Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / 10 błędów UX / UI w e-commerce 2022


10 błędów UX / UI w e-commerce 2022



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Jak mawiał Sokrates “błąd jest przywilejem filozofów (…)” i nie sposób się nie zgodzić z greckim myślicielem. To, że błądzenie jest bliskie ludzkiej naturze wiemy od zarania dziejów. Jednak najbardziej istotne jest to, co z poczynionymi błędami zrobimy. Rozmaite niedociągnięcia lub złe wybory towarzyszą nam w każdym aspekcie życia, a także nie sposób się ich wyzbyć w działalności gospodarczej. Na rynku e-commerce bardzo łatwo jest popełnić jakiś błąd, nawet nieświadomie m.in. przez to, jak wiele różnych aspektów składa się na prowadzenie e-sklepu. Z tego powodu warto przyjrzeć się kilku popularnym błędom z zakresu UX oraz UI, aby upewnić się, że nie występują one w naszym sklepie internetowym.

Czym jest UX oraz UI?

UX to skrót od User Experience i oznacza po prostu doświadczenia użytkownika. UX stosuje się, aby projektować strony internetowe przyjazne użytkownikom, tak aby po prostu mieli oni dobre doświadczenia po wizycie na stronie.

UI to natomiast skrót od User Interface i oznacza interfejs użytkownika. Odnosi się do samego interfejsu stron internetowych i polega na odpowiednim jego projektowaniu w taki sposób, aby osoby odwiedzające naszą stronę, nie miały żadnego problemu z jego obsługą i odnalezieniem się w obrębie witryny. W przypadku UI, będziemy w dużej mierzę bazować zatem na intuicyjności interfejsu itp.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak możemy się domyślać, oba zagadnienia będą się przenikać i wykorzystywane będą często równocześnie. Jednak nie można stosować ich zamiennie. Z tych dwóch pojęć, to UX jest szersze znaczeniowo i obejmuje UI, natomiast UI czerpie z UX, aby zapewnić intuicyjny i przyjazny użytkownikowi sam interfejs strony.

Jakie są najczęstsze błędy UX/UI w e-commerce?

Wiedząc już czym jest UX oraz UI, możemy przystąpić do prezentowania poszczególnych błędów, które bardzo często możemy jeszcze spotkać w Internecie. Na wstępie warto zaznaczyć, że te niedociągnięcia, mogą być po prostu wynikiem braku wiedzy i nieświadomego postępowania. Jeśli nie wiemy czym jest User Experience oraz User Interface, to trudno wykorzystywać te zasady we własnym e-sklepie. Zatem, jakie błędy można wyróżnić?

  • Złe priorytety przy tworzeniu strony

Niestety, ale jeśli nie znamy zasad UX/UI najprawdopodobniej w przypadku branży e-commerce, będziemy się kierować po prostu wrażeniami estetycznymi. Nie jest to najlepszy wybór. Co z tego, że będziemy posiadać ładnie wyglądający sklep internetowy, skoro nie będzie on zachęcał użytkowników do zakupu? 

Przeczytaj również  Safesearch - czyli bezpieczne wyszukiwanie

Przy projektowaniu stron e-commerce należy postawić na ich użyteczność, a tym samym wygodę użytkownika. Czasem warto odpuścić kilka “super efektów”, które nam się podobają, jeśli będzie się to wiązało z podniesieniem użyteczności samej witryny.

Odpowiednio wykonane zdjęcia produktowe mogą zrobić więcej, niż niejeden handlowiec. Przede wszystkim, w e-commerce to właśnie grafiki sprzedają i zachęcają użytkowników do zakupu. Nie ma możliwości sprawdzenia produktu we własnych rękach itp. Dlatego zdjęcia powinny być wykonane starannie i mieć odpowiednią jakość. 

Znaczna część użytkowników Internetu, która nigdy nie dokonała zakupu w Internecie, podaje właśnie jako główny powód – brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu przed zakupem. Przez to coraz częściej możemy zauważyć tzw. “zdjęcia 360”, które umożliwiają obejrzenie produktu z każdej strony. Zastanawiasz się jak wykonać dobre zdjęcie produktowe? Zajrzyj tutaj -> https://www.vd.pl/fotografia-produktowa/

  • Zła nawigacja w obrębie e-sklepu

Sklepy internetowe potrafią być bardzo rozbudowane i po prostu poruszanie się w ich obrębie może okazać się sporym wyzwaniem. Jeśli tak się stanie, użytkownik nawet jeśli trafił do naszego e-sklepu, może zrezygnować z dokonania zakupu. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio zadbać o nawigację sklepu internetowego.

Zasady UX oraz UI zawierają w sobie odpowiednie elementy z zakresu architektury informacji, która pomaga m.in. stworzyć odpowiednią dla użytkownika nawigację w obrębie serwisu. Odpowiednie menu oraz drzewa kategorii, filtry i wyszukiwarka – to wszystko ma ogromne znaczenie. Ponadto użyteczne dla użytkownika będą także tzw. breadcrumbs, które ułatwiają użytkownikom “orientację w terenie”.

Różnego rodzaju formularze znajdujące się w sklepach internetowych mają to do siebie, że często nie posiadają przemyślanej struktury. Zbyt duża liczba pól, nieodpowiednie komunikaty o błędzie, a także niezwiązane tematycznie informacje – są to błędy, które bardzo łatwo popełnić w przypadku tworzenia formularzy. Dlatego wszystkie ich elementy powinny być przemyślane i należy zamieszczać tylko te, które są naprawdę niezbędne. 

Żyjemy w czasach “natychmiastowości” i nikt nie lubi tracić czasu. Szczególnie jeśli wybiera zakupy internetowe ze względu na oszczędność czasową. Częstym błędem spotykanym w e-commerce jest właśnie zbyt długi proces zakupowy. Umieszczanie kolejnych pól do zaznaczenia, informacje o newsletterze, konieczność rejestracji przed dokonaniem zakupu – to wszystko nie jest najlepszym pomysłem z punktu widzenia UX oraz UI. 

Dobrze zaprojektowana ścieżka zakupowa w e-sklepie, będzie się ograniczała do absolutnego minimum, wszystko po to, aby nie zniechęcić użytkownika.

Przeczytaj również  Jaką wybrać reklame dla sklepu rowerowego w internecie?

Chociaż opisy produktów to dobry sposób, aby wypozycjonować daną ofertę, to nie należy uprawiać przesadyzmu. Przede wszystkim trzeba znaleźć “złoty środek” i nie stosować bardzo długich opisów, ani nie decydować się na zbytnią zwięzłość. Dobrym pomysłem jest zastanowić się, jakie klient może mieć pytania dotyczące tego produktu i w jego opisie, po prostu na nie odpowiedzieć. Warto pamiętać, że w ten sposób będą także działały odpowiednie zdjęcia produktowe.

Należy pamiętać, że sklep internetowy ma służyć konkretnej grupie osób, a nie nam samym. W przeciwnym razie nie będzie on skutecznym źródłem zysków. Inny projekt strony powinien być przygotowany w przypadku, gdy naszą grupą docelową będą dzieci i młodzież, a inny wobec osób starszych.

Dzięki zastosowaniu odpowiednich zasad UX/UI, dany e-sklep będzie zawierał np. odpowiednio rozmieszczone większe elementy, większą czcionkę, zdjęcia, proste komunikaty itp. Jeśli nie uwzględnimy osób, do których kierujemy naszą ofertę produktową w projekcie strony, możemy tego mocno żałować.

  • Brak czytelności i widoczności elementów

Często możemy się spotkać z brakiem odpowiedniego kontrastu, złym rozmieszczeniem elementów, brakiem zastosowania wyróżnienia itp. To wszystko również będzie rozpatrywane jako błąd z zakresu UX/UI. Dla przykładu – jeśli użytkownik nie będzie mógł znaleźć koszyka w e-sklepie lub przycisku zamawiam, to nie będzie tracił czasu, a po prostu ten sklep internetowy opuści.

Nie tylko w przypadku e-commerce, ale ogólnie na rynku internetowym, stale rośnie udział urządzeń mobilnych. Z tego względu nie można już sobie pozwolić na nieresponsywny projekt, który będzie utrudniał korzystanie z serwisu na smartfonach itp. 

Wersja mobilna poza znaczeniem dla UX oraz UI, jest także bardzo ważna z punktu widzenia pozycjonowania sklepu internetowego. Niestety w dalszym ciągu, można się spotkać z komunikatami typu “obsługa tej strony na urządzeniu mobilnym może być utrudniona”. Dlatego warto o tym wciąż mówić, nawet w 2022 roku.

Podsumowanie

Z uwagi na fakt, że User Experience oraz User Interface to dwa bardzo szerokie pojęcia, to też licznych błędów, z którymi możemy się spotkać w Internecie nie brakuje. Warto przypomnieć, że pierwszy i najbardziej podstawowy błąd z zakresu UX/UI to właśnie brak wiedzy na ten temat. W celu uniknięcia wszystkich z wymienionych 10 błędów UX/UI w e-commerce, powinniśmy przede wszystkim zaznajomić się z tą tematyką, a zdobytą wiedzę, przenieść na własne sklepy internetowe.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "10 błędów UX / UI w e-commerce 2022 - [Audyt]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.