnośniki, które na niej zamieszczasz są bezpieczne i wartościowe. Linkowanie to wciąż skuteczne działanie pozycjonujące i jest to jedna z przyczyn jego popularności. Warto pamiętać, że odnośniki posiadają swoje atrybuty, które w dużej mierze określają to, czy jest on dla nas przydatny, wartościowy, bezpieczny. Jednymi z popularnych atrybutów są rel=”dofollow” i rel=”nofollow”. Nie są to jednak jedyne atrybuty linków i dlatego dzisiaj przedstawimy Wam mniej znane, ale wciąż bardzo ważne – rel”noopener” i rel=”noreferrer”.
Czym są atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer”?
W celu rozwiania wszelkich wątpliwości, warto rozpocząć od krótkiego wyjaśnienia podstawowego elementu dzisiejszego tematu, czyli tego – czym jest atrybut oraz tajemniczo brzmiące “rel”. Dopiero później wyjaśnimy frazy “noopener” oraz “noreferrer” i zdecydowanie prościej będzie można wszystko zrozumieć.
- Czym jest atrybut linku?
Atrybut linku to mówiąc wprost jego część dodatkowa. Nie jest ona wymagana, aby odnośniki spełniały swoje podstawowe zadanie, czyli kierowania do określonych treści. Jednak z ich pomocą możemy nadawać pewne polecenia robotom wyszukiwarek. Atrybuty linków mogą wskazywać w jaki sposób ma przebiegać ich skanowanie, indeksacja itp. W ten sposób wpływasz na SEO swojej strony.
- Czym jest atrybut “rel=”?
Samo “rel=” jest podstawowym atrybutem linków. Jest to element języka HTML i najprościej mówiąc używa się go, aby opisać relację. “rel” jest skrótem od angielskiego relationship (relacja), a komenda następująca po znaku równości, określa jaką relacją mają być powiązane konkretne strony – linkowana i linkująca.
Dodaj komentarz