Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Social Selling – co to jest?


Social Selling – co to jest?



1 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Media społecznościowe zdążyły już odcisnąć swoje piętno w społeczeństwie. Obecnie wykorzystuje się je do przeróżnych czynności, które jeszcze kilka lat temu wydawałyby się bez sensu. Mimo wszystko, coraz częściej social media wykorzystujemy w celach biznesowych, a pojęcie social sellingu zyskuje na popularności. Chociaż nazwa mogłaby wskazywać, że będzie to po prostu sprzedaż za pośrednictwem social mediów, to nie do końca jest to zgodne z prawdą. Czym w takim razie jest social selling?

Czym jest social selling?

Social selling to przede wszystkim nawiązywanie kontaktów, budowanie relacji, z obecnymi, a także potencjalnymi klientami, za pośrednictwem mediów społecznościowych. Celem tych działań będzie podjęcie współpracy z klientem, a więc podpisanie umowy, sprzedaż produktu itp. Tak więc sprzedaż pojawia się w social sellingu, ale dopiero jako efekt jego działań, nie zaś jako kluczowy element wykorzystywania tej metody.

Od czego zacząć działania social sellingu?

W celu skutecznych działań social sellingowych, możemy podjąć kilka kroków, które faktycznie przełożą się na ich efektywność. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Marka osobista – powinniśmy się tym zająć na samym początku. Solidna marka osobista w mediach społecznościowych może zdziałać naprawdę wiele i to nie tylko w kontekście social sellingu. Chociaż sam proces może być dość czasochłonny, to naprawdę warto się tym zainteresować. Wszystkie pozostałe czynności, przyjdą nam z dużo większą łatwością.
  • Grupa docelowa – powinna być określona i dla niej właśnie powinieneś tworzyć treści. Pamiętaj, że to głównie dla odbiorców jesteś w mediach społecznościowych, a nie oni dla Ciebie. Poza tym, inaczej będziesz tworzył content dla osób np. pracujących w branży IT, a inaczej dla kadr kierowniczych w przemyśle farmaceutycznym. Dlatego jest to tak bardzo istotne.
  • Strategia działania – musisz odpowiednio przygotować się pod kątem strategicznym. Nie ma tutaj miejsca na spamowanie wiadomościami itp. Wszystko powinno być wykonane z odpowiednią starannością i taktem. Możesz skupić się na wartościach, rozwiązywaniu problemów użytkowników itp. Wszystko powinno być spójne i dopięte na ostatni guzik.
Przeczytaj również  Reklama aptek - dopuszczalne działania marketingowe w branży farmaceutycznej w 2023 roku

Oczywiście całość nie będzie miała sensu jeśli Twój content nie będzie angażujący, wartościowy, dopracowany itp. Wszystkie treści dopieszczaj, nie spamuj nimi w każdy możliwy sposób, a rób wszystko z wyczuciem. Użytkownicy wszystko widzą, a w mediach społecznościowych, także oceniają.

Co jest ważne w social sellingu?

Social selling może faktycznie wspomóc nasze działania sprzedażowe i systematycznie je zwiększać. Musimy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, które dotyczą większości działań w Internecie, a także tych w social mediach. Będzie to przede wszystkim:

  • Systematyczność – o jej wielkim znaczeniu mogliśmy już na pewno usłyszeć. Nie może być inaczej w social sellingu. Jest to po prostu dobry fundament do budowania relacji, a szczególnie tych biznesowych.
  • Content – można zarzucić klasykiem; “Content is king”. Treści powinny być odpowiedniej jakości, dopasowane do potrzeb odbiorców, angażujące, tematyczne itp. Powinien także podążać za najnowszymi trendami.
  • Interakcja – pamiętaj, że działasz w mediach społecznościowych, które przecież polegają na kontaktach z innymi osobami. Wchodź w interakcje z Twoimi odbiorcami, odpowiadaj na pytania, zachęcaj do nich itp. 
  • Analiza – działania biznesowe, szczególnie w Internecie mają to do siebie, że trzeba je po prostu analizować. Dzięki temu możesz ciągle się rozwijać, więc czemu nie skorzystać z nadarzającej się szansy?
Przeczytaj również  Sprzedaż subskrypcyjna - na czym polega model subskrypcyjny?

Przykłady działań social sellingu

Aby lepiej zrozumieć to czym jest, jak go wykorzystać, a także co możemy zrobić, przyjrzyjmy się działaniom, które można podjąć w celu realizacji social sellingu:

  • Grupy branżowe – media społecznościowe takie jak Facebook i LinkedIn mają to do siebie, że posiadają grupy różnych środowisk, na których jest ciągła komunikacja tematyczna. Dołącz do nich, udzielaj się, pomagaj innym, rozpoczynaj dyskusje itp.
  • Publikacje – w swoich treściach możesz się skupić właśnie na rozwiązywaniu problemów Twoich potencjalnych klientów. Tego rodzaju content zazwyczaj może zainteresować odbiorców, którzy poszukają więcej informacji na Twój temat i być może podejmą współpracę.
  • “Śledź klientów” – spójrz na to, w jakich grupach są Twoi obecni klienci i które z nich najbardziej odpowiadają Twojej branży. Jeśli grupa jest liczna i pojawisz się tam ze swoim wartościowym Contentem, możesz trafić na prawdziwą “żyłę złota”.

Podsumowanie

Social selling, chociaż z języka angielskiego wprost możemy to tłumaczyć jako sprzedaż społecznościowa, to nie do końca nią jest. Social selling skupia się na nawiązywaniu kontaktów, budowaniu i podtrzymywaniu relacji, w wyniku których sprzedaż ma dopiero nastąpić. Warto o tym pamiętać.

Absolutną podstawą w social sellingu będzie zbudowanie solidnej marki osobistej w mediach społecznościowych. Jeśli będziemy ją posiadać, nasze działania social sellingowe będą po prostu bardziej efektywne i szybciej przyniosą zyski. Być może nawet podejmowaliśmy tego rodzaju działania nieświadomie, jeśli już mamy ugruntowaną pozycję w social mediach.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Social Selling - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *