Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Social Selling – co to jest?


Social Selling – co to jest?



1 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Media społecznościowe zdążyły już odcisnąć swoje piętno w społeczeństwie. Obecnie wykorzystuje się je do przeróżnych czynności, które jeszcze kilka lat temu wydawałyby się bez sensu. Mimo wszystko, coraz częściej social media wykorzystujemy w celach biznesowych, a pojęcie social sellingu zyskuje na popularności. Chociaż nazwa mogłaby wskazywać, że będzie to po prostu sprzedaż za pośrednictwem social mediów, to nie do końca jest to zgodne z prawdą. Czym w takim razie jest social selling?

Czym jest social selling?

Social selling to przede wszystkim nawiązywanie kontaktów, budowanie relacji, z obecnymi, a także potencjalnymi klientami, za pośrednictwem mediów społecznościowych. Celem tych działań będzie podjęcie współpracy z klientem, a więc podpisanie umowy, sprzedaż produktu itp. Tak więc sprzedaż pojawia się w social sellingu, ale dopiero jako efekt jego działań, nie zaś jako kluczowy element wykorzystywania tej metody.

Od czego zacząć działania social sellingu?

W celu skutecznych działań social sellingowych, możemy podjąć kilka kroków, które faktycznie przełożą się na ich efektywność. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Marka osobista – powinniśmy się tym zająć na samym początku. Solidna marka osobista w mediach społecznościowych może zdziałać naprawdę wiele i to nie tylko w kontekście social sellingu. Chociaż sam proces może być dość czasochłonny, to naprawdę warto się tym zainteresować. Wszystkie pozostałe czynności, przyjdą nam z dużo większą łatwością.
  • Grupa docelowa – powinna być określona i dla niej właśnie powinieneś tworzyć treści. Pamiętaj, że to głównie dla odbiorców jesteś w mediach społecznościowych, a nie oni dla Ciebie. Poza tym, inaczej będziesz tworzył content dla osób np. pracujących w branży IT, a inaczej dla kadr kierowniczych w przemyśle farmaceutycznym. Dlatego jest to tak bardzo istotne.
  • Strategia działania – musisz odpowiednio przygotować się pod kątem strategicznym. Nie ma tutaj miejsca na spamowanie wiadomościami itp. Wszystko powinno być wykonane z odpowiednią starannością i taktem. Możesz skupić się na wartościach, rozwiązywaniu problemów użytkowników itp. Wszystko powinno być spójne i dopięte na ostatni guzik.
Przeczytaj również  Co to jest viral? Przykłady kampanii wirusowych

Oczywiście całość nie będzie miała sensu jeśli Twój content nie będzie angażujący, wartościowy, dopracowany itp. Wszystkie treści dopieszczaj, nie spamuj nimi w każdy możliwy sposób, a rób wszystko z wyczuciem. Użytkownicy wszystko widzą, a w mediach społecznościowych, także oceniają.

Co jest ważne w social sellingu?

Social selling może faktycznie wspomóc nasze działania sprzedażowe i systematycznie je zwiększać. Musimy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, które dotyczą większości działań w Internecie, a także tych w social mediach. Będzie to przede wszystkim:

  • Systematyczność – o jej wielkim znaczeniu mogliśmy już na pewno usłyszeć. Nie może być inaczej w social sellingu. Jest to po prostu dobry fundament do budowania relacji, a szczególnie tych biznesowych.
  • Content – można zarzucić klasykiem; “Content is king”. Treści powinny być odpowiedniej jakości, dopasowane do potrzeb odbiorców, angażujące, tematyczne itp. Powinien także podążać za najnowszymi trendami.
  • Interakcja – pamiętaj, że działasz w mediach społecznościowych, które przecież polegają na kontaktach z innymi osobami. Wchodź w interakcje z Twoimi odbiorcami, odpowiadaj na pytania, zachęcaj do nich itp. 
  • Analiza – działania biznesowe, szczególnie w Internecie mają to do siebie, że trzeba je po prostu analizować. Dzięki temu możesz ciągle się rozwijać, więc czemu nie skorzystać z nadarzającej się szansy?
Przeczytaj również  Funkcje ceny w marketingu

Przykłady działań social sellingu

Aby lepiej zrozumieć to czym jest, jak go wykorzystać, a także co możemy zrobić, przyjrzyjmy się działaniom, które można podjąć w celu realizacji social sellingu:

  • Grupy branżowe – media społecznościowe takie jak Facebook i LinkedIn mają to do siebie, że posiadają grupy różnych środowisk, na których jest ciągła komunikacja tematyczna. Dołącz do nich, udzielaj się, pomagaj innym, rozpoczynaj dyskusje itp.
  • Publikacje – w swoich treściach możesz się skupić właśnie na rozwiązywaniu problemów Twoich potencjalnych klientów. Tego rodzaju content zazwyczaj może zainteresować odbiorców, którzy poszukają więcej informacji na Twój temat i być może podejmą współpracę.
  • “Śledź klientów” – spójrz na to, w jakich grupach są Twoi obecni klienci i które z nich najbardziej odpowiadają Twojej branży. Jeśli grupa jest liczna i pojawisz się tam ze swoim wartościowym Contentem, możesz trafić na prawdziwą “żyłę złota”.

Podsumowanie

Social selling, chociaż z języka angielskiego wprost możemy to tłumaczyć jako sprzedaż społecznościowa, to nie do końca nią jest. Social selling skupia się na nawiązywaniu kontaktów, budowaniu i podtrzymywaniu relacji, w wyniku których sprzedaż ma dopiero nastąpić. Warto o tym pamiętać.

Absolutną podstawą w social sellingu będzie zbudowanie solidnej marki osobistej w mediach społecznościowych. Jeśli będziemy ją posiadać, nasze działania social sellingowe będą po prostu bardziej efektywne i szybciej przyniosą zyski. Być może nawet podejmowaliśmy tego rodzaju działania nieświadomie, jeśli już mamy ugruntowaną pozycję w social mediach.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Social Selling - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *